Med jämna mellanrum diskuteras nya sträckningar för tunnelbanan. När Sköndal nämns som ett alternativ, blir svaret från Sköndalsborna i regel: ”nej för fasen, vi vill inte ha den!”.

Nu är det dags igen. SL:s stora utredning om framtida spårtrafik har kommit ytterligare ett steg och 20 möjliga spårsträckningar har presenterats för Region Stockholms politiker. En förlängning av linje 17 från Skarpnäck till Sköndal finns bland dem.

Sköndal kan bli slutstation på linje 17.

Sköndal kan bli slutstation på linje 17.

Trafikförvaltningen, Region Stockholm

Enligt SL:s idéstudie skulle tunnelbanan behövas när Sköndal får nya bostäder och befolkningen ökar. År 2060, det årtal som diskuteras i utredningen, beräknas 17 000 personer bo i stadsdelen att jämföra med 10 500 i dag.

Då hotas kollektivtrafiken av kapacitetsbrist. Både bussterminalen i Gullmarsplan och det lokala vägnätet har enligt studien begränsningar, som gör att busstrafiken inte kan utökas för att klara behovet.

”Kommer behövas”

Så vad säger man i Sköndal den här gången? Det har ju hänt en del i stadsdelen: Många nya bostäder och fler på gång. Trafikinfarkt och nitiska p-vakter vid handelsplatsen. Bussar som inte kommer och går när de ska.

Allt är ämnen som Mitt i skrivit om senaste åren och som fått Sköndalsbor att ilskna till. Kanske vore det bara skönt att kliva ner under jord och susa iväg med ett tåg?

Jo, visst finns det Sköndalsbor som vill ha tunnelbana. Camilla Lindén och Tom Blomqvist är två av dem.

Jo, visst finns det Sköndalsbor som vill ha tunnelbana. Camilla Lindén och Tom Blomqvist är två av dem.

Mattias Kamgren

Camilla Lindén och partnern Tom Blomqvist är för.

– Jättebra, ju närmre stan vi kommer desto bättre, säger hon.

– Bussen till Gullmars funkar nu men tunnelbanan kommer behövas när de ska bygga så många nya lägenheter, säger han.

Paret har dock bara bott i Sköndal i ett år.

Tomas Rudin, här med hunden Molly, har bott flera decennier i Sköndal och saknar inte tunnelbana.

Tomas Rudin, här med hunden Molly, har bott flera decennier i Sköndal och saknar inte tunnelbana.

Mattias Kamgren

”Har aldrig saknat den”

Bland inbitna Sköndalsbor låter det mer som det brukar.

– Jag har alltid tyckt att det varit en fördel att det inte finns tunnelbana. Jag har aldrig saknat den. Det är inget fel på tunnelbana, men vi har så bra kommunikationer ändå med bussarna, säger Tomas Rudin, 59, på promenad längs Drevviken med hunden Molly.

Nina Dahlberg, 34, vill inte heller ha tunnelbana.

– Däremot kan de kanske titta på att dra en busslinje ända in till centralen och inte bara till Gullmarsplan, säger Nina Dahlberg, 34.

Gärna fler busslinjer men helst inte tunnelbana, tycker Nina Dahlberg.

Gärna fler busslinjer men helst inte tunnelbana, tycker Nina Dahlberg.

Mattias Kamgren

Flyttade för att slippa

Paula Kahn, 27, bodde tidigare i Bagis och flyttade bland annat för att komma bort från t-banan. När Mitt i nämner SL:s utredning blir hon inte glad.

– Åh nej! Jag vet att det är supersmidigt men jag vill kunna koppla bort när jag kommer hem. Tunnelbanan tar bort lite av det. Sköndal ligger ändå tillräckligt centralt.

Annika Steffen, 39, är inne på samma linje.

– Att det inte finns tunnelbana är en av de saker som gör att det fortfarande är så pass lugnt i Sköndal. Jag tror det skulle förstöra lugnet och dra hit rövarliv.

Nej tack till t-bana säger Paula Kahn som flyttade till Sköndal för att slippa den.

Nej tack till t-bana säger Paula Kahn som flyttade till Sköndal för att slippa den.

Mattias Kamgren

Kommer att dröja

De förslag som SL:s spårutredning lägger fram är ännu på idéstadiet.

De färdiga förslagen kommer att förverkligas först efter att den pågående utbyggnaden av tunnelbanan, med 18 nya stationer, blivit klar i början och mitten av 2030-talet.

Om och när det kommer ett beslut, väntas en förlängning till Sköndal ta 5-6 år att planera och 5-7 år att bygga.

I dag är det buss som gäller för den som vill reda kollektivt från Sköndal. Om tunnelbanan förlängs räknar SL med att lägga ner linje 188.

I dag är det buss som gäller för den som vill reda kollektivt från Sköndal. Om tunnelbanan förlängs räknar SL med att lägga ner linje 188.

Mattias Kamgren

Kartan visar de förslag som utreds. Som alternativ till förlängd t-bana till Sköndal och Tyresö utreds att dra Roslagsbanan dit.

Kartan visar de förslag som utreds. Som alternativ till förlängd t-bana till Sköndal och Tyresö utreds att dra Roslagsbanan dit.

Trafikförvaltningen, Region Stockholm