JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

SL skriver avtal på 16 år – utan konkurrens

Johnny Nadérus, vice ordförande i Seko Banklubben, protesterar mot SL:s  hantering av gröna linjens signalsystem.

Johnny Nadérus, vice ordförande i Seko Banklubben, protesterar mot SL:s hantering av gröna linjens signalsystem.

Petter Beckman

20240529130000
20240530082956
2024-05-29
13:00
2024-05-30 08:29

Gröna t-banelinjens signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu föreslås få ett nytt, exklusivt avtal fram till 2040. "Skandal", tycker kritiker som menar att SL borde sätta stopp och återta kontrollen.

Ända sedan 1992 har gröna linjens signalsystem skötts av Siemens Mobility AB som också byggde systemet. Nu har garantitiden gått ut och tekniken är i stort behov av uppgradering. Och den enda som kan fixa detta är just Siemens, menar SL.

Det är Siemens som har den unika kunskapen, tillgången till reservdelarna, de exklusiva rättigheterna och behörigheterna till systemets källkoder, framhåller trafikförvaltningen i det förslag som ska upp till politiskt beslut under onsdagen.

"En konkurrensutsättning bedöms därmed vara helt utesluten", skriver tjänstemännen och föreslår att Siemens får ett förlängt kontrakt fram till 2040 – där det också ingår att göra nödvändiga uppgraderingar.

Kontraktssumman blir över en halv miljard.

På så sätt minskar man risken för att man blir av med kompetensen och säkerställer "en fortsatt stabil och tillförlitlig trafik längs gröna linjen", fram till att man på längre sikt har skapat en ny, samlad lösning för hela tunnelbanans trafikstyrning.

Håller inte med

Men alla håller inte med om att SL saknat alternativ.

– SL har haft decennier på sig att få kontroll över sin anläggning men misslyckats med det. Man har försatt sig i ett underläge som man inte kommer ur. Det visar att man inte klarar att fungera som en mogen anläggningsägare, säger Johnny Nadérus, vice ordförande i Seko Banklubben.

Johnny Nadérus har jobbat som underhållschef inom Banverket och är i dag underhållsingenjör hos en av SL:s stora entreprenörer. Han menar att SL borde ta chansen att bryta sitt beroende.

– De skulle kunna teckna ett kortare, tvåårigt avtal med Siemens för att under den tiden bygga upp kompetensen och köpa över de nödvändiga rättigheterna. Då får man kontroll över sin egen anläggning och har helt andra möjligheter att ställa krav i kommande upphandlingar.

"Största skandalen"

Som det nu är är det i praktiken Siemens som beställer sitt eget kontrakt, menar Johnny Nadérus.

Man låter Siemens helt bestämma vad som ska göras

– Den största skandalen är att man låter Siemens helt bestämma vad som ska göras och när det ska göras.

Mitt i har bett Siemens kommentera kritiken, men bolaget avstår.

– Jag kan bekräfta att vi har en dialog med SL och vi uttalar oss aldrig under en pågående process, säger Kristina Nyquist, vd för Siemens Mobility i Sverige.

Inför dagens beslut i trafiknämnden vill inte heller trafikregionrådet Anton Fendert (MP) ge någon kommentar. Vänsterpartiet meddelar att de inte tänker delta i beslutet.

Sverigedemokraterna har också anmält sin protest:

– Vi kan inte ha ett signalsystem på vår infrastruktur som är beroende av enskilda individer eller företag, säger Samuel Stephan (SD), trafikpolitisk talesperson.

Efter mötet stod det klart att partierna M, SD, L, KD och V inte deltog i beslutet.

Sårbart på Tvärbanan – en enda aktör kan systemet

SL har gjort sig beroende av ett enda litet privat teknikföretag för hålla igång hela Tvärbanans signalsystem. Ingen annan i världen har behörigheten eller kunskapen.

– En väldigt prekär situation, säger regionrådet Anna Sehlin (V).

Normalt sett handlar SL upp tekniska tjänster i konkurrens mellan olika leverantörer. Men när det gäller driften och underhållet av Tvärbanans signalsystem går inte det.

Trafikförvaltningen har gjort sig helt beroende av en "nyckelresurs" – en 33-årig ingenjör i Sollentuna som för fem år sedan lämnade sin anställning och startade ett eget teknikföretag.

