I dag kostar det som mest 372 kronor att åka tur och retur med Vaxholmsbåt till någon av öarna längst ut i Stockholms skärgård. Är man en hel familj drar det snabbt iväg.
– Jag har full förståelse för att det här kan kännas högt och biljettpriserna är en del av det vi kommer att titta på nu, säger Michaela Haga (C), ordförande i Regionens sjötrafikutskott.
Michaela Haga (C), ordförande i Regionens sjötrafikutskott.
SLL
Sex biljettzoner idag
I dag gäller sex olika zoner på Vaxholmsbåtarna, där man betalar mer ju längre ut man ska. När man sen kliver på en pendelbåt eller en buss för att ta sig vidare på resan, är det en SL-biljett som gäller.
– Det här upplever många som rörigt, att vi har två parallella biljettsystem, säger Michaela Haga.
Därför lägger politikerna ett uppdrag nu att göra en översyn av biljettsystemet på Waxholmsbolagets båtar, för att se om det går att förenkla för resenärerna.
– Vi vill få till ett hela-resan-perspektiv mellan land- och sjötrafiken. Målbilden är att man ska kunna åka på en och samma biljett hela vägen till slutdestinationen, även om resan har olika taxor. Det är ju trots allt Regionens kollektivtrafik man åker med hela vägen.
Skulle SL-kortet kunna gälla även på Vaxholmsbåtarna, året runt?
– Det är för tidigt att säga hur utredningen kommer att landa. Vi ger inga direktiv utan vi får vi se vilka förslag som presenteras. Syftet är att förenkla för resenärerna.
Det finns också förslag på att utreda och göra ett pilotförsök för biljettsamverkan med privata rederier, enligt Michaela Haga, så att det skulle gå att använda exempelvis SL-kortet på fler fartyg som kör passagerare reguljärt.
– Det skulle öka trafikutbudet ännu mer för resenärerna, säger hon.
På sträckan Stockholm-Vaxholm/Rindö, där det finns dels en pendelbåt, dels Vaxholmsbåtar som trafikerar samma sträcka, föreslås att SL-kortet, och de fastboendes periodkort och ö-kort, ska gälla på båda linjerna.
Översynen rör all sjötrafik som drivs av Waxholmsbolaget och ärendet tas upp i Regionens förslag till budget 2025.