Att SL:s ekonomi går mot en allt djupare kris har stått klart det senaste året. Grundorsaken är att cirka 15 procent av resenärerna har försvunnit jämfört med före pandemin, bland annat för att fler väljer att jobba hemma.

Ovanpå det kommer inflationen och växande underhållskostnader.

Nästa år kommer SL att sakna cirka 1,3 miljarder jämfört med budgetmålet. Och den redan aviserade höjningen av SL-kortet, från 1 020 till 1 060 kronor 2025, ger bara 55 miljoner extra.

Det räcker inte långt. "Den nuvarande kostnadsnivån är inte förenlig med aktuell finansiering", konstateras i det nya budgetunderlaget.

Nej till höjd taxa

Så hur löser SL det? Taxan skulle kunna höjas mer, menar tjänstemännen, genom att även enkelbiljetter och rabatterade biljetter för barn, unga och äldre görs dyrare. Det senare har politikerna hittills sagt nej till.

Men det enda trafikregionrådet Anton Fendert (MP) lovar när Mitt i ställer frågan är att "den ordinarie biljetten för månadskortet" inte ska höjas mer än vad som är överenskommet.

Tjänstemännen beskriver också det intensiva arbete som pågår inom trafikförvaltningen med att effektivisera och anpassa kollektivtrafiken till det nya läget med ändrade resvanor.

Det kan enligt budgetunderlaget handla om "anpassning av avgångar utifrån dagens beläggning" – alltså färre turer – och om att "ta bort parallellgående trafik" – exempelvis bussar som dubblerar spårtrafik – vilket skulle ge en besparing på 150 - 250 miljoner kronor.

"Står fast"

Även den fortsatta utbyggnaden av trafiken behöver utredas, menar tjänstemännen, för att anpassas till "de givna ekonomiska förutsättningarna".

Samtidigt pekar man på risken att nedskärningar skulle minska resenärsvolymerna ytterligare, vilket går emot målet att få fler att åka kollektivt.

När oppositionen fick se hur det låg till reagerade Kristoffer Tamsons (M) kraftigt. De vill se att man tillsätter en kriskommission.

- Det är orimligt och ohållbart. Vi kräver en blocköverskridande kriskommission för att städa upp den oreda som nu har skapats, fortsätter Tamsons.

Anton Fendert (MP) understryker att detta bara är ett underlag och hänvisar till de politiska förhandlingar som ska ske i höst. Han upprepar det han sagt tidigare:

– Vi kommer inte att göra några ekonomiskt motiverade neddragningar på SL-trafiken. Jag står fast vid det.