Så sent som i mars tog SJ över den krisdrabbade pendeltågstrafiken i Stockholm på ett tvåårigt nödavtal, efter att MTR misslyckats grundligt med att leverera enligt Region Stockholms krav.

Men när regionen nu ska upphandla en entreprenör för den mer långsiktiga driften vill inte SJ längre vara med, vilket Arbetsvärlden var först med att rapportera.

Enligt ett meddelande på bolagets intranät så bedömer inte bolaget att det går att leverera en ”långsiktig, hållbar och pålitlig pendeltågstrafik” utifrån regionens krav.

Risker och kostnader

– Analysen av underlaget visar att det är upp till operatören att hantera i stort sett samtliga risker och kostnaderna som dessa kan föra med sig, det är anledningen till att vi nu väljer att inte lägga ett anbud, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ AB i ett meddelande på intranätet.

På fredagen var det anbudstopp för driften av Stockholms pendeltåg och då stod det klart att SJ Stockholmståg inte lämnat något bud.

Beskedet tas emot med oro från lokförarfacken Seko Lok.

"Extremt oroväckande"

– Det är extremt oroväckande. SJ har tittat på det och anbudsunderlaget går inte ihop. Om SJ anser att det är för osäkert oroar det oss för vem som går med på att driva under de premisserna som SL lägger fram, säger Melissa Svenhard, ordförande för Seko lok till Arbetsvärlden.

Fackliga företrädare som Mitt i tidigare har talat med har varit mycket nöjda med SJ:s sätt att driva verksamheten, framförallt för att personalens synpunkter har tagits till vara på ett helt annat sätt än under MTR-tiden.

MTR gick med stora förluster på pendeltågsaffären under en följd av år. SJ fick ett betydligt mer generöst avtal, som gav ersättning löpande för de exakta utgifterna. Merkostnaden för Region Stockholms har hamnat på 200 - 300 miljoner under bara det första året.

Hänvisar till sekretessen

Men de villkor som erbjuds på längre sikt med ett reguljärt avtal, räcker alltså inte för att skapa lönsamhet, bedömer SJ:s ledning. Vilka som kan komma att ta över från och med mars 2026 finns idag inga uppgifter om.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avböjer genom sin pressekreterare att kommentera beskedet med hänvisning till upphandlingssekretessen.

Oro för nytt pendelkaos efter SJ:s besked

Om inte ens SJ vill ta risken att köra pendeltåg i Stockholm, vem ska då göra det?

– Man kanske har nått gränsen för hur mycket man kan spara med upphandlingar, säger regionrådet Anna Sehlin (V).

SJ:s besked i fredags att man inte lägger något bud på att köra pendeltågstrafiken i Stockholm väcker oro för ett nytt pendlarkaos.

– Sedan SJ tog över i våras har vi kunnat andas ut. Vi har börjat återuppbygga förtroendet både för trafiken och för arbetsgivaren. Nu är jag jätteorolig för att vi ska få ett nytt MTR med massuppsägningar, bristande underhåll och pendeltågsresenärer som får bära hela skiten, säger Melissa Svenhard, ordförande för Seko Lok Pendeln.

Risken för stor

Efter ett rekordstruligt pendeltågsår 2023, med tusentals inställda avgångar, lämnade MTR sitt uppdrag två år i förväg. SL tecknade ett tillfälligt nödavtal med SJ, som tog över trafiken i mars 2024. Enligt de flesta bedömare har det fungerat bra.

Men när SL nu ska handla upp ett nytt pendeltågsavtal från mars 2026 avstår SJ från att lämna anbud. Enligt SJ:s vd Monica Lingegård är den ekonomiska risken för stor.

– Vi vill jättegärna köra pendeltåg i Stockholm, men det måste vara rätt förutsättningar. Nu läggs samtliga risker och kostnader på oss och vi skulle kunna förlora väldigt mycket pengar, säger hon till Mitt i.

 Monica Lingegård, SJ:s vd

Monica Lingegård, SJ:s vd

Pressbild

"Återgång till MTR-avtalet"

Under det nuvarande nödavtalet får SJ betalt krona för krona vad det kostar att driva trafiken och sköta underhållet, vilket höjt kostnaderna för SL med flera hundra miljoner under 2024.

Men med den nya upphandlingen återgår man till den avtalstyp som gällde för MTR, enligt Monica Lingegård.

Vänsterpartiets trafikpolitiska talesperson Anna Sehlin tycker att regionledningen borde tänka om.

Anna Sehlin (V), trafikpolitiker i Region Stockholm

Anna Sehlin (V), trafikpolitiker i Region Stockholm

Anna Drvnik

– Jag trodde att vi var överens om att ha en annan inriktning, just med tanke på MTR-haveriet. Man borde ge det mer tid och skapa ett upplägg där man delar på riskerna och kostnaderna mer likvärdigt, säger hon.

Enligt SL skiljer sig den nya upphandlingen på flera sätt från den som MTR vann för tio år sedan.

– Vi har nu mer balanserade incitament som inte lägger en för hög ekonomisk risk på trafikutövaren, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

"En varningsklocka"

Att en stor aktör som SJ ändå bedömer riskerna som för stora är en varningsklocka, menar Anna Sehlin (V).

– Vi inom politiken måste ta ansvar och sluta låtsas som att det är billigare när det i själva verket kostar mer. Kanske har vi nått en gräns där det inte går att spara mer pengar genom upphandling, om man ska kunna bedriva trafik på ett bra sätt, säger Anna Sehlin.

Inom lokförarfacken finns en förhoppning att att Region Stockholm och SL kan komma ändra sig, ställda inför SJ:s hårda besked. Men Monica Lingegård avfärdar att hon med sitt nej försöker förhandla fram förändrade villkor.

– Nej, så funkar inte offentlig upphandling. Vi har meddelat vårt beslut att inte delta och det är inte ett led i någon förhandling, säger Monica Lingegård.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Sluta låtsas som att det är billigare när det i själva verket kostar mer

Skillnader mot MTR-avtalet

Enligt politikernas direktiv ska den nya upphandlingen bygga på "balanserade incitament där ekonomiska drivkrafter skapas utan att för hög ekonomisk risk läggs på trafikutövaren".

En lärdom från det tidigare MTR-avtalet är att nivåerna för viten och bonusar gjorde det svårt för trafikutövaren att få affären att gå ihop, enligt beslutsunderlaget.

Till skillnad från MTR-avtalet ska ersättning för lågfrekvent fordonsunderhåll ingå i grundersättningen.

Syftet med upphandlingen är att ge "en väl fungerande pendeltågstrafik som samtidigt är den bästa möjliga ekonomiska affären för Stockholms skattebetalare", enligt SL:s pressansvarige Claes Keisu.

Källa: Mitt i

Melissa Svenhard, ordförande för Seko Lok Pendeln, befarar en återgång till förra årets pendelkaos.

Melissa Svenhard, ordförande för Seko Lok Pendeln, befarar en återgång till förra årets pendelkaos.

Mostphotos, privat

Oro efter SJ:s besked: Kan bli nytt pendeltågskaos

MTR-modellen kommer tillbaka, enligt SJ:s vd ✔ SL: "Bäst för skattebetalarna" ✔ V: Dags att sluta låtsas

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!