”Ser du tuttar vart du än tittar?” ”Har du bara läppar på läpparna?” Har du nosat på en ny näsa?”.

Akademiklinikens reklamaffischer som pryder tunnelbanan har väckt starka reaktioner. Bland annat skriver Flora Wiström i Dagens ETC att reklamen får det att verka lika enkelt och smärtfritt att genomgå plastikkirurgi som att köpa en bok.

Akademikliniken svarar

Karl Lehmann, pressansvarig för Akademikliniken, skriver att annonserna består av färgglada illustrationer, och inte bilder på riktiga kroppar, för att man inte vill skapa ideal. Även budskapet är noga genomtänkt, menar han.

"I den lekfulla texten i annonserna så är det tydligt att vi pratar till de som redan i dag överväger en förändring. Men det är inte vår kampanj som gett de en längtan till att göra en förändring. Den har funnits där långt tidigare," skriver han.

Att den drar blickar till sig ser man som något positivt – det betyder att man har skapat en kampanj som engagerar, fortsätter han.

SL: "Har stor tilltro"

SL har upphandlat Clear Channel för försäljning av reklam i tunnelbanan och det är de som gör en första bedömning huruvida reklamen följer Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam eller ej.

Clear Channel har inte heller bedömt att annonsen strider mot ICC:s riktlinjer eller lagkrav, och därför inte nekat publiceringen.

SL:s presskommunikatör Cajsa Sjöbeck försvarar beslutet att låta reklamen publiceras. 

"Vi, trafikförvaltningen, har stor tilltro till att våra upphandlade reklamentreprenörer gör rätt bedömningar och att reklam i kollektivtrafiken kritiseras av reklamombudsmannen är väldigt ovanligt. Samtidigt har vi förståelse för att vissa reklamkampanjer i kollektivtrafiken kan väcka reaktioner eller uppfattas som stötande," skriver hon.