JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Så ofta tvättas tygen på ditt tunnelbanesäte

– Jag är inte pedant, men ibland har jag tvekat att sätta mig, säger Maria Sten-Hall, Aspudden.

– Jag är inte pedant, men ibland har jag tvekat att sätta mig, säger Maria Sten-Hall, Aspudden.

Petter Beckman

20250413150900
20250413204217
2025-04-13
15:09
2025-04-13 20:42

"Äckligt". "Vidrigt". "Ser ut som att någon kissat". Klagomålen på de nya tunnelbanesätena har vällt in till SL. Men trenden tycks ha vänt. Ny byts tygerna ut mycket oftare än tidigare.

Snart efter att de moderna C30-tågen introducerades i tunnelbanan 2020 stod det klart att de nya tygerna var svårare att hålla fräscha än de gamla.

SL:s mailkorg började svämma över av ilskna klagomål från resenärer.

"Snuskiga säten som knappt går att sitta på". "De nya tygen är fläckiga och äckliga, speciellt de gula". "Det ser ut som om någon har gjort på sig på flera säten". "Man tappar lusten att åka kollektivt".

Kaffe – eller kiss? Ibland känns det inte så fräscht att sätta sig på tunnelbanans säten.

Kaffe – eller kiss? Ibland känns det inte så fräscht att sätta sig på tunnelbanans säten.

Klara Orreteg

Både SL och trafikoperatören MTR har tagit kritiken på allvar. Sophie Gunnarsson på SL:s pressavdelning berättar att MTR nu "djuprengör" sätena dubbelt så ofta som tidigare – ungefär var 45:e dag, jämfört med var 90:e dag för de äldre sätena.

– De gula tygerna är överrepresenterade, de byts och tvättas dubbelt så ofta som de gråblå tygerna, säger hon.

Portabel ångtvätt

För att få sätena renare har man också börjat med en portabel ångtvätt, som används regelbundet när tågen städas i depån. Mer ytliga fläckar gnuggas bort som en del av den dagliga städningen.

Ångtvätten används cirka en gång i månaden, när tågen tas i för städning i depån.

Ångtvätten används cirka en gång i månaden, när tågen tas i för städning i depån.

MTR

En stor fördel med de nya sätena är att tyget lättare kan tas av och köras i tvättmaskin vid behov.

– Innan 2019 kunde de tidigare sätestygerna sitta i vagnarna upp till 10 år. De nya sätestygerna byts i snitt ut minst en gång per år, berättar Sophie Gunnarsson.

"Byter ut" betyder att tyget antingen tvättas i tvättmaskin eller ersätts med ett helt nytt tyg.

Och faktum är att resenärernas klagomål avtog under 2024.

Halverat antal fel

– Förra året var det 49 klagomål som handlade om smutsiga säten, att jämföra med 149 ärenden 2023. En rimlig tolkning är att resenärerna upplever att det blivit bättre, säger Sophie Gunnarsson.

De gula tygerna byts och tvättas dubbelt så ofta som de gråblå.

SL:s egna kontroller av städningen visar på samma trend. Det första kvartalet 2025 hade antalet anmärkningar på "städning av inventarier" nästan halverats mot hösten 2023, från knappt 600 konstaterade fel efter städning till drygt 300.

Frågan: Har du reagerat på smutsiga tunnelbanesäten?

– Jag är inte pedant, men ibland har jag tvekat att sätta mig, säger Maria Sten-Hall, Aspudden.

– Jag är inte pedant, men ibland har jag tvekat att sätta mig, säger Maria Sten-Hall, Aspudden.

Petter Beckman

Maria Sten-Hall, Aspudden

– Ja, jag är inte pedant, men ibland har jag tvekat att sätta mig. Det är nog mest för att det syns bättre, snarare än att folk smutsar ner mer. De borde kanske ha tänkt efter två gånger innan de valde tyget. Och jag saknar det gamla Lasse Åberg-tyget, det var snyggare.

Niklas Halling

Niklas Halling

Petter Beckman

Niklas Halling, Hökarängen

– Nej, jag har inte tänkt på att det skulle vara någon skillnad med de nya sätena. Men jag har hört att de här tygerna är lättare att ta av och tvätta. På de gula sätena syns smutsen mer, men jag brukar ändå inte sätta mig där.

Marcus Karnéus

Marcus Karnéus

Petter Beckman

Marcus Karnéus, Aspudden

– Jag har faktiskt inte tänkt på det. Jag tänker mest på snorungar som sätter upp fötterna på sätena. Vad har de för uppfostran? Generellt tycker jag kollektivtrafiken har blivit sämre under det nuvarande styret.

Ronja Fredriksson

Ronja Fredriksson

Petter Beckman

Ronja Fredriksson, Aspudden

– Ja, absolut! Om det är någon mystisk fläck, då står jag hellre, eller sätter mig någon annanstans. Jag är lite noga med bakterier, så jag undviker helst att åka tunnelbana. Jag gör det bara om det är för kallt för att cykla.

