GMJS
Markus Andersson
1. Göteborgs Modelljärnvägssällskap
GMJS är en ideell förening som äger och bygger en av Europas största modelljärnvägsanläggningar i skala 0. Sällskapet bildades redan 1945 och dagsläget har sällskapet 65 medlemmar varav cirka 15 är aktiva i byggande och utveckling.
”Återväxten i sällskapet är inte så stor som vi önskar, vi ser gärna att ungdomar anmäler intresse men trots att vi numera är digitaliserade är det inte så många som vi hade önskat”, säger Ralph Milthon.
GMJS
Markus Andersson
2. "Sveriges största nolla"
Sällskapets självvalda epitet syftar till modelljärnvägens skala 0, alltså ”noll”, motsvarande 1:45. Att jämföra med den vanligaste skalan 1:87, eller "H-noll”, som hobbyentusiasterna kör på. Skala 0 har en spårvidd på 32 mm medan H0 blott mäter drygt hälften, 16,5 mm.
Här rullar tågen förbi Skenköping station, en modell av före detta Olskrokens station utförd av Eric Ydresjö, i typisk göteborgsk stadsmiljö.
GMJS
Markus Andersson
3. 450 meter spår
Den effektiva körsträckan runt anläggningen är ungefär 170 meter. Om man räknar in dubbelspår och alla sidospår på stationerna kommer man upp till ungefär 450 meter farbart spår, vilket gör banan till en av Sveriges längsta. 60 procent av spåren är synliga för publiken och resterande delar ligger dolda under landskapet.
GMJS
Markus Andersson
4. Intresse och entusiasm
Det krävs inga speciella färdigheter för att bli medlem, utöver intresse och entusiasm. En del medlemmar bygger rullande material, tåg och vagnar, andra bygger hus och landskap – med det gemensamt att allt byggs för hand. En del jobbar med elektronik och digitalisering och en del planerar körscheman för visningarna och andra handhar vårt omfattande bibliotek och vårt rika ritningsarkiv.
”Det finns alltid något för alla att göra och om inte annat så har vi riktigt trevliga fikastunder”, säger Ralph Milthon.
GMJS
Markus Andersson
5. Station Korshaga
En av de senast anlagda stationerna är direkt hämtad från Västlänken med inredningsdetaljer från det pågående bygget vid Korsvägen och Haga. Stationen ses genom en glasskiva i anläggningens framkant.
Det skiljer cirka en halvmeter i höjd mellan anläggningens lägsta punkt som utgörs av tågmagasinet längs bakre väggen och Annorlunda station, som är högsta punkten.
6. Digital kontroll
Vid visningar styrs all trafik automatiskt av ett datorprogram. Anläggningen är uppdelad i ett 60-tal blocksträckor och programmet TrainControler har vanligtvis full kontroll på ett stort antal fordon samtidigt. Bakom spakarna hittar vi Sten Lannér som normalt styr systemet. Så vad föredrar lokföraren själv – analogt eller digitalt?
”Båda har sin charm. Fördelen med det digitala systemet är att vi slipper kollisioner och urspårningar under visningarna.”
GMJS
Markus Andersson
7. Plats för publik och nattljus
Anläggningen är byggd som en stor rundbana som i dubbelspår går fyra varv runt lokalen och med en enkelspårsslinga som utgör ett eget extra varv. Det går att köra fyra och ett halvt varv innan man kommer tillbaka till utgångspunkten.
Lokalen rymmer dessutom ett helt datoriserat kontrolltorn, och för publiken har föreningen uppfört fasta läktare som rymmer ett 50-tal besökare. En fiffig funktion som sällskapet installerat gör att de gradvis kan gå från dagsljus, över skymning till natthimmel helt automatiskt. Samtidigt tänds då lampor och ljus även i väl välda tåg och vagnar, byggnader och hus. Imponerande stämningsfullt!