Göteborg
Både pandemin och kriget i Ukraina har påverkat leveranserna av spårvagnsmodellen M33 till Göteborg. Men trots världsläget har det mesta gått enligt plan, uppger Niclas Olsson, affärschef för Spårvagn på Västtrafik.
– Trots förseningar är vi nöjda med vagnarna. M33 är en energieffektiv och bekväm vagn som bidrar starkt till effektiviteten och kapaciteten i spårvagnsnätet, säger han.
Niclas Olsson, affärschef för Spårvagn på Västtrafik.
Eddie Löthman
Förhoppningen är att de stannar i spåren i flera decennier framöver.
– Följer vi alla instruktioner vad gäller underhåll så kommer vi ha nytta av M33 ända till 2050-talet.
Linda Rudenwall, tf vd på Göteborgs Spårvägar är också nöjd.
– Vagnen har blivit ett stort lyft i Göteborgs kollektivtrafik både för våra resenärer och för våra spårvagnsförare som får köra en toppmodern spårvagn i världsklass, säger hon.
Rekordlång på gång
I samma veva som den sista M33:an levereras sker förberedelserna för att ta emot nästa spårvagnsmodell: Den 45 meter långa spårvagnen M34. Den är tolv meter längre än M33 och kan ta emot fler resenärer.
– Det kommer bli ytterligare ett jättelyft för kapaciteten i Göteborgs kollektivtrafik, säger Niclas Olsson.