Göteborg

Nyligen meddelade SJ att bolaget lägger ner nattågen från Göteborg till Norrland i omgångar. Det innebär att trafiken nattetid mellan Göteborg och Umeå upphör i december och nattågen mellan Göteborg och Jämtland skrotas i april nästa år. Det i sin tur betyder att göteborgarna som framöver vill åka på fjällsemester i Åre behöver åka via Stockholm och byta till nattåg där.

Tågresenärerna trodde inte sina öron.

– Våra politiker har ett ansvar för att nattågen ska kunna fortsätta gå. För oss som bor i Jämtland är nattågen viktiga, säger Linnea Granqvist från Östersund i ett uttalade.

Hon har tidigare bott i Göteborg och besöker därför staden regelbundet med nattågen.

Räddningsaktionen började med en namnlista. I skrivande stund har 61 816 personer skrivit på insamlingen som kräver att tågen får statlig finansiering.

Planen är att när listan når 75 000 underskrifter ska den lämnas över till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Resenär. Centerpartiet tillsammans med Liberalerna i Göteborg med Axel Darvik i spetsen vill inte bara ha kvar nattågen till Norrland. Partiet vill även undersöka möjligheterna att utöka tågens nattrafik till Nordnorge och Berlin i Europa

Resenär. Centerpartiet tillsammans med Liberalerna i Göteborg med Axel Darvik i spetsen vill inte bara ha kvar nattågen till Norrland. Partiet vill även undersöka möjligheterna att utöka tågens nattrafik till Nordnorge och Berlin i Europa

Pressbild

"Nav för klimatsmart resande"

I Göteborg är Centerparitet och Liberalerna inte heller sena på att reagera. I ett yrkande vill de inte bara rädda de norrländska nattågen. Partierna föreslår i samma veva nattåg till Bergen och Hamburg från Göteborg.

– Vi tror inte bara på att behålla nattågen till Norrland. Vi vill att Göteborg ska bli navet för ett klimatsmart och bekvämt resande till Nordnorge och Europa också. SJ vill backa ett steg, vi vill ta två steg fram, säger kommunalråd Axel Darvik (L)

 Anledningen till att SJ stoppar trafiken handlar om att den inte är lönsam.

– Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ till Järnvägar.