JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Slutbråkat: Nu lossnar det för elbussarna

Upphandlingen av 300 elbussar till Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka och Söderort blev egentligen klar redan 2021. Först nästa höst kan trafiken komma igång, efter flera överklaganden.

Upphandlingen av 300 elbussar till Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka och Söderort blev egentligen klar redan 2021. Först nästa höst kan trafiken komma igång, efter flera överklaganden.

Emilia Öije Bergqvist

20230524073100
20230524115701
2023-05-24
07:31
2023-05-24 11:57

Bussjättarna Keolis och Nobina slutar sätta käppar i hjulen för varandra och lägger ner striden om vem som ska köra buss i åtta av länets kommuner. "Alla är glada, nu kan vi påbörja elektrifieringen i stor skala", säger Nobinas presschef David Erixon.

Inom cirka ett och ett halvt år kommer det mesta av busstrafiken i Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka, Söderort, Bromma, Sundbyberg, Solna och Sollentuna att ersättas med elbussar.

Det blir konsekvensen av att trafikoperatören Keolis i förra veckan beslöt att inte fortsätta överklaga den stora bussupphandling för de södra länsdelarna som konkurrenten Nobina hade vunnit nästan två år tidigare.

"Alla är glada"

Därmed drar Nobina nu tillbaka det överklagande som man skickade in i början på maj, riktat mot den upphandling som Keolis nyligen tog hem för de norra länsdelarna.

– Jag tror att vi alla är glada över att vi nu kan lägga fokus på att starta den trafik som stockholmarna behöver. Nu kan vi i stor skala påbörja den elektrifiering vi har väntat på, säger David Erixon, presschef på Nobina.

David Erixon, presschef på Nobina.

David Erixon, presschef på Nobina.

Johan Töpel

Trafikstart för Bromma, Sundbyberg, Solna och Sollentuna ska ske i augusti 2024. För Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka och Söderort är tidsplanen ännu inte spikad. Om beslutet inte hade överklagats skulle dessa elbussar ha varit i trafik redan i april 2023.

Bussdepåer byggs om för eldrift

– Generellt brukar det ta mellan ett och ett och ett halvt år från att man skriver kontrakt till trafikstart, säger David Erixon.

Nu i veckan tog också Region Stockholms trafiknämnd beslutet att starta ombyggnaden av bussdepåerna i Råsta och Lunda för att möjliggöra eldriven busstrafik. Sammanlagt 255 bussar ska kunna laddas på de två depåerna. Investeringen kostar knappt 200 miljoner kronor. Tidigare i år har motsvarande beslut tagits för bussdepåerna i Nyboda och Gubbängen.

Stockholms län ligger långt efter Västra Götaland och Skåne när det gäller elbussar. Idag drivs bara 1 procent av SL-bussarna på el, 85 procent drivs på biodiesel och 12 procent på biogas.

190 nya elbussar fast i domstolen

I april 2023 skulle 190 nya elbussar börja rulla på vägarna i Huddinge, Botkyrka, Söderort, Nacka och Värmdö. Men efter ett överklagade från ett konkurrerande bussbolag har elektrifieringen satts på paus.

Stockholms län ligger långt efter både Västra Götaland och Skåne när det gäller elektrifiering av bussflottan.

Idag är bara 1 procent av SL:s drygt 2 200 bussar eldrivna – att jämföra med Göteborg där varannan buss går på el. I fem skånska städer, bland annat Landskrona och Hässleholm, är samtliga stadsbussar elektriska.

Trafikpolitikerna i Region Stockholm hoppades kunna öka andelen rejält genom en stor upphandling av busstrafiken i Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka och Söderort, som egentligen skulle ha varit klar 2020.

Pandemin kom emellan

I första steget skulle 190 nya elbussar sättas in, vilket senare skulle öka till 300. Regionen låg i startgroparna för att bygga om bussdepåer och annan infrastruktur som krävs för elektrifieringen.

Sen kom pandemin vilket gjorde att upphandlingen fick pausas ett år. I oktober 2021 meddelades till slut att bussbolaget Nobina fick kontraktet. Målet var nu att trafiken skulle vara igång i april 2023.

Men upphandlingen överklagades direkt av konkurrenten Keolis, först till förvaltningsrätten och därefter till kammarrätten som ännu inte har avgjort tvisten.