33-åringens företag, Absol Rail AB med sju anställda, är i dag det enda i världen som kan sköta Tvärbanans signalanläggning – det system som gör att tågen alls går att köra.

"Det finns endast ett företag som har den nödvändiga kunskapen, färdigheter och behörigheterna", skriver trafikförvaltningen i det underlag som nu ska upp till politiskt beslut.

Totalt tolv år

I ärendet förklarar tjänstemännen varför man är tvungen att förlänga det nuvarande tillfälliga avtalet med Absol Rail AB fram till 2032 med option på ytterligare fyra år, utan föregående annonsering eller upphandling.

– Det är en väldigt prekär situation där vi sitter fast med en enda aktör. Men vi ser ingen annan lösning än att rösta ja, säger Anna Sehlin (V) i regionens trafiknämnd.

Hon är kritisk till de "stuprör" som hon menar finns mellan politikerna och tjänstemännen, som gjort att nämnden först nu får den fulla informationen.

– Om vi tidigare hade förstått digniteten hade vi kanske kunnat agera annorlunda, säger Anna Sehlin.

Hög vinstmarginal

Ersättningen till Absol Rail blir 25 miljoner per år, vilket är "något högre" än vad man betalar i dag. Totalt blir det 300 miljoner på tolv år.

En titt i Absol Rails årsredovisning visar att företaget 2022 omsatte 21 miljoner kronor. Av detta delade man ut 6 miljoner i vinst till ägaren. Åren 2020 och 2021 hade företaget en vinstmarginal på 63 respektive 49 procent.

– Vår bedömning är att SL betalar skäligt för leverantörens tjänster, säger Torbjörn Granroth, presskommunikatör på SL.

Vad gör SL om den här enda specialisten försvinner?

– Vi känner oss trygga med att vi har en stabil leverans framöver, säger Torbjörn Granroth.

Mitt i har sökt företagets ägare, som inte vill kommentera utan hänvisar till SL.

Vår bedömning är att SL betalar skäligt för leverantörens tjänster

Bakgrund: Så blev Absol Rail ensam på banan

Den tidigare leverantören av Tvärbanans signalanläggning, det multinationella, franska bolaget Alstom, övergick 2017 till andra slags system, vilket gjorde att SL blev ensam kvar i världen med sin tekniska lösning.

Ingen utveckling har heller skett av systemet sedan dess och det finns i dag bara ett fåtal personer kvar som vet hur det fungerar. Det råder också brist på reservdelar.

2019 slutade den enda kvarvarande person hos Alstom som innehade nyckelkompetens om det installerade systemet.

Samtidigt grundade samma person – som SL kallar "nyckelresursen" – ett företag för underhåll av spårinfrastruktur, Absol Rail AB, som sedan 2019 sköter hela driften och underhållet.

Efter "dialog mellan parterna" är detta avtal nu på väg att förlängas – i upp till tolv år.

Källa: Region Stockholm, trafikförvaltningen

Mitt i avslöjar

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Angie Gray

Sju personer avgör om Tvärbanan ska rulla

Företaget ensamt i världen om att kunna systemet ✔ Så fick 33-åringen kontrollen ✔ Miljonvinsterna ✔ ”Väldigt prekär situation”

Efter Mitt i:s avslöjande: SL stoppar avtal om tvärbanan

Ingen annan i världen kan sköta tvärbanans signalsystem, hävdade SL och tänkte förlänga kontraktet med det lilla teknikföretaget i 12 år – utan upphandling. Men nu stoppas avtalet, efter Mitt i:s publicering. "Vi gör ett omtag", meddelar SL.

– Vi har meddelat Absol Rail AB att vi inte kommer att skriva under avtalet. Nu gör vi ett omtag för att se över om det finns delar av uppdraget som kan lyftas ut och upphandlas i konkurrens på sedvanligt sätt, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen.

Som Mitt i nyligen berättade var Region Stockholm på väg att lova bort hela driften och underhållet av tvärbanans signalsystem de närmaste tolv åren till det lilla teknikföretaget Absol Rail AB med sju anställda.

"Det finns endast ett företag som har den nödvändiga kunskapen, färdigheter och behörigheterna", skrev tjänstemännen i det underlag som klubbades av trafiknämnden den 17 april.

