Barn med funktionsnedsättningar kan vara beroende av skoltaxi för att säkert ta sig till och från skolan. I Stockholms stad är det Samtrans, Sverigetaxi och Sirius som har ansvar för dessa transporter som är avgörande för 2 000 barn i staden.
Dock har avtalet med leverantörerna, som slöts i oktober 2022 till en kostnad av 340 miljoner kronor per år, inte varit utan utmaningar.
Missnöjet har varit påtagligt från start, med klagomål om förseningar och en ständig rotation av förare. Efter bara några månader hotade kommunen med att häva avtalen med Samstrans och Sirius, som har haft flest klagomål.
– Det var väldigt många förseningar, upp till en timma och i enstaka fall ännu mer. Antingen blev barnen sena till skolan eller så blev de inte hämtade på eftermiddagen i tid, säger Liselothe Engelgren, chef för upphandling och inköp på serviceförvaltningen.
"Gav effekt"
I ett försök att förbättra situationen bad staden leverantörerna att presentera åtgärdsplaner. Detta resulterade i en ökning av resurser för att bättre planera rutterna, som tidigare var alltför tajta.
Efter över ett år har vissa framsteg noterats.
– Vi såg en successiv förbättring under hela våren. Det är klart att det fortfarande förekommer avvikelser men det är inte alls lika illa som 2022, säger Engelgren.
Avtalsperioden löper ut
Under förra året genomförde leverantörerna tillsammans 966 537 resor. Totalt rapporterades 9 094 avvikelser, varav Samtrans stod för 6 393 av dessa. Engelgren påpekar att vissa av dessa problem ligger utanför leverantörernas kontroll, såsom oväntade väderförhållanden och trafikstockningar.
Den första avtalsperioden löper ut i höst och Stockholms stad måste snart fatta beslut om att förlänga avtalen eller söka andra alternativ.
– Jag vet vad det lutar åt, men det kan jag inte säga, avslutar Liselothe Engelgren.