Sex trafikföretag visade först intresse för att driva pendeltågen i Stockholm från mars nästa år. Men av dessa hoppade fem av.
Det överraskande beskedet presenterades för regionens trafikpolitiker på onsdagseftermiddagen.
Det enda återstående anbudet har bedömts av SL uppfylla kraven i upphandlingen och att vara ekonomiskt realistiskt.
– Men med bara en anbudsgivare kan vi inte säkerställa att vi får ett avtal med långsiktig stabilitet. Vi behöver få en god leverans, både för de anställdas och för resenärerna skull. Därför avbryter vi upphandlingen, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
Detta innebär att det troligen inte kommer att finnas någon ny operatör på plats i mars nästa år, när det tillfälliga nödavtalet med SJ går ut. SJ klargjorde tidigt att man inte ville delta i upphandlingen eftersom man ansåg att den ekonomiska risken var för stor.
Nu öppnas möjligheten att SJ istället får fortsätta ett eller två år till, med de betydligt mer förmånliga villkor som finns i nödavtalet.
Behöver få bättre bild
– Det finns en option om förlängning av nödavtalet, först ett år och därefter ett år till. Det är något vi måste titta på nu, för att se vad som är det bästa alternativet, säger Anton Fendert (MP).
Till att börja med får trafikförvaltningen i uppdrag att analysera vad det var som gick snett och hur man ska gå vidare.
– Vi behöver få en bättre bild av förutsättningarna att köra pendeltåg i Stockholm. Att fem av operatörerna drar sig ur upphandlingen är en tydlig signal som vi måste ta på allvar, säger Fendert.
Att fem av operatörerna drar sig ur är en tydlig signal som vi måste ta på allvar.
Är de villkor som ni erbjuder i upphandlingen för snäva?
– Det är bland annat den typen av frågor som vi behöver få bättre underlag kring, för att veta vad det bristande intresset beror på.
V: Egen regi bättre
Vänsterpartiet har länge förespråkat att delar av kollektivtrafiken borde drivas av SL – inte av upphandlade externa företag.
"För resenärernas och personalens skull förespråkar vi att trafiken tas över i egen regi så att skattepengarna oavkortat går till kollektivtrafiken i stället för att en inte oansenlig del går till företagsvinster", skriver Vänsterpartiet i ett uttalande.
Sverigedemokraterna anser att det är "orealistiska krav och snedvriden riskfördelning" som förklarar anbudsgivarnas avhopp. Samuel Stephan, trafikpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna kommenterar:
– När en upphandling bara lockar ett enda anbud borde varningsklockorna ringa. Gång på gång ser vi att stora avtal körs i botten, och nu står vi utan en ny operatör för pendeltågstrafiken. Region Stockholm måste ta sig ur detta mönster och skapa upphandlingar som faktiskt fungerar.
Pendeltågen 1 miljard dyrare sedan SJ tog över
SL:s kostnader för pendeltågen ökade med totalt 1 064 miljoner – eller 35 procent – under 2024 efter att SJ tagit över trafiken från MTR. SL menar dock att jämförelsen ger fel bild.
ARTIKELN HAR UPPDATERATS.
Den 1 mars 2024 tog SJ över pendeltågstrafiken i Stockholm på ett så kallat nödavtal, efter att den tidigare operatören MTR kastat in handduken i förtid.
Att det skulle bli dyrare stod klart från början, eftersom SJ fick betalt för de faktiska kostnaderna på löpande räkning. Syftet var att få upp kvaliteten och komma i kapp med underhållet efter flera år av kaos.
– MTR var billigare, men då hade vi missnöjda resenärer, väldigt mycket inställd trafik och en stor fordonsbrist, kommenterade Claes Keisu, pressansvarig på SL, till Mitt i förra året.
I maj förra året räknade man med en fördyrning med totalt 414 miljoner inklusive uppstartskostnader.
Betydligt färre avgångar
Men enligt verksamhetsberättelsen för 2024 ökade nettokostnaderna för pendeltågen med drygt en miljard – en ökning med 35,4 procent. Räknar man bort overhead- och kapitalkostnader blir ökningen "bara" 870 miljoner jämfört med 2023, vill SL förtydliga.
