När upphandlingen av hemtjänstföretag var avslutad stod det klart att tre företag inte fick fortsätta i Väsby. Ett av dem är Proffssystern.

Hur kommer det sig – de har ju varit godkända i Väsby i 14 år?

– Jag kan inte gå in på det. Eftersom upphandlingen är överprövad är det en pågående process, säger socialchef Jesper Kyrk.

Elva företag deltog i upphandlingen – där företagen är anonymiserade.

– Upphandlingen tar inte hänsyn till om företaget varit aktiv utförare i kommunen, det ingår inte i kriterierna. Vi ser heller inte vilka företag som skickar in vilket anbud.

Han menar att upphandlingen är gjord "by the book" och att de 45 kriterierna ska vara uppfyllda för att ge poäng. Men vad kriterierna består av vill han inte gå in på.

– Jag kan förstå kritiken och besvikelsen hos de företag som varit med i upphandlingen och inte fått förlängda avtal, säger Jesper Kyrk.

Men är det bra för brukarna att ni byter ut en fungerande hemtjänst?

– Det är klart att det kan upplevas jobbigt för de som behöver byta utförare men vi kommer att ge de som berörs bästa möjliga förutsättningar för att övergången ska bli så smidig som möjligt. Syftet med färre utförare är att vi kan skriva långa avtal och bygga en längre relation.

Han pekar på att "med den fria etableringsrätten kunde företag försvinna från en dag till en annan".

Barbro Brolin (S), omsorgsnämndens ordförande, hävdar att syftet är gott.

– Med färre utövare får vi mer insyn. Vi vet att företag har fuskat och nu vet vi vad man ska titta på för att få bukt med det och få bättre koll.

Hon är också övertygad om att upphandlingen gått rätt till.

– De som inte fick förlängt avtal kanske har gjort en dålig presentation så att poängen inte uppfylldes, säger hon.