Fiaskot var ett faktum redan i början av juli.

Bara några veckor efter att regionpolitikerna hade skjutit till 1,5 nya miljarder till det krisande tvärbanebygget och försäkrat att allt var okej, tvingades SL riva kontraktet med huvudentreprenören Gülermak och sätta hela bygget på paus.

Gülermak hade, trots upprepade löften, inte kunnat visa upp nödvändiga bankgarantier och hade för andra gången slutat att betala sina underentreprenörer.

Spadtag för Ursviks torg. Projektet är nu minst tre år försenat.

Spadtag för Ursviks torg. Projektet är nu minst tre år försenat.

Åsa Sommarström

Hade inte mandat

Men vidden av skandalen klarnade först efter sommaren. I augusti började det dyka upp okända fakturor i SL:s inkorg, på totalt över 130 miljoner kronor. Det var Gülermaks underentreprenörer som nu krävde att få sina pengar utbetalda direkt från SL.

Larmklockorna ringde och högsta SL-ledningen kopplades in.

– Utan att ledningen informerats hade tjänstemännen tecknat betalgarantier med Gülermaks entreprenörer, något som de absolut inte hade mandat att göra, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman-Thullberg.

Ingen ekonomisk skada

Garantierna var något som entreprenörerna hade krävt för att vilja fortsätta arbetet. Men enligt regelverket kan SL inte gå i borgen med någon man inte har avtal med – och framförallt inte utan att få politikernas godkännande.

– De här tjänstemännen handlade i god tro och hade projektets bästa för ögonen. Men det var ett misstag och våra kontrollsystem var inte tillräckligt finmaskiga för att fånga upp det, säger Suss Forssman-Thullberg.

Rent ekonomiskt är ingen skada skedd för skattebetalarna, understryker hon.

– Det här är pengar som ändå var budgeterade för projektet och någon dubbelbetalning har inte skett. Men vi ska förändra våra rutiner och se till att det aldrig händer igen.

Såhär ska nya tvärbanan gå. Men när det blir klart kan ingen säga idag.

Såhär ska nya tvärbanan gå. Men när det blir klart kan ingen säga idag.

Mitt i Stockholm

Ska granskas externt

Ännu har SL inte betalat de inkomna fakturorna, eftersom man fortfarande inte är klar över om borgensåtagandet är juridiskt bindande när det ingicks av misstag.

– Men det finns en moralisk dimension i detta. Arbetet har utförts och företagen behöver få betalt. SL har sin framtida relation med leverantörerna att tänka på också, säger Suss Forssman-Thullberg.

Nu i veckan har SL också beslutat att starta en oberoende extern granskning av hela tvärbaneprojektet.

– Var fanns svagheterna? Gjorde vi felbedömningar? Vi måste själva gå till botten med detta, säger Forssman-Thullberg.

Ny chocknota för Tvärbanan – och nya förseningar

Tvärbanans utbyggnad till Ursviks torg blir klar tidigast hösten 2025 – inte nästa vår som tidigare utlovat. Kista och Helenelund får vänta ytterligare minst ett år. Notan har också ökat till 8 miljarder – 1,5 miljarder mer än den senaste prognosen.

Tvärbanans Kistalinje har redan drabbats av stora förseningar och fördyrningar i miljardklassen. Förra året trodde Region Stockholm att prislappen ändå skulle kunna stanna på 6,5 miljarder. Den förhoppningen sprack i vintras, som Mitt i tidigare har rapportat.

Spadtag för Ursviks torg – innan man visste hur svårt och dyrt det skulle bli.

Spadtag för Ursviks torg – innan man visste hur svårt och dyrt det skulle bli.

Åsa Sommarström

Nu bekräftas farhågorna. I ett beslutsförslag som läggs fram i nästa veckas trafiknämnd presenteras en ny prislapp på 8,1 miljarder kronor – en prisökning på över 1,5 miljarder. Samtidigt skjuts trafikstarten för Ursviks torgs station fram till hösten 2025.

SD:s trafikpolitiska talesperson Samuel Stephan ser fördyrningen som en direkt följd av att regionen förra våren övergick till att betala entreprenören Gülermak på löpande räkning.

– Vi var ensamma om att motsätta oss att ändra ersättningsmodellen eftersom risken var stor att hamna i ett läge med en okontrollerad kostnadsutveckling, säger Samuel Stephan (SD).