Så ser städrutinerna för tunnelbanesäten ut

Borttagning av fläckar på sätestyger under daglig rengöring av fordonen.

Frekvensen för djuprengöring av sätena har ändrats från från cirka var 90:e dag till cirka var 45:e dag.

Alla säten ångtvättas på plats i fordonen inom fastställt intervall.

Sätestyger som inte går att rengöra på plats sänds även iväg för att tvättas i maskin. En del av tygerna tvättas varje månad.

I snitt byts sätestygerna ut mot nytvättade eller nya tyger minst en gång per år. 

Källa: SL

PetterBeckman
08-550 550 77

Senaste nyheterna

Mannen blev nedbrottad av en boende och överlämnad till polisen.

Mannen blev nedbrottad av en boende och överlämnad till polisen.

Mostphotos

Objuden gäst brottades ned av boende

Nyheter

Försökte ta sig in hos familj ✔ Påverkad ✔ Misstänkt för flera brott 

Tyresö kommun bjuder in oroliga föräldrar till möte om trygghet.

Tyresö kommun bjuder in oroliga föräldrar till möte om trygghet.

Mostphotos

Föräldrar kallas till trygghetsmöte

Nyheter

Informationsmöte ✔ Polisen informerar

Tomas Pauluser på familjens radhusterrass, med utsikt över området          som skulle bli en förlängning av Nya Ulriksdal. ”Man skäms när det kommer gäster. Överblivet material och skräpområden istället för i iordningställda ytor med träd, lyktstolpar och trottoarer”.

Tomas Pauluser på familjens radhusterrass, med utsikt över området som skulle bli en förlängning av Nya Ulriksdal. ”Man skäms när det kommer gäster. Överblivet material och skräpområden istället för i iordningställda ytor med träd, lyktstolpar och trottoarer”.

Stefan Källstigen

Flyttade in med bullerbydrömmar – nu bor familjen granne med soporna

Nyheter

”Man känner sig lurad” ✔ 500 barn – 0 allmänna lekplatser ✔ Bostadskvarter och parker saknas

Grusad familjeidyll i Nya Ulriksdal

Tomas Pauluser på familjens radhusterrass, med utsikt över området          som skulle bli en förlängning av Nya Ulriksdal. ”Man skäms när det kommer gäster. Överblivet material och skräpområden istället för i iordningställda ytor med träd, lyktstolpar och trottoarer”.

Tomas Pauluser på familjens radhusterrass, med utsikt över området som skulle bli en förlängning av Nya Ulriksdal. ”Man skäms när det kommer gäster. Överblivet material och skräpområden istället för i iordningställda ytor med träd, lyktstolpar och trottoarer”.

Stefan Källstigen

20250419140205
20250416115828
2025-04-19
14:02

Invånarna i nya Ulriksdal blev lovade torg och parker, lekplats och utegym. Familjen Pauluser flyttade in med bullerbydrömmar.

– Man känner sig lurad, säger Tomas Pauluser som har ett skräpuppslag som närmaste granne.

För tre år sedan gick flytten från centrala Sundbyberg till nya Ulriksdal.

Visionen för området matchade den familjeidyll som paret Pauluser sökte, med småskalig bebyggelse och öppna och trygga ytor för deras två söner att leka på.

De stormtrivs i sitt nyproduktionsradhus.

Men känslan är kortvarig.

– Så fort man går ut genom dörren så blir man ledsen över det man ser. Omgivningen liknar en återvinningsstation.

Tomas Pauluser syftar på det upplag med bråte och byggavfall framför huslängan.

Marken har i väntan på fortsatta kvarter på Ulriksdalsfältet blivit en lagringsplats av material från olika byggen, och har i flera års tid använts för tjuvdumpning och fulparkering. Det har Tomas och grannarna påtalat för staden sedan inflytt.

Nu ligger det som ett ärende hos miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Stadsdel med potential

Längre upp i backen skulle en stadsdelspark anläggas, med ”en äng för lek, spel och samvaro”, en liten damm och gångvägar. Det har inte hänt.

Tomas skakar på huvudet när han jämför skisserna över Nya Ulriksdal med hur det blev i verkligheten.

– Nya Ulriksdal har en sådan enorm potential med närhet till kollektivtrafik, skola, natur och Ulriksdals slott. Våra hus ligger strategiskt perfekt till. Men det satsas ingenting.

Christian Pauluser är ett av cirka 500 barn i stadsdelen. Men här finns ingen allmän lekplats. "Man får gå till Bagartorp om man vill gunga", säger en granne.

Christian Pauluser är ett av cirka 500 barn i stadsdelen. Men här finns ingen allmän lekplats. "Man får gå till Bagartorp om man vill gunga", säger en granne.

Stefan Källstigen

Han nickar mot sonen Christian som balanserar på en planka utanför huset.

