Nyheten att den nya Slussenterminalen spräcker budgeten med ytterligare 657 miljoner och hotas av nya förseningar har fått stor uppmärksamhet de senaste dagarna.

Uppgifterna kommer från Region Stockholms trafikförvaltning, som anser att kostnadsramen behöver skrivas upp från tidigare beslutade 5,8 miljarder till strax under 6,5 miljarder kronor.

Enligt SL-chefen David Lagneholm finns även "en betydande risk" att trafikstarten försenas och att terminalen inte kan tas i bruk under hösten 2025 som planerat.

"Det stämmer inte"

Men Stockholms stad, som är byggherre för projektet, tycker att medierna har gett en felaktig bild.

Peter Svärd, Stockholms stads projektchef för Slussenbygget, menar att både tidsplanen och budgetprognosen kan hålla.

Peter Svärd, Stockholms stads projektchef för Slussenbygget, menar att både tidsplanen och budgetprognosen kan hålla.

Petter Beckman

I ett mail till Mitt i skriver Slussenprojektets chef Peter Svärd att de tidigare gjorda ekonomiska prognoserna väntas hålla och att det fortfarande finns "möjligheter att planera och genomföra arbetet så att bussterminalen kan öppnas för trafik innan året, 2025, är slut."

En försening på cirka två månader har uppstått men det behöver inte påverka öppnandet av terminalen, framhåller Peter Svärd.

"Det som nu cirkulerar i media ger en bild av att bygget av bussterminalen både blivit dyrare och mer försenat. Detta stämmer alltså inte", skriver projektchefen.

Den långa vandringen mellan den tillfälliga stadsgårdsterminalen och Slussen kan komma att få ett slut i december.

Den långa vandringen mellan den tillfälliga stadsgårdsterminalen och Slussen kan komma att få ett slut i december.

Johan Kristensen

Kanske i december

Så vem ska man tro på? Regionens trafikförvaltning utesluter inte att staden kan få rätt när det gäller tidsplanen.

"Parterna fortsätter att verka för att försöka möjliggöra en trafikstart under 2025. Vi kommer göra allt vi kan för att jobba i kapp förseningen", skriver Elin Lindström, presskommunikatör på regionen, i ett mailsvar till Mitt i.

Enligt stadens "troliga scenario" kommer SL att kunna ta över bussterminalen den 1 juni 2025.

"Redan nu har trafikförvaltningen kortat tidsplanen för våra arbeten och tester med flera månader och vi räknar med att vi behöver 5,5 månad på oss från den tidpunkt då staden lämnar över terminalen till oss", skriver Elin Lindström.

Om detta håller kan det alltså bli trafikstart i december 2025.

Den nya terminalen i Katarinaberget är 300 meter lång och ska ha ankomstplats för sex bussar samt sjutton avgångshållplatser.

Den nya terminalen i Katarinaberget är 300 meter lång och ska ha ankomstplats för sex bussar samt sjutton avgångshållplatser.

Stockholms stad

Överens om budgeten

När det gäller budgeten är staden och regionen till största delen överens om vad slutnotan kommer att bli.

Skillnaden ligger i hur man ska se på den fördyring på 500 miljoner som nu ser ut att bli verklighet.

Stockholms stad anser inte att ökningen är någon nyhet, eftersom staden redan sommaren 2023 tog med de 500 miljonerna som en "risk- och osäkerhetsreserv" i budgeten. Därmed kan man också framställa det som att "prognosen håller".

Region Stockholm, å sin sida, valde att inte räkna med den halva miljarden, när man utökade budgetramen för ett år sedan.

"Nu kommunicerar staden att man avser att använda hela riskbufferten på 500 miljoner kronor. Det medför att Regionen får höja slutkostnadsprognosen", skriver Elin Lindström på trafikförvaltningen.

Att totalkostnaden för Slussenterminalen är på väg mot 6,5 miljarder – över 5 miljarder mer än vad som ursprungligen avsattes 2014 – det är det ingen av parterna som ifrågasätter.