Inte mindre lönsamt

Meningen var att trafikförvaltningen skulle få kontroll över konstnaderna genom "utökad samverkan". Men detta fungerade inte, medger trafikförvaltningen.

"Upplägget med samverkan har inte fått den effekt på styrning och effektivisering som förväntats då både tidsplan och budget har överskridits", skriver tjänstemännen.

Trots fördyrningen har projektets lönsamhet inte försämrats, framhåller trafikförvaltningen. Prisökningen ligger fortfarande något under ökningen av konsumentprisindex (KPI):

"Eftersom resenärernas värdering av restid över tiden bör följa löneutvecklingen så förväntas Kistagrenens nyttor öka i motsvarande utsträckning".

Skippa Kista och Helenelund

För att försöka hålla nere kostnaden har förvaltningen snabbutrett alternativet att stoppa utbyggnaden efter Ursviks torg och att låta Kista Centrum och Helenelund klara sig med buss.

Detta skulle dock inte bli billigare, kom förvaltningen fram till. Dessutom skulle Sollentunas medfinansiering ryka och Helenelund skulle inte bli den stora bytespunkt som det var tänkt.

Därför fortsätter man nu enligt tidigare utbyggnadsplan. Förhandlingar har inletts med Stockholms stad, Sundbyberg och Sollentuna om att de ska vara med och betala kostnadsökningen.

Sträckan Ursviks torg – Helenelund ska projekteras och byggas i SLs regi. Arbetet med upphandling av entreprenader kommer att påbörjas under hösten 2024.

Upplägget har inte fått den effekt som förväntats

Tvärbanans Kistagren - ett sorgebarn

Beslut om byggstart av Kistagrenen togs i december 2016 och byggstart ägde rum våren 2018.

Projektet försenades tidigt med två år jämfört med den ursprungliga planen, och budgetramen ökade med 969 miljoner kronor till 6 546 miljoner kronor.

För att undvika ytterligare förseningar och fördyringar tecknade Region Stockholm i januari 2023 ett tilläggsavtal med totalentreprenören Gülermak, som innebar att man gick över från fast pris till löpande räkning.

Detta skulle inte påverka den totala budgetramen, enligt trafiknämnden, men nu har det visat sig att projektet har både fördyrats och försenats ytterligare.

Trafikstarten till Ursviks torg beräknas att till 80 procents sannolikhet kunna ske tredje kvartalet 2025.

Trafikstarten till Helenelund bedöms att till 80 procents sannolikhet kunna ske tredje kvartalet 2026, dock med risk att det blir ytterligare förseningar.

Källa: Region Stockholms trafikförvaltning

Tvärbanans utbyggnad mot Ursvik, Kista och Helenelund fördröjs ytterligare.

Tvärbanans utbyggnad mot Ursvik, Kista och Helenelund fördröjs ytterligare.

Mostphotos

Planerna för nya Tvärbanan har spruckit – igen

Nya stora förseningar ✔ 1,5 miljarder dyrare ✔ Då – tidigast – invigs de nya stationerna

SL stoppar utbyggnaden av tvärbanan

SL stoppar omedelbart tvärbanans utbyggnad mellan Bromma flygplats och Ursviks torg på Kista-grenen. Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är starkt kritisk:

– Bygget står nu utan entreprenör, resenärerna utan utbyggd tvärbana och skattebetalarna med en dyr nota.

Tvärbanans Kistagren ligger sedan tidigare flera år efter tidsschemat och har blivit betydligt dyrare än planerat.

Runt årsskiftet stod det klart att projektet försenas och fördyras ytterligare och i maj presenterades en ny prislapp på trafiknämnden på 8,1 miljarder kronor – en prisökning på över 1,5 miljarder.

Tvingas till ny upphandling

Skälet till SL:s beslut är främst att entreprenören Gülermak inte presenterat nödvändiga ekonomiska garantier.

– Vi gör en pågående analys av läget och planen är att en upphandling kan startas upp under hösten 2024, säger Sophie Gunnarsson på SL:s presstjänst.

Sophie Gunnarsson, SL.

Sophie Gunnarsson, SL.

SL

Alla arbeten stoppas

Gülermak ska, enligt SL, heller inte ha betalat sina underleverantörer i enlighet med avtalets villkor och företaget brister i sina leveranser som avviker från budget både avseende kostnader och tid.

