JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Seglarskola köper Fjärdlång – för 10,9 miljoner

"Det är i ett tidigt stadium fortfarande och många hinder på vägen. Vi är också nyfikna på att se över exakt vilka faciliteter som kommer finnas och det är det många vill ha svar på men det är svårt att svara på sådana detaljer redan nu" säger Oliver von Olnhausen.

"Det är i ett tidigt stadium fortfarande och många hinder på vägen. Vi är också nyfikna på att se över exakt vilka faciliteter som kommer finnas och det är det många vill ha svar på men det är svårt att svara på sådana detaljer redan nu" säger Oliver von Olnhausen.

Fredrik Hjerling

20241210162859
20241210163013
2024-12-10
16:28
2024-12-10 16:30

En seglarförening vill köpa Fjärdlång, och flytta hit sin verksamhet från Vitsgarn.

– Det är ett otroligt bra bud, säger Sven Gustafsson (M).

Det var i januari som Haninge kommun meddelade att man vill sälja kommunens fastighet på ön Fjärdlång, där det tidigare drivits vandrarhem.

I augusti lades fastigheten ut till försäljning med utgångspriset 1 650 000 kronor och en budgivning följde. Nu har kommunen gått igenom anbuden som kommit.

Föreningen Ungdomsförbundet Sveriges Flotta Östra Distriktet, USF-Ö, som driver Vitsgarns seglarskola, anses ha lagt det bästa budet för kommunen. Nu är förslaget att man säljer ön till dem för 10,9 miljoner, det näst högsta budet som lades.

– Det är ett otroligt bra bud. Och föreningen vill verkligen utveckla sin verksamhet på ön och driva den i enlighet med föreskrifterna, säger kommunstyrelsens ordförande Sven Gustafsson (M).

Sedan år 2002 finns föreskrifter om att det vid en eventuell försäljning fortsatt ska bedrivas vandrarhemsverksamhet på ön. Enligt Sven Gustafsson ska det även finnas vandrarhemsverksamhet på ön framöver.

Bakgrunden till att seglarföreningen vill köpa fastigheten är att Fortifikationsverket sagt upp deras avtal på Vitsgarn, där de bedrivit seglarskola i över 50 år.

– Vi är väl medvetna om det som står i reservatföreskrifterna och ser egentligen inte att det finns någon motsättning mellan vår målverksamhet och allmänhetens intresse. Vi kommer att utveckla ön så att alla kan ta nytta av den, säger Oliver von Olnhausen, ordförande i USF-Ö.

Fastigheten är även klassad som ett naturreservat, något som innebär att föreningen kommer att få söka tillstånd för all eventuell upprustning eller liknande på ön.

"Vi har ju inte gjort det här för att tjäna pengar men vi trodde det skulle landa runt 3 miljoner kronor. Men trots att det har en sådan begränsning så var det attraktivt för köpare.", säger Sven Gustafsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Haninge.

"Vi har ju inte gjort det här för att tjäna pengar men vi trodde det skulle landa runt 3 miljoner kronor. Men trots att det har en sådan begränsning så var det attraktivt för köpare.", säger Sven Gustafsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Haninge.

Angie Gray

Fylls av seglande elever

Nu ska byggnaderna på Fjärdlång inventeras för att se över verksamheten framåt.

Vi är väl medvetna om det som står i reservatföreskrifterna.

– Vi har aldrig drivit vandrarhem tidigare men vi får antingen lära oss att göra det eller ta in någon som kan det. Vi vet ju att det behövs göras men har inte landat i hur ännu. Vi är en ideell organisation som vill ta dit en verksamhet som även den i grunden är öppen för alla, säger Oliver von Olnhausen.

Enligt honom ska allmänheten ha tillgång till fastigheten året runt, men under sommaren kan den till stor del vara full av deras seglarskola. Avtalet på Vitsgarn löper ut i december nästa år, så i sommar blir seglarskolan kvar där.

Har velat stoppa försäljning

Föreningen Fjärdlångs vänner har försökt stoppa en försäljning av ön, bland annat genom en namninsamling, för att säkerställa att invånarna fortsatt har tillgång till ön och att föreskrifterna följs. Enligt Jenny Törnqvist från Fjärdlångs vänner ser man fortfarande några "orosmoln".

– Vi undrar hur omfattande vandrarhemsverksamheten kommer vara – eller om det främst kommer vara seglarläger. Det här är en plats för vandrarhemsverksamhet, annars strider det mot föreskrifterna, säger hon.

Jenny Törnsqvists familj har besökt Fjärdlång och vandrarhemmet i Haninges skärgård sedan 1940-talet. Hon var med och startade föreningen Fjärdlångs vänner.

Jenny Törnsqvists familj har besökt Fjärdlång och vandrarhemmet i Haninges skärgård sedan 1940-talet. Hon var med och startade föreningen Fjärdlångs vänner.

Angie Gray

Försäljningen innebär att kommunen inte längre ansvarar för fastigheten.

– Vi kommer naturligtvis på något sätt se till att det blir någon uppföljning. Tillsynsansvaret ligger hos Länsstyrelsen men det ligger mycket i kommunens intresse att de följer avtalet, säger Sven Gustafsson.

Nästa vecka ska köpekontraktet upp i kommunstyrelsen och därefter i kommunfullmäktige för slutgiltigt beslut. Ett tillstånd ska även godkännas av Länsstyrelsen innan köpet går igenom.

Fjärdlång

Haninge kommun arrenderade först området med vandrarhemmets byggnader på Fjärdlång år 1981 från svenska staten genom Naturvårdsverket.

Sedan 1986 är Fjärdlång klassat som naturreservat med föreskrifter och skötselplan.

1995 utpekades Fjärdlång av regeringen som ett Natura 2000-område.

År 2002 beslutade länsstyrelsen att införa en föreskrift om att det är förbjudet att "använda byggnader och anläggningar annat än för vandrarhemsverksamhet, korttidsuthyrning och för friluftslivets behov inom det område på södra Fjärdlång som arrenderas av Haninge kommun" inför en möjlig försäljning.

År 2006 styckades området av från övriga Fjärdlång och såldes av Naturvårdsverket till Haninge kommun för 700 000 kronor. Även i köpekontraktet finns föreskriften med.

Sedan 2009 är Skärgårdsstiftelsen förvaltare av den del av Fjärdlång som inte förvaltas av kommunen.

Källa: Haninge kommun/Lantmäteriet/Länsstyrelsen/Naturvårdsverket/Mitt i

AnnaLudvigsson
08-550 551 69

Senaste nyheterna

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Privat

Exotiska fåglar rymde på T-centralen – nu tackar ägaren för all hjälp

Nyheter

Fåglarna kunde fångas in ✔ Ägaren tackar SL ✔ "Alla hjälptes åt"

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77