Göteborg

Både pandemin och kriget i Ukraina har påverkat leveranserna av spårvagnsmodellen M33 till Göteborg. Men trots världsläget har det mesta gått enligt plan, uppger Niclas Olsson, affärschef för Spårvagn på Västtrafik.

– Trots förseningar är vi nöjda med vagnarna. M33 är en energieffektiv och bekväm vagn som bidrar starkt till effektiviteten och kapaciteten i spårvagnsnätet, säger han.

Niclas Olsson, affärschef för Spårvagn på Västtrafik.

Niclas Olsson, affärschef för Spårvagn på Västtrafik.

Eddie Löthman

Förhoppningen är att de stannar i spåren i flera decennier framöver.

– Följer vi alla instruktioner vad gäller underhåll så kommer vi ha nytta av M33 ända till 2050-talet.

Linda Rudenwall, tf vd på Göteborgs Spårvägar är också nöjd.

– Vagnen har blivit ett stort lyft i Göteborgs kollektivtrafik både för våra resenärer och för våra spårvagnsförare som får köra en toppmodern spårvagn i världsklass, säger hon.

Rekordlång på gång

I samma veva som den sista M33:an levereras sker förberedelserna för att ta emot nästa spårvagnsmodell: Den 45 meter långa spårvagnen M34. Den är tolv meter längre än M33 och kan ta emot fler resenärer.

– Det kommer bli ytterligare ett jättelyft för kapaciteten i Göteborgs kollektivtrafik, säger Niclas Olsson.