– Idag är det oklart när trafikstarten kan ske. Det finns flera ytterligare faktorer som kan bidra till försening, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

"Om 5-6 veckor"

Mitt i frågar Stockholms kammarrätt när ärendet kan komma att avgöras där.

– Om cirka 5-6 veckor tror jag att vi har en dom. Vi är i slutfasen i skriftväxlingen mellan parterna, svarar den föredragande juristen Johan Nykvist.

David Erixon på Nobina tror att det kan ta ett och ett halvt år att få elbussarna på plats. Först måste de beställas, de måste tillverkas och levereras. Krig och brist på komponenter kan göra att det tar extra läng tid.

David Erixon på Nobina tror att det kan ta ett och ett halvt år att få elbussarna på plats. Först måste de beställas, de måste tillverkas och levereras. Krig och brist på komponenter kan göra att det tar extra läng tid.

Johan Töpel

David Erixon, kommunikationschef på Nobina, uppskattar att det kan ta cirka ett och ett halvt år från ett domslut – om avgörandet blir till Nobinas fördel – till att trafiken med elbussarna kan komma igång.

– Allting har varit pausat, både från vår och regionens sida. Vi kommer att behöva beställa fordonen, de måste tillverkas och levereras. Och det är stora omställningar som behöver göras, bland annat för att få nödvändig infrastruktur på plats, säger han.

Stora vinster

Som ett led i förberedelserna gav Trafiknämnden nu i veckan klartecken för att starta ombyggnaden av bussdepån i Nyboda, söder om stan, så att den klarar att ladda ett hundratal bussar.

Idag finns bara totalt 29 elbussar i trafik i Stockholms län.

Idag finns bara totalt 29 elbussar i trafik i Stockholms län.

Ingrid Johansson

Varför ligger Stockholm så långt efter de andra storstäderna?

– Det beror nog väldigt mycket på att flera av de stora upphandlingarna har överklagats. Jag ifrågasätter inte den processen. Men det är klart att det påverkar SL:s planer och regionens högt ställda mål om en elektrifierad bussflotta, säger David Erixon.

Det är klart att det påverkar SL:s planer

Här finns elbussarna i Stockholms län

Stockholms innerstad: 15

Barkarbystaden: 4

Sigtuna: 5

Norrtälje (innerstan): 5

Målet är att all SL:s busstrafik ska vara elektrisk inom 10-15 år. Redan idag körs alla SL-bussar på drivmedel som klassas som förnybara.

Av de totalt 2 200 bussarna ser fördelningen ut ungefär så här:

Biodiesel: 85 procent

Biogas: 12 procent

Bioetanol: 1-2%

El: 1 procent

Källa: SL

Idag finns bara totalt 29 elbussar i trafik i Stockholms län.

Idag finns bara totalt 29 elbussar i trafik i Stockholms län.

Ingrid Johansson

Hundratals nya elbussar fast i domstolen

Därför har SL hamnat sist i elektrifieringen ✔ Bara 1 procent av SL:s drygt 2 200 bussar eldrivna

Nya elbussar börjar köra nästa höst

Keolis tar över alla 54 busslinjerna i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna. 80 procent av trafiken ska köras med elbussar.

På tisdagen beslöt Region Stockholms trafiknämnd att ge Keolis ett tioårigt busskontrakt och ta över linjetrafiken från företaget VR på en rad olika ställen i nordvästra länet.

Den största praktiska konsekvensen blir att 80 procent av trafiken ska köras med elbussar, vilket ersätter dagens biodieselfordon.

Keolis tar över personalen

– Jag är väldigt glad över att Region Stockholm ger Keolis ytterligare förtroende och ser fram mot ett bra samarbete för att öka andelen emissionsfri kollektivtrafik även i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna, kommenterar Keolis VD Jan Kilström i ett pressmeddelande.

Skiftet görs med så kallad personalövergång, alltså att Keolis tar över personalen, berättar Christer Eklund, presschef på VR.

– Vi tycker naturligtvis det är tråkigt att behöva lämna ett så fint kontrakt, men det är de regler vi har att spela efter, säger han.

Vad gör ni med alla era bussar nu?

– Normalt säljer man bussarna. Trenden är att det blir och mer krav på elbussar i upphandlingarna, säger han.