Hävningen innebär att alla Gülermaks arbeten på sträckan stoppas.

Oppositionen i regionen har sedan tidigare riktat hård kritik den styrande majoriteten kring hanteringen av frågan.

Kostnadsram var på väg att växa

På senaste regionfullmäktige debatterades också den ytterligare utökningen av kostnadsramen med närmare 1,5 miljarder.

Oppositionsregionråd Kristoffer Tamsons (M) välkomnar att avtalet hävs, men menar att vägen dit väckt många frågor.

Oppositionslandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Oppositionslandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Pressbild

– För bara två veckor sedan bedyrade vänsterstyret i regionfullmäktige att övergången till löpande räkning var rätt och att regionen har god kontroll över bygget. Vi har nu svart på vitt att så inte var fallet, säger han.

Tamsons kallar situationen "ett haveri av rang".

– Hanteringen har kostat skattebetalarna miljardbelopp. Att rösta ned vårt krav på kontrollstationer har kostat dyr tid och bristande kvalitet. Bygget står nu utan entreprenör, resenärerna utan utbyggd tvärbana och skattebetalarna med en dyr nota.

Tilläggsavtal hjälpte inte

Det tilläggsavtal som regionen tecknade med Gülermak i januari 2023 med löpande räkning och utökad samverkan skulle vara ett sätt att hålla både ekonomin och tidsramen, hävdade trafikregionrådet Anton Fendert (MP) och investeringsregionrådet Jens Sjöström (S) då.

En ny upphandling bedömdes innebära större kostnadsökningar och ökad risk för nya förseningar, menade man.

Avfärdade invändningarna

De styrande avfärdade invändningarna från oppositionen om befarade brister i kostnadskontrollen.

Man lovade att ha utgifterna under kontroll och att projektets totala maxkostnad skulle ligga kvar på 6,5 miljarder kronor, trots de löpande utbetalningarna. Men både tidsplan och budget har alltså överskridits, till en totalkostnad om 8,1 miljarder kronor.

– Vi kräver en oberoende granskning av den politiska hanteringen av projektet. Därtill blocköverskridande överläggningar på högsta nivå, säger Kristoffer Tamsons.

Tvärbanans utbyggnad till Ursviks torg blir enligt den senaste tidsplanen klar tidigast hösten 2025.

Ett års ytterligare försening väntar

Utbyggnaden Ursviks torg-Helenelund fortsätter enligt plan, men när sträckan till Helenelund som enligt de ursprungliga planerna skulle ha öppnat 2025 kan stå färdig är oklart.

– Vi vet ännu inte exakt hur hävningen påverkar tidsplanen. Vår bedömning är att trafikstarten till Helenelund kommer att ske enligt plan. Däremot kommer en delstart till Ursvik påverkas, i värsta fall med ett års försening, säger Sophie Gunnarsson på SL.

Mitt i har tidigare rapporterat riskerar Trafiknämnden 10 miljoner kronor i böter, på grund av tilläggsavtalet som undertecknades vilket Konkurrensverket anser är en otillåten direktupphandling.

Trafikregionrådet Anton Fendert kallar läget "oerhört allvarligt" i denna artikel.

Vi kräver blocköverskridande överläggningar.

Totalbudget har legat på över 8 miljarder

SL tecknade september 2020 avtal med Gülermak avseende totalentreprenad för tvärbanans utbyggnad mellan Bromma Flygplats och Helenelund.

Kontraktsvärdet uppgick vid tecknande till 1,3 miljarder kronor.

I januari 2023 tecknade parterna ett tilläggsavtal som innebar förändrad ersättningsmodell och ökad insyn för SL i arbetet. Gülermak ersattes även för ökade kostnader främst med anledning av pandemin och kriget i Ukraina.

Enligt tilläggsavtalet har SL rätt att avbeställa arbeten vilket SL gjorde för sträckan Ursviks torg – Helenelund i slutet av 2023. Efter avbeställningen har kontraktsvärdet minskat till cirka 700 miljoner kronor.

Totalbudget, dvs ny total investeringsutgift, för Tvärbanans Kistagren uppgår till 8,073 miljarder kronor

Källa: Mitt i/Region Stockholm

Bygget har snart pågått i sex år

Beslut om byggstart av Kistagrenen togs i december 2016 och byggstart ägde rum våren 2018.

Projektet försenades tidigt med två år jämfört med den ursprungliga planen, och budgetramen ökade med 969 miljoner kronor till cirka 6,5 miljarder kronor.