– Vad hände med de nya kvarteren? Var är parken, utegymmet? Det finns inte ens en lekplats. Och nu är våra barn 9 och 7 och snart för stora för det. Man känner sig lurad.

Det är Peab som bygger Nya Ulriksdal. Men Solna bär ansvaret, anser Tomas.

– Staden äger marken. Det är till Solna som vi boende betalar skatt. Det minsta vi kan begära är att de breddar vägen för att plantera träd – det heter ändå Cronhielms allé – och att stadsdelsparken byggs.

Invånarna i Nya Ulriksdal har hamnat i kläm i tvisten som råder mellan Solna och Peab. Familjen Pauluser har bott i området i tre år och väntar på allt från grannhus till parker och lekplatser. ”Våra hus ligger perfekt till men det satsas inget”

Invånarna i Nya Ulriksdal har hamnat i kläm i tvisten som råder mellan Solna och Peab. Familjen Pauluser har bott i området i tre år och väntar på allt från grannhus till parker och lekplatser. ”Våra hus ligger perfekt till men det satsas inget”

Stefan Källstigen

Kukka-Salam: ”Skandal”

– Så här ska inte Solna se ut, det här kommer vi ta ansvar för och åtgärda, säger kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) när hon ser bilder på skräpupplaget.

Man lyckades inte bli tillräckligt överens för att trycka på startknappen

Stadsdelsparken däremot, kan inte anläggas förrän det finns detaljplaner för fältet, säger hon.

– Jag tycker också att parken är jätteviktig men den är kidnappad av Peabs ovilja att bygga klart.

Kukka-Salam anser de uteblivna bostäderna på fältet är en ”skandal”.

– Jag är förbannad för att området inte byggs ut och ännu mer förbannad på den tidigare politiska ledningen som skrev avtal med Peab som inneburit att de har kunnat sitta och hålla på kommunal mark i guldläge i 20 år utan att göra något.

Det är alltså staden som äger fältet. Marken ska enligt avtal från 2005 överlåtas till Peab för att bebyggas med en takt på 100–150 bostäder per år.

Vill sälja dyrare

Torsten Svenonius (M), tidigare ordförande för byggnadsnämnden, säger att han saknar detaljinsikt bakåt men att förhandlingarna inför detaljplanearbetet fastnade för många år sedan.

– Man lyckades inte bli tillräckligt överens för att trycka på startknappen.

Gällande kritiken från S råder han styret att blicka framåt.

– Jag tycker att de politiker som styr nu ska lägga krutet på att det händer något i framtiden istället för att gnälla på vad som inte hände tidigare.

"Nu ska jag göra allt jag kan för att lösa det här vid förhandlingsbordet, om det inte går är jag beredd att möta Peab i domstol", säger Sara Kukka-Salam (S).

"Nu ska jag göra allt jag kan för att lösa det här vid förhandlingsbordet, om det inte går är jag beredd att möta Peab i domstol", säger Sara Kukka-Salam (S).

Mikael Andersson

Vad är man oense om idag då? Enligt Sara Kukka-Salam gäller det prisnivån på marken. Solna ska ha mer betalt från Peab jämfört med nivån som gällde för 20 år sedan, anser hon.

– Annars skulle miljardvärden slumpas bort. Nu ska jag göra allt jag kan för att lösa det här vid förhandlingsbordet, om det inte går är jag beredd att möta Peab i domstol.

Men de som bor i Ulriksdal idag, de vill ha förändring nu.

– Vi gör stora satsningar på nära håll, på Överjärva gård och Bagartorpssidan. Men jag förstår Ulriksdalsborna. Jag har också bråttom.

Peab skriver i mejl till Mitt i att ”flera öppna och konstruktiva möten” hållits med Solna senaste året där de har redogjort för sin ståndpunkt.

De vill inte kommentera sin ståndpunkt närmre och säger att de för diskussion med kommunen direkt, inte via media, men betonar att de vill bygga vidare på fältet: ”Ulriksdal är en fantastiskt fin plats, nära till naturområden, central infrastruktur och bra kollektivtrafik. Så det är verkligen ett idealiskt läge för utveckling av bostäder och arbetsplatser”.

Saknas i stadsdelen

Tusen bostäder i stadsradhus och flerbostadshus på Ulriksdalsfältet

Stadsdelspark norr om Paradgatan

Bebyggelse på marken invid Ulriksdalsskolan

Kontoret The Gardens, tänkt som bullervall mot E4 (startdatum saknas)

Allmänn lekplatser

Hedvig Eleonoras torg, framröstat i en namn­tävling med ceremoni
i Solnahallen (oklart var torget skulle anläggas).

Byggstart 2008

2008 sattes spaden i marken för Nya Ulriksdal.

1 500 bostäder var planen för området som skulle stå klart 2026.

Området har idag 500 bostäder. Cirka 2 100 personer, varav 500 barn, bor i stadsdelen.

Det är idag oklart när byggandet på Ulriksdalsfältet kan påbörjas.

Källa: Solna stad

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51