– Kollektivtrafiken ska vara ett hållbart färdmedel. Och då ska reklamen inte motverka regionens hållbarhetsmål. Det är en inriktning som jag tror uppskattas av våra resenärer, säger trafikregionsrådet Anton Fendert (MP).
Mittenkoalitionen i Region Stockholm (S, MP och C) meddelade på måndagen att de kommit överens om att skärpa riktlinjerna för reklam i kollektivtrafiken och att förbjuda reklam för fossila bränslen, fossilt drivna produkter och casinospel.
Minskade intäkter
– Begränsningar i spelreklam är något vi socialdemokrater kämpat länge för. Regionen ska inte bidra till att fler fastnar i träsket, kommenterar regionrådet Jens Sjöström (S) i pressmeddelandet.
Det formella beslutet ska enligt planen tas imorgon tisdag vid Trafiknämndens sammanträde.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är kritisk.
"Urbota dumt"
– Det är urbota dumt att minska intäkterna med tiotals miljoner kronor i ett läge då varje krona behövs för att rädda bussar från nedläggning, säger Tamsons i ett uttalande.
Trafikförvaltningen har räknat ut att stoppet skulle kosta sammanlagt 52 miljoner kronor i minskade intäkter, om reklam för alla slags fossila tjänster och produkter skulle inkluderas.
Men så är inte fallet, understryker regionledningen.
"Beräkningarna stämmer inte"
"Det förvaltningen räknar på inkluderar även reklam för exempelvis flygresor och resor med Waxholmsbolaget. Vårt förslag är bara att förbjuda reklam för produkter, inte tjänster. Så därmed stämmer inte förvaltningens beräkning", meddelar Miljöpartiets pressavdelning.
Vänsterpartiet deltar inte i beslutet eftersom man tycker det är för urvattnat. "Vi hade velat se mer långtgående regler mot reklam för till exempel flygresor och bensindrivna bilar", meddelar V-kansliet.