Norrtull kommer att vara en byggarbetsplats det närmsta året. Det handlar om att dra om trafik och ge mer plats för gående och cyklister i samband med att östra Hagastaden senare ska byggas. En av flera förändringar är att cykeltunneln vid Sveaplan försvinner för gott.
Gång- och cykelpassagen under Sveaplan ersätts av ett signalreglerat övergångsställe och cykelöverfart på Sveavägen.
Pekka Pääkkö
– Vi stänger tunneln för att göra plats för en ny gatustruktur,. Fordonstrafik får mindre utrymme, och innerstadens kvarter får mer plats. Vi stänger alltså inte tunneln för att den inte fungerar, utan för att staden byggs ut, säger Märit Wikström, kommunikationsansvarig vid exploateringskontoret.
Så här kommer den temporära gatuutformningen i Norrtull att se ut.
Stockholms stad.
Enligt den nya temporära trafikomläggningen kommer trafiken till och från Stockholm att förflyttas norrut. Kapaciteten ska dock förbli densamma och flödena ska inte försämras, menar Märit Wikström.
– Trafikomläggningen beräknas vara klar hösten 2025. Då har vi ett temporärt utseende av gaturummet i Norrtull och mark har frigjorts för möjliggöra nya kvarter, parker och torg.
Otidsenlig lösning
Gång- och cykelpassagen under Sveaplan ersätts av ett signalreglerat övergångsställe och cykelöverfart på Sveavägen. Byggstarten planeras preliminärt till slutet av oktober. Tanken är att minskad trafik i Norrtull ska göra det lättare för fotgängare och cyklister att ta sig till och från Hagaparken och Bellevue.
Hur ska ni få till en lika säker lösning som en cykeltunnel?
– Genom att tajta till gaturummet blir gång- och cykelöverfarterna mer lättöverskådliga. Det blir en genare koppling över Sveavägen, jämfört med idag.
Tunneln är en otidsenlig trafiklösning som byggdes i en tid då man ville separera biltrafik från gång- och cyklister menar exploateringskontoret. I dag strävar stadsplanerare i stället efter att skapa en innerstadsmiljö där olika trafikslag samspelar med signalreglerade gång- och cykelöverfarter.
– Dessutom kan gång- och cykeltunnlar upplevas som otrygga platser. Man syns inte för dem som rör sig på gatan eller av folk byggnader runt omkring. Buskage och otillräcklig belysning kan också bidra till otrygghet, säger Märit Wikström.
Att riva tunneln o bygga cykelöverfart beräknas kosta cirka en halv miljon kronor. Hela projektet beräknas kosta hundra miljoner kronor.
Vad tycker du om att cykeltunneln försvinner?
Mattias Danielsson, 31, Solna.
Pekka Pääkkö
– Mattias Danielsson, 31, Solna: "Trafiklösningen som är idag tycker jag fungerar rätt dåligt med alla rödljus som är i ofas. Jag har förtroende för att det tas fram en bättre lösning"
Ewa Eriksson, 74, Bergshamra.
Pekka Pääkkö
– Ewa Eriksson, 74, Bergshamra: "Jag är för en grönskande stad, men om det är på bekostnad av att jag ska cykla i trafiken så blir jag tveksam. Det tar ofta längre tid att ta sig fram med rödljus så jag föredrar tunneln"
Oskar Bernberg, 33, Vasastan.
Pekka Pääkkö
– Oskar Bernberg, 33, Vasastan: "Det kan kännas lite otryggt att gå igenom tunneln i mörker. Men jag hade hellre sett en lösning där bilar kör i tunneln och vi cyklar och promenerar ovanpå."