Flera år försenat

De förlorande anbudsgivarna har på sig fram till den 5 maj att överklaga tilldelningsbeslutet.

– Jag kan inte säga än hur vi gör. Men vi ser inget självändamål i att överklaga. Det är bättre att se framåt, det finns många andra upphandlingar att jobba med, säger Christer Eklund på VR Sverige.

En tidigare, stor SL-upphandling av elbusstrafik i Huddinge, Botkyrka, Söderort, Nacka och Värmdö, som Nobina vann hösten 2021, ligger fortfarande överklagad, vilket har lett till kraftiga förseningar i SL:s elektrifieringsplaner. Ännu har Förvaltningsrätten inte tagit beslut i det ärendet.

Fakta om upphandlingen

Avtalet sträcker sig över 10 år och omfattar 54 busslinjer och 1 400 busshållplatser med cirka 130 000 påstigande en vanlig vintervardag.

Upphandlingen omfattar även trafikplanering, trafikinformation, biljettvalidering, fordonsanskaffning samt drift och underhåll av hållplatser och depåer.

Det totala värdet har beräknats till som mest 7 miljarder SEK.

Trafikstart sker i augusti 2024.

Källa: SL

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Mostphotos/Roland Magnusson

De tar över busstrafiken i västra Stockholm

Värt 7 miljarder. ✔ 80 procent av trafiken ska köras med elbussar

Turerna som blockerat elbussarna

För snart två år sedan vann Nobina SL:s upphandling om att driva busstrafiken i Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka och Söderort. Den största delen av trafiken ska skötas med hjälp av först 190 och senare 300 nya elbussar, enligt upphandlingen.

Men konkurrenten Keolis överklagade först till Länsrätten och därefter Kammarrätten, vilket under lång tid har blockerat SL:s planerade elektrifiering av bussflottan.

När Keolis nu i april 2023 tilldelades SL-trafiken i Solna, Sundbyberg, Sollentuna och Bromma – där kravet är att 80 procent ska drivas med elbussar – valde Nobina att i sin tur överklaga det beslutet. Men Nobina lovade att dra tillbaka sitt överklagande om Keolis skulle förlora Kammarrätten.

Den 9 maj beslöt Kammarrätten att avslå Keolis överklagande. Den 19 maj meddelade Keolis att man avstår från att driva överklagandet vidare till Högsta förvaltningsdomstolen, vilket gör att Nobina drar tillbaka sitt eget överklagande.

Källa: Mitt i

PetterBeckman
08-550 550 77

Nya elbussar börjar köra nästa höst

Nyheter

Keolis tar över alla 54 busslinjerna i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna. 80 procent av trafiken ska köras med elbussar.

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Mostphotos/Roland Magnusson

Nyheter
Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Mostphotos/Roland Magnusson

De tar över busstrafiken i västra Stockholm

Värt 7 miljarder. ✔ 80 procent av trafiken ska köras med elbussar

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Mostphotos/Roland Magnusson

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Mostphotos/Roland Magnusson

Nya elbussar börjar köra nästa höst

Nyheter

Keolis tar över alla 54 busslinjerna i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna. 80 procent av trafiken ska köras med elbussar.

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Mostphotos/Roland Magnusson

Nyheter
Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Dagens biodieselbussar ersätts med elbussar, bland annat i Solna.

Mostphotos/Roland Magnusson

De tar över busstrafiken i västra Stockholm

Värt 7 miljarder. ✔ 80 procent av trafiken ska köras med elbussar

190 nya elbussar fast i domstolen

Nyheter

I april 2023 skulle 190 nya elbussar börja rulla på vägarna i Huddinge, Botkyrka, Söderort, Nacka och Värmdö. Men efter ett överklagade från ett konkurrerande bussbolag har elektrifieringen satts på paus.

Mellan Akalla och Barkarby kör Nobina elektriska snabbussar som har halverat restiden. Men flera hundra ytterligare planerade bussar har satts på vänt.

Mellan Akalla och Barkarby kör Nobina elektriska snabbussar som har halverat restiden. Men flera hundra ytterligare planerade bussar har satts på vänt.

Nobina

Nyheter
Idag finns bara totalt 29 elbussar i trafik i Stockholms län.

Idag finns bara totalt 29 elbussar i trafik i Stockholms län.