Finns andra aktörer

Men detta var inte riktigt sant. Mitt i har pratat med flera personer i branschen som hävdar att kunskapen även finns hos andra aktörer.

– Ja, vi har kompetensen, eller vi anser att vi skulle kunna tillgodogöra oss kompetensen, säger Daniel Liljegren, affärschef på Strukton Rail, ett bolag som nyligen fick det mycket större avtalet att sköta signalanläggningen i Stockholms tunnelbana.

Dagen efter Mitt i:s publicering skrev också det konkurrerande, statliga teknikföretaget Infranords vd Stefan Gustavsson direkt till SL-chefen David Lagneholm och framförde invändningar.

– Vi är medvetna om att det finns synpunkter från andra aktörer på det föreslagna avtalet med Absol Rail. Eftersom avtalet inte har undertecknats och därmed inte trätt i kraft gör vi nu ett omtag, säger Claes Keisu på trafikförvaltningen.

Tar flera år

Han förklarar att det i flera fall krävs formella behörigheter som det tar minst två år av praktisk erfarenhet för att uppnå, för att få jobba med driften och underhållet på tvärbanan.

Det är också en fördel för SL att ha en entreprenör som tar helhetsansvaret.

– Dessa bedömningar kvarstår. Men vi ska nu titta om det finns delar där alla dessa behörigheter inte behövs och som går att upphandla vid sidan av, säger Claes Keisu.

Varför ändrade ni er?

– På grund av de synpunkter som kommit in efter trafiknämndens beslut, svarar Keisu.

Avtal utan upphandling

Alldeles innan påsk gick trafikförvaltningen ut med en annons som låg uppe i tio arbetsdagar på upphandlingssajten Tendsign, där man informerade branschen om att man avsåg att teckna ett avtal med Absol Rail utan föregående upphandling.

Eftersom ingen hörde av sig och överklagade var trafikförvaltningen juridiskt sett fri att gå vidare med avtalsskrivningen, trots att inga konkurrenter hade erbjudits möjlighet att räkna på kostnaderna.

Priset sattes i direkt förhandling med Absol Rail AB, och fastställdes till 25 miljoner om året i åtta år, med möjlighet till förlängning i ytterligare fyra år.

Källa: Region Stockholm

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

Mostphotos

Efter Mitt i:s avslöjande: SL stoppar avtal om tvärbanan

"Bara ett företag i världen kan sköta tvärbanans signalsystem", hävdade SL ✔ Svänger: ”Vi gör ett omtag”

Liknande fall på tvärbanan

Kostnaden för det föreslagna avtalet med Siemens blir totalt 546 miljoner under den 16-åriga avtalstiden, exklusive de investeringar och uppgraderingar som behöver göras.

Situationen liknar fallet med signalsystemet på tvärbanan, som Mitt i skrev om förra månaden.

Där hävdade tjänstemännen på samma sätt att det inte fanns något alternativ till att binda upp sig med den nuvarande leverantören – även där utan upphandling.

I det fallet gjorde SL en överraskande helomvändning, veckan efter att Mitt i skrivit om ärendet. Det exklusiva avtalet stoppades och i stället ska man nu göra en upphandling i konkurrens av de delar där det bedöms möjligt.

Källa: Mitt i

PetterBeckman
08-550 550 77

Efter Mitt i:s avslöjande: SL stoppar avtal om tvärbanan

Nyheter

Ingen annan i världen kan sköta tvärbanans signalsystem, hävdade SL och tänkte förlänga kontraktet med det lilla teknikföretaget i 12 år – utan upphandling. Men nu stoppas avtalet, efter Mitt i:s publicering. "Vi gör ett omtag", meddelar SL.

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

Mostphotos

Nyheter
SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

Mostphotos

Efter Mitt i:s avslöjande: SL stoppar avtal om tvärbanan

"Bara ett företag i världen kan sköta tvärbanans signalsystem", hävdade SL ✔ Svänger: ”Vi gör ett omtag”

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

Mostphotos

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

Mostphotos

Efter Mitt i:s avslöjande: SL stoppar avtal om tvärbanan

Nyheter

Ingen annan i världen kan sköta tvärbanans signalsystem, hävdade SL och tänkte förlänga kontraktet med det lilla teknikföretaget i 12 år – utan upphandling. Men nu stoppas avtalet, efter Mitt i:s publicering. "Vi gör ett omtag", meddelar SL.