För att undvika ytterligare förseningar och fördyringar tecknade Region Stockholm ett tilläggsavtal med totalentreprenören Gülermak i januari 2023, som innebar att man gick över från fast pris till löpande räkning.

Detta skulle inte påverka den totala budgetramen, enligt trafiknämnden, men nu har det visat sig att projektet har både fördyrats och försenats ytterligare sedan avtalet skrevs under för ett år sedan.

Källa: Region Stockholms trafikförvaltning

Utbyggnaden på tvärbanans Kista-gren stoppas. Illustrationsbild.

Utbyggnaden på tvärbanans Kista-gren stoppas. Illustrationsbild.

Mostphotos

SL stoppar utbyggnaden av tvärbanan

SL tvingas jaga ny entreprenör ✔️ Kristoffer Tamsons (M) kräver granskning

Trafikregionrådet om tvärbanefiaskot: "Oerhört allvarligt läge"

Utbyggnaden av tvärbanan i nordvästra Stockholm har fallit pladask.

– Jag vill verkligen beklaga oerhört, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Det var uteblivna bankgarantier som gjorde att SL stoppade utbyggnaden och hävde avtalet med turkiska entreprenören Gülermak, som under omtvistade former varit entreprenören av utbyggnaden av tvärbanan på Kista-grenen delsträcka mellan Bromma flygplats och Ursviks torg.

– Företaget har agerat på ett helt oacceptabelt sätt, vi måste ha säkerställt att det inte blir ett byggstopp men de kunde inte presentera detta. Detta har satt oss i ett oerhört allvarligt läge, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) efter hävningen.

Projektet har växt till över 8 miljarder kronor

Projektet har dragits med förseningar och kostnadsökningar.

Så sent som i maj beslutade regionen att utöka budgetramen ytterligare till 8,1 miljarder kronor, sedan den tidigare budgeten överskridits.

Tvärbaneutbyggnaden till Ursviks torg dras med stora förseningar. Illustrationsbild.

Tvärbaneutbyggnaden till Ursviks torg dras med stora förseningar. Illustrationsbild.

Angie Gray

Nu måste en ny upphandling göras i höst.

Utbyggnaden till Ursviks torg skulle enligt den senaste tidsplanen bli klar tidigast hösten 2025, men nu kan det dröja till hösten 2026.

– Det handlar om upp till ett års försening. Jag vill verkligen beklaga oerhört, säger Anton Fendert.

Oppositionen kritisk

Oppositionen tycker dock inte att Fenderts beklaganden kan dölja det faktum att majoriteten borde ha agerat tidigare. Bland annat har man reagerat på att majoriteten i regionfullmäktige för två veckor sedan bedyrade att man hade god kontroll över bygget och att man tidigare stoppat förslag om kostnadskontroller.

– Men för två veckor sedan var det få som kunde se att aktören skulle agera såhär oseriöst, säger Anton Fendert.

Att teckna nya entreprenörsavtal och hålla sig inom de nya budgetramarna. Det är Anton Fenderts (MP) viljeinriktning.

Att teckna nya entreprenörsavtal och hålla sig inom de nya budgetramarna. Det är Anton Fenderts (MP) viljeinriktning.

Jann Lipka

Så det är de sista två veckornas agerande från Gülermal som gjort att ni hävt avtalet?

– Man har ju haft en lång och seriös dialog, där man tydliggjort vilka krav som gäller och vad som händer om inte detta sker. Jag ser väldigt allvarligt på detta. Företaget har inte kunnat presentera det man lovat. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Anton Fendert.

SD: SL borde ha agerat tidigare

Samuel Stephan, SD:s trafikpolitiska talesperson i regionen, hävdar att styret agerar alldeles för sent.

– Redan i januari 2023 fick vi information om att Gülermak hade ekonomiska problem. Det är naivt att försöka rädda en entreprenör som har misslyckats genom att låta de fortsätta entreprenaden på löpande räkning, säger han.

Utbyggnaden Ursviks torg-Helenelund fortsätter enligt plan, men när sträckan till Helenelund som enligt de ursprungliga planerna skulle ha öppnat 2025 kan stå färdig är oklart.

Den sträckan ska projekteras och byggas i SLs regi. Arbetet med upphandling av entreprenader kommer att påbörjas under hösten 2024.