Ingrid Johansson

Hundratals nya elbussar fast i domstolen

Därför har SL hamnat sist i elektrifieringen ✔ Bara 1 procent av SL:s drygt 2 200 bussar eldrivna

Mellan Akalla och Barkarby kör Nobina elektriska snabbussar som har halverat restiden. Men flera hundra ytterligare planerade bussar har satts på vänt.

Mellan Akalla och Barkarby kör Nobina elektriska snabbussar som har halverat restiden. Men flera hundra ytterligare planerade bussar har satts på vänt.

Nobina

Mellan Akalla och Barkarby kör Nobina elektriska snabbussar som har halverat restiden. Men flera hundra ytterligare planerade bussar har satts på vänt.

Mellan Akalla och Barkarby kör Nobina elektriska snabbussar som har halverat restiden. Men flera hundra ytterligare planerade bussar har satts på vänt.

Nobina

190 nya elbussar fast i domstolen

Nyheter

I april 2023 skulle 190 nya elbussar börja rulla på vägarna i Huddinge, Botkyrka, Söderort, Nacka och Värmdö. Men efter ett överklagade från ett konkurrerande bussbolag har elektrifieringen satts på paus.

Mellan Akalla och Barkarby kör Nobina elektriska snabbussar som har halverat restiden. Men flera hundra ytterligare planerade bussar har satts på vänt.

Mellan Akalla och Barkarby kör Nobina elektriska snabbussar som har halverat restiden. Men flera hundra ytterligare planerade bussar har satts på vänt.

Nobina

Nyheter
Idag finns bara totalt 29 elbussar i trafik i Stockholms län.

Idag finns bara totalt 29 elbussar i trafik i Stockholms län.

Ingrid Johansson

Hundratals nya elbussar fast i domstolen

Därför har SL hamnat sist i elektrifieringen ✔ Bara 1 procent av SL:s drygt 2 200 bussar eldrivna

Senaste nyheterna

Tomas Jarlemark tar två paket Zoegas Mollbergs blandning inne på Willys vid Vällingby centrum, och blir över 170 kronor fattigare. För bara några år sedan skulle de ha kostat honom runt en hundralapp.

Tomas Jarlemark tar två paket Zoegas Mollbergs blandning inne på Willys vid Vällingby centrum, och blir över 170 kronor fattigare. För bara några år sedan skulle de ha kostat honom runt en hundralapp.

Filip Magnusson

Västerortsborna våndas över kaffepriserna

Nyheter

Vår heligaste dryck är på väg att bli en lyxvara – snart överstiger ett vanligt kaffepaket hundralappen.

Theo är "tight end" vilket han beskriver som en mångsidig position.

Theo är "tight end" vilket han beskriver som en mångsidig position.

Courtesy of Texas A&M

Theo vill bli Vasastans första stjärna i NFL

Nyheter

Miljontals dollar står på spel ✔ Mamma ville annat ✔ 108 000 i publiken

På onsdagen gick det ännu att köra Gamla Tyresövägen förbi byggområdet. Stockholmshems bil på bilden får framöver, beroende på resans mål, i stället välja Horisontvägen eller Vinthundsvägen för att komma fram.

På onsdagen gick det ännu att köra Gamla Tyresövägen förbi byggområdet. Stockholmshems bil på bilden får framöver, beroende på resans mål, i stället välja Horisontvägen eller Vinthundsvägen för att komma fram.

Anders Björklund

Gamla Tyresövägen avstängd mer än ett år

Nyheter

Arbetslag behöver jobba ikapp ✔ 475 bostäder ska byggas i Skarpnäck

Theo vill bli Vasastans första stjärna i NFL

Theo Melin Öhströn in action. Med sina 198 cm och 118 kg bjuder han på tufft motstånd.

Theo Melin Öhströn in action. Med sina 198 cm och 118 kg bjuder han på tufft motstånd.

Courtesy of Texas A&M

20250313193037
20250312131106
2025-03-13
19:30

Theo Melin Öhrström går på college i Texas, spelar för en publik på 100 000 personer och slåss om att bli en av världens bästa amerikanska fotbollsspelare. Killen med rötterna i Vasastan är på god väg mot NFL.

Porslin skramlar i bakgrunden. Theo Melin Öhrström har tränat sedan klockan­ sju på morgonen och det är dags för lunch när Mitt i ringer upp.