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

Mostphotos

Nyheter
SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.

Mostphotos

Efter Mitt i:s avslöjande: SL stoppar avtal om tvärbanan

"Bara ett företag i världen kan sköta tvärbanans signalsystem", hävdade SL ✔ Svänger: ”Vi gör ett omtag”

Sårbart på Tvärbanan – en enda aktör kan systemet

Nyheter

SL har gjort sig beroende av ett enda litet privat teknikföretag för hålla igång hela Tvärbanans signalsystem. Ingen annan i världen har behörigheten eller kunskapen.

– En väldigt prekär situation, säger regionrådet Anna Sehlin (V).

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Angie Gray

Nyheter

Mitt i avslöjar

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Angie Gray

Sju personer avgör om Tvärbanan ska rulla

Företaget ensamt i världen om att kunna systemet ✔ Så fick 33-åringen kontrollen ✔ Miljonvinsterna ✔ ”Väldigt prekär situation”

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Angie Gray

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Angie Gray

Sårbart på Tvärbanan – en enda aktör kan systemet

Nyheter

SL har gjort sig beroende av ett enda litet privat teknikföretag för hålla igång hela Tvärbanans signalsystem. Ingen annan i världen har behörigheten eller kunskapen.

– En väldigt prekär situation, säger regionrådet Anna Sehlin (V).

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Angie Gray

Nyheter

Mitt i avslöjar

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.

Angie Gray

Sju personer avgör om Tvärbanan ska rulla

Företaget ensamt i världen om att kunna systemet ✔ Så fick 33-åringen kontrollen ✔ Miljonvinsterna ✔ ”Väldigt prekär situation”

Senaste nyheterna

Tomas Jarlemark tar två paket Zoegas Mollbergs blandning inne på Willys vid Vällingby centrum, och blir över 170 kronor fattigare. För bara några år sedan skulle de ha kostat honom runt en hundralapp.

Tomas Jarlemark tar två paket Zoegas Mollbergs blandning inne på Willys vid Vällingby centrum, och blir över 170 kronor fattigare. För bara några år sedan skulle de ha kostat honom runt en hundralapp.

Filip Magnusson

Västerortsborna våndas över kaffepriserna

Nyheter

Vår heligaste dryck är på väg att bli en lyxvara – snart överstiger ett vanligt kaffepaket hundralappen.

Theo är "tight end" vilket han beskriver som en mångsidig position.

Theo är "tight end" vilket han beskriver som en mångsidig position.

Courtesy of Texas A&M

Theo vill bli Vasastans första stjärna i NFL

Nyheter

Miljontals dollar står på spel ✔ Mamma ville annat ✔ 108 000 i publiken

På onsdagen gick det ännu att köra Gamla Tyresövägen förbi byggområdet. Stockholmshems bil på bilden får framöver, beroende på resans mål, i stället välja Horisontvägen eller Vinthundsvägen för att komma fram.

På onsdagen gick det ännu att köra Gamla Tyresövägen förbi byggområdet. Stockholmshems bil på bilden får framöver, beroende på resans mål, i stället välja Horisontvägen eller Vinthundsvägen för att komma fram.

Anders Björklund

Gamla Tyresövägen avstängd mer än ett år

Nyheter

Arbetslag behöver jobba ikapp ✔ 475 bostäder ska byggas i Skarpnäck

Theo vill bli Vasastans första stjärna i NFL

Theo Melin Öhströn in action. Med sina 198 cm och 118 kg bjuder han på tufft motstånd.

Theo Melin Öhströn in action. Med sina 198 cm och 118 kg bjuder han på tufft motstånd.

Courtesy of Texas A&M

20250313193037
20250312131106
2025-03-13
19:30

Theo Melin Öhrström går på college i Texas, spelar för en publik på 100 000 personer och slåss om att bli en av världens bästa amerikanska fotbollsspelare. Killen med rötterna i Vasastan är på god väg mot NFL.

Porslin skramlar i bakgrunden. Theo Melin Öhrström har tränat sedan klockan­ sju på morgonen och det är dags för lunch när Mitt i ringer upp.

