Stockholm har över 11 000 internationella studenter vid sina 18 universitet och högskolor. Trots att tre av fyra studenter vill stanna kvar i Sverige efter examen, lyckas färre än en tredjedel etablera sig här.

För att förändra detta har Stockholms Akademiska Forum lanserat ett pilotprojekt, Stockholm Student Academy, som syftar till att förbättra studenternas möjligheter att stanna i Sverige efter avslutade studier.

Internationella studenter som etablerar sig på den svenska arbetsmarknaden bidrar med cirka en miljard kronor i skatteintäkter, enligt en studie från Svenska Institutet. Det är bortkastade resurser när talanger tvingas lämna Sverige direkt efter examen, menar projektledaren Martin Sahlin.

– Universiteten vill bidra till den svenska arbetsmarknaden och betalar mycket pengar för att ge de här studenterna utbildning. Försvinner de dagen efter examen så är det bortkastade pengar, säger han.

Ska lära sig om Sverige

Stockholm Student Academy är ett samarbete mellan stadens universitet och högskolor samt Stockholms stad. Projektet, som drar igång i höst, riktar sig till 250 internationella studenter och ska ge dem kunskap om Sveriges historia, kultur, samhällssystem och arbetsmarknad. 

– För att känna dig hemma måste du förstå varför svenskar agerar som de gör och hur samhället fungerar. Det här ger studenterna en starkare tro på sig själva som stockholmare, säger Sahlin.

Projektledare Martin Sahlin.

Projektledare Martin Sahlin.

Mathilda Nilsson

Projektet kommer inte garantera att studenterna får ett jobb eller en bostad, poängterar han.

– Men vi hoppas att det kan minska glappet mellan de som vill stanna och de som faktiskt gör det.

"Vi måste förstå"

Studenterna Rajarshi Singh, Surabhi Pandev och Silviana Chandra är några av dem som hoppas kunna påbörja sin karriär i Stockholm efter examen.

Att hitta jobb och bostad är en oro som de delar, men deras främsta hinder är just bristen på kunskap om det svenska samhället.

– För att integreras i samhället måste vi förstå hur det fungerar. När vi gör det blir det lättare att överkomma barriärer, säger Rajarshi Singh.

Surabhi Pandev håller med och tillägger:

– Utbildningen handlar inte bara om böcker, utan också om att förstå människor och kultur. Det är svårt att lära sig det på egen hand.