– Nu ska jag äta ägg med spenat, avokado och kalkon. Vissa i laget äter kanske inte så nyttigt, men jag ser till att sköta maten, säger han.

Han är född och uppvuxen vid Sankt Eriksplan, men flyttade till Texas för tre år sedan för att spela amerikansk fotboll.

Målet är att bli den första svensken som någonsin gör ett avtryck i världens bästa liga, NFL.

Över 108 000 i publiken

Som 19-åring fick han ett stipendium och började spela för Texas A&M, ett av USA:s största college med över 70 000 elever. Här kretsar hela staden kring laget­ ”Aggies” matcher.

– Jag kommer ihåg första matchen, det var typ 108 000 i publiken. Hela laget­ sprang ut ur en tunnel och genom rök. Det var kväll, och hela arenan bara dånade. En galen känsla!

Det tog lite tid att hitta fotfästet på fotbollsplanen. Spelarna i USA är starkare­, snabbare och tacklar hårt.

I dag är han en av lagets viktigaste spelare i rollen som tight end.

– Det är en mångsidig position. Ibland behöver jag blocka någon som är två meter lång och väger 130 kilo, nästa spel kanske jag behöver springa mot någon som är jättesnabb. Det är mycket jag måste vara bra på.

Men trots att förra säsongen blev ett genombrott tjänar han inga pengar då hans visum inte tillåter det. Vissa lagkamrater kan däremot tjäna upp till motsvarande tio miljoner kronor på ett år.

– Folk tjänar absolut bra, men i NFL är det liksom tio gånger pengarna. Det är tråkigt, men jag sitter inte här och tycker synd om mig själv. Tänker jag på pengarna fokuserar jag på fel sak. Bara genom stipendiet som täcker allt blir man ganska bortskämd. 

Började träna på rasterna

Går allt vägen kan han värvas till proffsligan nästa år.

– Tittar man på lag det går bra för har de ofta en skicklig tight end. Man skulle kunna jämföra det med en väldigt pålitlig­ defensiv mittfältare.

Theo började spela fotboll redan som fyra­åring, och har spelat i både Norrtulls SK och Djurgården. Den amerikanska fotbollen upptäckte han på en familjeresa till Kalifornien. Han var runt 14 år, köpte med sig en boll hem och började träna med den under rasterna på Franska skolan. Därefter gick han vidare till Riksidrottsgymnasiet i Uppsala.

Gillar promenader

Flytten till USA blev något av en kulturkrock. I College station bor runt 200 000 personer och staden kan kännas rätt liten för någon som vuxit upp i Vasastan.

I dag är han dock hemmastadd och ses inte som ”svensken” längre.

– Men det är ju fortfarande galet hur annorlunda det är. Går man runt i Stockholm är det ingen främling som börjar prata med en, det händer ofta här. Jag spelar i fotbollslaget och folk vet vem jag är. Eftersom jag är svensk blir jag lite obekväm, men det är klart att det är ändå roligt.

Trivs du?

– Just nu funkar det, men jag hade nog inte kunnat bo här hela livet. Sedan får man se var fotbollskarriären tar en. Det skulle vara kul att bo i andra delar av USA. 

Vad saknar du mest från Vasastan?

– Att kunna gå överallt. Det är lite dumt kanske, men att bara kunna ta en promenad. Jag känner mig konstig bara jag står vid ett övergångsställe, för det är ingen annan som gör det! Här åker alla bil.

Finns det ställen i Vasastan som ligger dig särskilt varmt om hjärtat?

– När jag var liten spelade jag alltid fotboll på Johannesskolan i Roslagstull och så har jag tränat mycket på Norra reals fotbollsplan. Jag är väldigt tacksam över att ha fått växa upp i Vasastan. Det har varit fridfullt. 

Tar tupplurar

Namn: Theo Melin Öhrström

Ålder: 21

Familj: Mamma Sarah, lillasyster Alice, 18.

Bor: College station, Texas.

Pluggar: Sports management, idrottsvetenskap blandat med företagsekonomi.

Intressen: "Hänger med mina lagkamrater, spelar tv-spel (Madden, Fortnite, Fifa). Jag behöver nog bli bättre på intressen, jag lägger så mycket tid på fotbollen. När jag inte tränar försöker jag vila, ta tupplurar och så."

EmilSalmaso
08-550 551 15