– Nu ska jag äta ägg med spenat, avokado och kalkon. Vissa i laget äter kanske inte så nyttigt, men jag ser till att sköta maten, säger han.

Han är född och uppvuxen vid Sankt Eriksplan, men flyttade till Texas för tre år sedan för att spela amerikansk fotboll.

Målet är att bli den första svensken som någonsin gör ett avtryck i världens bästa liga, NFL.

Över 108 000 i publiken

Som 19-åring fick han ett stipendium och började spela för Texas A&M, ett av USA:s största college med över 70 000 elever. Här kretsar hela staden kring laget­ ”Aggies” matcher.

– Jag kommer ihåg första matchen, det var typ 108 000 i publiken. Hela laget­ sprang ut ur en tunnel och genom rök. Det var kväll, och hela arenan bara dånade. En galen känsla!

Det tog lite tid att hitta fotfästet på fotbollsplanen. Spelarna i USA är starkare­, snabbare och tacklar hårt.

I dag är han en av lagets viktigaste spelare i rollen som tight end.

– Det är en mångsidig position. Ibland behöver jag blocka någon som är två meter lång och väger 130 kilo, nästa spel kanske jag behöver springa mot någon som är jättesnabb. Det är mycket jag måste vara bra på.

Men trots att förra säsongen blev ett genombrott tjänar han inga pengar då hans visum inte tillåter det. Vissa lagkamrater kan däremot tjäna upp till motsvarande tio miljoner kronor på ett år.

– Folk tjänar absolut bra, men i NFL är det liksom tio gånger pengarna. Det är tråkigt, men jag sitter inte här och tycker synd om mig själv. Tänker jag på pengarna fokuserar jag på fel sak. Bara genom stipendiet som täcker allt blir man ganska bortskämd. 

Började träna på rasterna

Går allt vägen kan han värvas till proffsligan nästa år.

– Tittar man på lag det går bra för har de ofta en skicklig tight end. Man skulle kunna jämföra det med en väldigt pålitlig­ defensiv mittfältare.

Theo började spela fotboll redan som fyra­åring, och har spelat i både Norrtulls SK och Djurgården. Den amerikanska fotbollen upptäckte han på en familjeresa till Kalifornien. Han var runt 14 år, köpte med sig en boll hem och började träna med den under rasterna på Franska skolan. Därefter gick han vidare till Riksidrottsgymnasiet i Uppsala.

Gillar promenader

Flytten till USA blev något av en kulturkrock. I College station bor runt 200 000 personer och staden kan kännas rätt liten för någon som vuxit upp i Vasastan.

I dag är han dock hemmastadd och ses inte som ”svensken” längre.

– Men det är ju fortfarande galet hur annorlunda det är. Går man runt i Stockholm är det ingen främling som börjar prata med en, det händer ofta här. Jag spelar i fotbollslaget och folk vet vem jag är. Eftersom jag är svensk blir jag lite obekväm, men det är klart att det är ändå roligt.

Trivs du?

– Just nu funkar det, men jag hade nog inte kunnat bo här hela livet. Sedan får man se var fotbollskarriären tar en. Det skulle vara kul att bo i andra delar av USA. 

Vad saknar du mest från Vasastan?

– Att kunna gå överallt. Det är lite dumt kanske, men att bara kunna ta en promenad. Jag känner mig konstig bara jag står vid ett övergångsställe, för det är ingen annan som gör det! Här åker alla bil.

Finns det ställen i Vasastan som ligger dig särskilt varmt om hjärtat?

– När jag var liten spelade jag alltid fotboll på Johannesskolan i Roslagstull och så har jag tränat mycket på Norra reals fotbollsplan. Jag är väldigt tacksam över att ha fått växa upp i Vasastan. Det har varit fridfullt. 

Tar tupplurar

Namn: Theo Melin Öhrström

Ålder: 21

Familj: Mamma Sarah, lillasyster Alice, 18.

Bor: College station, Texas.

Pluggar: Sports management, idrottsvetenskap blandat med företagsekonomi.

Intressen: "Hänger med mina lagkamrater, spelar tv-spel (Madden, Fortnite, Fifa). Jag behöver nog bli bättre på intressen, jag lägger så mycket tid på fotbollen. När jag inte tränar försöker jag vila, ta tupplurar och så."

EmilSalmaso
08-550 551 15