Än dröjer det drygt tre år innan tunnelbanans gröna linje rullar in på Arenastadens station. Frågan är om det blir slutstation eller inte.
Att dra spåren vidare från Arenastaden till Danderyds sjukhus via Järva krog, en sträcka räls på 3,4 kilometer, är ett av totalt 20 förslag på spårutbyggnader i länet som presenteras i SL:s rapport Framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad.
Förslaget skulle öka andelen resor med kollektivtrafiken norr om stan och koppla ihop gröna, blå och röda linjen, menar SL.
En annan variant är att förlänga tvärbanans spår från Solna station till Danderyds sjukhus. En sådan lösning skulle få hållplatser i Frösunda, Frösunda Norra, Kungshamra och Bergshamra för att 12 minuter senare anlända till sjukhuset.
Spårväg på Solnavägen
Det är inte sannolikt att båda förslagen realiseras. Men att Solna behöver mer kollektivtrafik, det anser trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
– Det tycker jag. Det handlar om att se Stockholm som en helhet. Vi vet att tvärförbindelserna är en vit fläck på kollektivtrafikkartan, och Solna ligger väldigt centralt när man tittar på olika förlängningar av tvärbanan.
Tvärförbindelserna är viktiga för att nå målet om fler resenärer. "Solna ligger väldigt centralt när man tittar på olika förlängningar av tvärbanan".
Pekka Pääkkö
Spårväg Solna-Ropsten är en annan kandidat. Det skulle bli en milslång linje mellan Solna centrum längs med Solnavägen i gatunivå – det är ju är ett av de stora stadsutvecklingsområdena i kommunen – genom Vasastaden, Östermalm och Norra Djurgårdsstaden.
En sådan utbyggnaden uppskattas kosta tio miljarder kronor.
Västra skogen–Bromma parkstad?
För Stockholms del är Bromma flygplatsområde ett av de stora utvecklingsområdena. Så sent som förra veckan fattade huvudstadens fullmäktige beslut om att säga upp avtalet med Swedavia, vilket kan möjliggöra byggandet av en ny stadsdel efter 2038.
I SL:s rapport har man identifierat flera möjliga utbyggnader hit, två via Solna.
Nästa Bromma flygplatsområde?
Anna Wachenfeldt
En är att låta nya gula linjen (Älvsjö-Fridhemsplan) fortsätta från Fridhemsplan till Bromma flygplatsområde med stopp i Västra skogen. En annan är att förgrena tunnelbanans blåa linje från Västra skogen till flygplatsområdet.
– När det gäller Bromma parkstad vill vi gå hand i hand med bostadsutvecklingsplanerna. Det planeras för 16 000 bostäder, ungefär det dubbla antalet människor som behöver ta sig till och från hemmet. Då är tunnelbanan överlägset i kapacitet, säger Anton Fendert.
Hur många av de här 20 projekten tror du blir av?
– Det är jättesvårt att säga och beror helt på finansieringen ihop med berörda kommuner och med staten. Hittills har modellen varit att kommunerna delvis är med och betalar med bostadsbyggande, men det kanske finns andra alternativ också.
En del Frösundabor kommer nog tänka: "Hur kan SL lägga miljardbelopp på tunnelbana och samtidigt lägga ned buss 57 för en i sammanhanget försumbar summa?". Vad säger du till dem?
– Vi är i en svår situation i SL-trafiken nu men kriser tar slut och vi måste planera för framtiden. Vårt mål är att fler ska resa kollektivtrafiken, då behöver man också utveckla den.