SL anser dock att jämförelsen blir missvisande, eftersom antalet avgångar 2023 var betydligt lägre än ett normalt år.
Jämför man istället 2024 och 2019 har kostnaderna för pendeltåget ökat med 493 mkr. En del av detta förklaras av inflationen, som varit 25 procent under perioden.
Vill inte fortsätta
Just nu pågår upphandling av det långsiktiga kontrakt som ska ersätta nödavtalet i mars 2026 Vad priset blir då kan ingen säga i dag – men meningen är att det ska pressas ner rejält.
SJ har gjort klart att de inte vill delta i upphandlingen eftersom det skulle innebära en alltför stor ekonomisk risk.
Både lokförarfacket och Vänsterpartiet har uttryckt oro för att pendeltågstrafiken på nytt ska tappa i kvalitet när sparplanerna sätts i verket nästa år.
– Kanske har vi nått en gräns där det inte går att spara mer pengar genom upphandling, om man ska kunna bedriva trafik på ett bra sätt, sa regionrådet Anna Sehlin (V) till Mitt i i december.
Avatalet med SJ blev betydligt mycket dyrare än man räknat med.
Mostphotos
Miljardsmällen: Så mycket dyrare blev pendeln med SJ
SJ drar sig ur pendeltågstrafiken i Stockholm
SJ vill inte fortsätta driva pendeltågen i Stockholm. Bolaget har inte lämnat något anbud i den nyss avslutade upphandlingen. Det rapporterar tidningen Arbetsvärlden.
Så sent som i mars tog SJ över den krisdrabbade pendeltågstrafiken i Stockholm på ett tvåårigt nödavtal, efter att MTR misslyckats grundligt med att leverera enligt Region Stockholms krav.
Men när regionen nu ska upphandla en entreprenör för den mer långsiktiga driften vill inte SJ längre vara med, vilket Arbetsvärlden var först med att rapportera.
Enligt ett meddelande på bolagets intranät så bedömer inte bolaget att det går att leverera en ”långsiktig, hållbar och pålitlig pendeltågstrafik” utifrån regionens krav.
Risker och kostnader
– Analysen av underlaget visar att det är upp till operatören att hantera i stort sett samtliga risker och kostnaderna som dessa kan föra med sig, det är anledningen till att vi nu väljer att inte lägga ett anbud, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ AB i ett meddelande på intranätet.
På fredagen var det anbudstopp för driften av Stockholms pendeltåg och då stod det klart att SJ Stockholmståg inte lämnat något bud.
Beskedet tas emot med oro från lokförarfacken Seko Lok.
"Extremt oroväckande"
– Det är extremt oroväckande. SJ har tittat på det och anbudsunderlaget går inte ihop. Om SJ anser att det är för osäkert oroar det oss för vem som går med på att driva under de premisserna som SL lägger fram, säger Melissa Svenhard, ordförande för Seko lok till Arbetsvärlden.
Fackliga företrädare som Mitt i tidigare har talat med har varit mycket nöjda med SJ:s sätt att driva verksamheten, framförallt för att personalens synpunkter har tagits till vara på ett helt annat sätt än under MTR-tiden.
MTR gick med stora förluster på pendeltågsaffären under en följd av år. SJ fick ett betydligt mer generöst avtal, som gav ersättning löpande för de exakta utgifterna. Merkostnaden för Region Stockholms har hamnat på 200 - 300 miljoner under bara det första året.
Hänvisar till sekretessen
Men de villkor som erbjuds på längre sikt med ett reguljärt avtal, räcker alltså inte för att skapa lönsamhet, bedömer SJ:s ledning. Vilka som kan komma att ta över från och med mars 2026 finns idag inga uppgifter om.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avböjer genom sin pressekreterare att kommentera beskedet med hänvisning till upphandlingssekretessen.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Pendeltågen är för olönsamma, även för SJ.
Mostphotos