– Vi ser jättestora problem, säger Jannis Konstantis, ordförande i Seko Tunnelbanan som företräder anställda i tunnelbanan.

Att Näckrosens tunnelbana ska bli spärrfri i ett pilotprojekt kunde Mitt i berätta häromveckan.

Nu har politikerna i regionens trafiknämnd klubbat projektet. Men inom facket ser man med oro på planerna, trots att det i regionens handlingar står att "inga risker bedöms uppstå" vad gäller säkerheten.

– Så antingen är vi ute och cyklar, eller så är de det, konstaterar Konstantis.

Jannis Konstantis, ordförande på Seko Tunnelbanan.

Jannis Konstantis, ordförande på Seko Tunnelbanan.

Privat

Enligt honom fick inte de som jobbar i tunnelbanan vara med när underlaget till projektet togs fram.

Det, menar han, för med sig flera risker.

Risk för stök

När spärrarna plockas bort förväntas stationsvärdarna jobba både i biljettluckan och ute på golvet. Då ökar risken för att stökiga resenärer utsätter personalen för hot och våld, menar facket.

Facket befarar också att det blir enklare för en liten klick olämpliga att ta sig ner i tunnelbanan. Det, tror facket, för med sig större risk för olyckor i rulltrappan och vid spåren.

– Om det fanns dubbelbemanning eller ordningsvakter hela tiden där, då hade det varit andra förutsättningar, säger Jannis Konstantis.

Har dialog

Spärrvakterna jobbar för MTR som har hand om driften av tunnelbanan. I ett mejl till Mitt i skriver bolagets presschef Erik Söderberg att de har informerat facket och samverkat med skyddsombuden.

Näckrosens T-bana blir spärrlös.

Näckrosens T-bana blir spärrlös.

Stefan Källstigen

Åsikterna om hur givande dialogen har varit går isär. Enligt Jannis Konstantis ska en riskanalys göras först den 27 september, alltså efter att politikerna klubbade projektet.

Varför inte tidigare?

"Den första sittningen med skyddsombuden hade vi redan den 2 september. Det arbetet fortsätter nu", skriver Erik Söderberg.

Han tillägger att MTR kommer att fortsätta informera och instruera sina medarbetare om hur arbetet ska utföras på ett säkert sätt.

Finns arbetssätt

Enligt SL är stationer utan spärrar inte något nytt för bolaget och ett arbetssätt finns sedan tidigare.

"Det innebär bland annat att vi vid behov kan skicka ordningsvakter eller trygghetsvärdar till platsen", skriver presskommunikatören Elin Lindström till Mitt i.

Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Trafikförvaltningen

I dag finns ett fåtal stationer där den ingång som inte är huvudingången är utan spärrar.

– Vi har sett i vår statistik att det finns fler problem där än där det finns spärrar. Både med inpassering av olämpliga personer som är påverkade, med cyklar och andra grejer man inte ska ha i tunnelbanan på grund av säkerhetsrisken, säger Jannis Konstantis.

Elin Lindström poängterar att det spärrlösa Näckrosen är just ett pilotprojekt och utvärderas därefter.

"Vi kommer att följa bland annat hur det påverkar tryggheten aktivt under pilotprojektets gång och är förstås beredda att göra justeringar i hur vi utför vårt trygghetsarbete på platsen om vi skulle se att det behövs."