Höstregnet väller ner över de nästintill färdigbyggda flerbostadshusen sydöst om Spånga station. Byggställningar omgärdar de tätt uppförda husen som byggs i olika fasadmaterial. En mängd olika byggbolag måste samsas om ytan när Bromstensstaden nu tar form.
Färdigställandet av Bromstensstaden pågår för fullt. En innergård som förbinder olika bostadsprojekt i stadsdelen är på väg att anläggas på platsen på bilden.
Stefan Källstigen
Pendeltåget rusar förbi utanför
Ikano bostad är ett av dem. Man bygger 159 hyresrätter och deras projektledare Ako Salih tar med oss upp ett par våningar och visar oss en av bolagets mindre tvåor.
Precis intill går Mälarbanan och pendeltåget rusar förbi utanför. Men hör det gör man knappt. Ako pekar ner mot ett rostrött bullerplank man byggt tillsammans med JM bostad.
Ako Salihs Ikano bostad är en av en mängd olika byggherrar som bygger sydost om Spånga station just nu.
Stefan Källstigen
– Det är en annan klass på fönstren i dag, väldigt tjocka och isolerade. Om vi stänger ytterdörren hör vi absolut ingenting från spåren, säger han.
Mycket klart om ett år
Ikano bostad påbörjar sin uthyrning i december. Likt en stor del av övriga Bromstensstaden kommer deras hyresrätter stå klara under 2024.
– Om ett år är väldigt mycket helt klart här, det går fort, säger Ako.
Mälarbanan går precis utanför fönstret på de nya bostäderna i Bromstensstaden. Sju minuter tar det att gå till stationen.
Stefan Källstigen
Hur tycker du själv stadsdelen blir?
– Det här var ju ett gammalt slitet mörkt industriområde som många runt om upplevde som otryggt. Man drog sig från att gå denna väg. Att det blir detta i stället, en miljövänlig stadsdel på promenadavstånd till matbutiken och tåget ser jag ju som en förbättring.
Det tar sju minuter att gå till Spånga centrum och station. Därifrån är man på Odenplan på tio minuter.
Den nya gångtunneln ska förbinda Bromstensstaden på östra sidan om rälsen med Bromstensvägens nya kvarter på västra sidan om.
Stefan Källstigen
Bromstensstaden och nya studentstaden längs Bromstensvägen växer fram under en ekonomisk kris där byggbranschen pressas av höjda kostnader, räntor och fallande bostadspriser. Enligt SCB var påbörjandet av nya lägenheter 57 procent mindre under första halvåret 2023 jämfört med samma period 2022.
Byggpersonal: Ingen skulle påbörjat detta i dag
Byggpersonal Mitt i pratar med inne på byggområdena i Spånga vittnar om att inget av de bostadsbolag som just nu bygger i orten skulle startat något projekt i dag. Men många av nyckelbesluten i Spånga togs innan byggkrisen och här handlar det till stor del om hyresrätter.
Ån som rinner längs nya Bromstensstaden. Till vänster i bild kommer Duvbovägen i Bromsten. Ett omtvistat skolbygge på Bromstens IP för 660 elever samt idrottshall och en förskola ska också byggas i projektet.
Stefan Källstigen
Osäker marknad. JM bostads projektledare Frida Runemo visar oss runt i kvarteren i nya Bromstensstaden. "En del källarförråd har vi behövt ta bort i projektet på grund av den dåliga marken. Det hade blivit för dyrt", säger hon.
Stefan Källstigen
Även hyresrättsbranschen påverkas, men Ako Salih upplever ändå intresset som stabilt.
– Vi tror på en stor efterfrågan. Marknadsläget ökar våra kostnader för räntor, drift och underhåll vilket är utmanande och kan leda till en högre hyra. Hyresförhandlingarna pågår för fullt. Men vi ser alltjämt en stor bostadsbrist på hyresmarknaden.
Första inflyttningarna i nya Bromstensstaden sker efter årsskiftet 2023/2024. År 2030 väntas hela stadsdelen vara färdigutbyggd, med bland annat den omtvistade skolan vid Bromstens IP.
Stefan Källstigen
Gammal sjöbotten och lera
Bromstensstaden byggs på gammal sjöbotten. Den dåliga marken består till stor del av lera och stadsdelen har försenats sett till de ursprungliga planerna. Redan 2016 gick JM bostad ut på marknaden med sina 60 ägarlägenheter och 157 bostadsrätter.
"Det är bra att det byggs bostäder i Spånga, men det är under all kritik att man bygger skolan på Bromstens IP. Detta kommer få långtgående negativa effekter för området. Vad ska ske med alla fotbollsspelande ungdomar där? Detta ansvar lägger jag på staden, som inte planerat detta bättre i utvecklingen av Bromstensstaden", säger Birgitta Söderlund.
Filip Magnusson
– Men stadens va-jobb försenades kraftigt och vi fick dra tillbaka försäljningen. Det är dock en hel del kunder bland de som vill flytta in som varit med från start, berättar Frida Runemo, projektledare på JM bostad, som träffar oss på den leriga byggatan i området.
"Känns som det går åt rätt håll"
JM:s ägandelägenheter har inflyttning under januari och februari, och senare under 2024 är det tänkt att deras bostadsrätter får nya ägare. Frida tycks ivrig i att avsluta projektet.
– Marknaden har gått upp och ner under året, sedan stått stilla. Alla märker av byggkrisen, men intresset har börjat röra på sig i höst och folk hör av sig till mäklaren. Det känns som att det går åt rätt håll.
Vad kostar era lägenheter?
– Bostadsrätterna säljer vi för mellan två till sex miljoner kronor. Det är allt från ettor till fyror. Där kan kan få ett delägarskap på upp till 50 procent av bostaden så man endast behöver ta lån på halva bostaden. Ägarlägenheterna kostar från 2,5 miljon kronor och uppåt.
"Jag gillar att bo i ett område som byggs ut, men jag hade önskat att bussarna gått oftare", säger Amila Edirisinghe från Sri Lanka som precis flyttat till studentbostäderna längs Bromstensvägen med sin familj.
Filip Magnusson
Studentstaden byggs intill
Vi åker med Frida Runemo i en bygghiss upp till en av lägenheterna.
– Stadsdelen har gått från plåtbyggnader, höga staket och grått stenmjöl till detta. Det är spännande att få ha varit med om det, säger hon.
Nya studentstaden på västra sidan om Mälarbanan förbinds med Bromstensstaden på den östra sidan genom en ny gångbro. En stor del av Studentbostäder i Nordens drygt 1 000 lägenheter är redan inflyttade.