I dag är det en skogsdunge där Rotebroleden möter E18. Om några år kan platsen ha förvandlats till en arbetsplats för 250 personer. Nyligen signerade nämligen Järfällas kommunstyrelse och SL en avsiktsförklaring om att bygga en bussdepå för 50 bussar på platsen.
Dike var bäck
Men det är fortfarande mycket tidigt i processen, påpekar Anne-Marie Engman-Ott, projektledare på kommunens exploateringsavdelning.
– Det kommer dröja tyvärr. Det första vi måste göra är att fixa till Bonäsbäcken.
Att vattendraget är just en bäck blev en smärtsam insikt under utbyggnaden av Stäkets verksamhetsområde 2020. Kommunen trodde att det rörde sig om ett dike och hann börja leda om vattnet innan misstaget uppdagades, vilket slutade med en dom om miljöbrott och 50 000 kronor i böter.
Så här planerar kommunen att dra om Bonäsbäcken för att få plats med en bussdepå.
Järfälla kommun
För att kunna leda om vattnet krävs först en vattendom från mark- och miljödomstolen. Om det lyckas kan man gå vidare med projektet.
Fullt i depåerna
Flera av SL:s depåer i regionen är i dag fulla och därför behövs fler platser på både kort och lång sikt. Regionens förhoppning var först att få bygga ut den befintliga depån i Kallhäll, men där tyckte kommunen annorlunda.
– Vi vill inte ha stora anläggningar i Kallhäll, de är ju ganska skrymmande och genererar mycket trafik, säger Eva Olsson, exploateringsstrateg.
Däremot förväntas Kallhällsdepån bli kvar, kanske som en något mindre depå.
Kritiken: Attraktivt läge
Kommunen hoppas att en depå kan ge mer kollektivtrafik för resenärerna. Därför har man förberett för en busshållplats vid Allmänningsvägen.
– När det blir fler arbetsplatser i området så hoppas vi att underlag blir tillräckligt för mer kollektivtrafik.
Oppositionspartiet Liberalerna är kritiska till depåplanerna.
"Den aktuella tomten i Stäket har ett attraktivt och välexponerat läge som vi gärna hade sett kunde tas i anspråk för något som kunnat tillföra området ett mervärde", skriver de i ett särskilt yttrande till kommunstyrelsen.