I nästan ett år har förhandlingar pågått om hur de kraftigt ökade kostnaderna för Spårväg syd ska betalas. Regeringen har nu sagt blankt nej till att skjuta till extrapengar och kräver att Stockholm, Huddinge och Region Stockholm ska betala allt.
Det innebär att projektet inte kommer vidare. "Vi har mötts av tystnad", skriver tio region- och kommunpolitiker i en debattartikel i SvD.
Förra våren stod det klart att det saknas minst 2,2 miljarder i projektbudgeten – en fördyring med runt 50 procent. Nödlösningar om att ersätta en del av sträckan med expressbussar har lagts fram, vilket väckt starka protester.
"Gjort helt om"
Men ingen lösning alls finns just nu i sikte, menar trafikregionrådet Anton Fendert (MP), en av undertecknarna.
– I sista stund har regeringen gjort helt om, utan förklaring. Tidigare hade de varit öppna för att vara med och betala. Men sedan en månad tillbaka är beskedet: "Inte en krona till". Och eftersom vi inte får träffa dem vet vi inte ens deras bevekelsegrunder, säger Fendert.
Han kallar det för "ett av regionens viktigaste infrastrukturprojekt" som nu riskerar att skrotas, sju år efter att beslutet togs i den så kallade Sverigeförhandlingen.
Såhär skulle Spårväg syd byggas, enligt beslutet som nu hänger helt i luften.
Region Stockholm
Spårvägen är nödvändig för att lösa bostadsbristen. Men om den inte blir av hotas tiotusentals bostäder, menar debattörerna i SvD-artikeln.
18 500 nya lägenheter
Det handlar om en helt ny stadsdel i närheten av Flemingsberg – Loviseberg – med 5 500 nya bostäder, 18 500 nya bostäder längs med spårsträckningen i Huddinge samt 7 000 planerade bostäder i Älvsjö.
”Spårväg syd är ett viktigt infrastrukturprojekt för att Stockholmsregionen ska kunna växa på ett hållbart sätt (...) staten behöver vara med och ta sin del av ansvaret”, står det i debattartikeln.
Bland undertecknarna finns också klimat- och infrastrukturregionrådet Gustav Hemming (C), Stockholms trafikregionråd Lars Strömgren (MP) och Emil Högberg (S), kommunalråd i Huddinge kommun.
– Läget låter väldigt låst. Vi vill att regeringen slutar ducka och kommer till förhandlingsbordet. I det parallella fallet med Förbifart Stockholm har regeringen skjutit till mer pengar. Men nu verkar det som att de inte bryr sig, säger Anton Fendert.
Dåligt för Huddinge
Emil Högberg (S), kommunalråd i Huddinge, beskriver Spårväg syd som "en grundpelare i vår samhällsplanering".
– Vi fyra parter har hållit på i sju år med Spårväg syd-projektet och då kan man väl förvänta sig att vi slutför det tillsammans. Vi utgår från att de ger ett nytt besked.
Vad innebär det för Huddinges del om Spårväg syd inte byggs?
– Det skulle vara dåligt för Huddingeborna, för tillväxten på Södertörn och dåligt för möjligheten att resa klimatsmart. Vart viktigaste åtagande är att planera för ett stort antal bostäder som behövs, men det förutsätter en kapacitetsstark kollektivtrafik, säger Emil Högberg.
Chocken: Spårväg syd kan skrotas – ersätts av buss
Pengarna räcker inte till Spårväg syd. Nu utreds istället två alternativ. Hela eller delar av sträckan Älvsjö-Flemingsberg kan ersättas av expressbuss.
Beslutet togs 2017. Sedan dess har det sett ut om saken var klar: en ny snabbspårväg skulle byggas från Älvsjö via Fruängen, Kungens Kurva och Skärholmen till Flemingsberg.
Minst 18 000 nya bostäder har planerats längs sträckan. Den socialt sammanbindande effekten har prisats av kommunpolitiker och trafikplanerare.
Men nu tvingas parterna tänka om. Pengarna räcker inte.
"Ett par miljarder saknas"
– Vid en kontrollstation i december såg vi att spårvägen inte ryms inom den avtalade budgetramen. Ett par miljarder saknas, säger Catharina Håkansson Boman, ordförande i styrelsen som följer upp Sverigeförhandlingen.
Region Stockholms trafikförvaltning har därför fått i uppdrag att titta på två alternativ.
– Det ena är att spårväg kombineras med buss, där man har spårväg på en viss del av sträckan där det behövs av kapacitetsskäl. Det andra alternativet är att det blir expressbusslinje på hela sträckan, säger Catharina Håkansson Boman.
"Spårväg på gummihjul"
Expressbuss, som också kallas BRT (Bus Rapid Transit) beskriver hon som "spårväg på gummihjul", med stationer istället för hållplatser, hög turtäthet och påstigning i alla dörrar. Trafiken kan till stor del kan köras på befintliga gator och vägar.
– Men om tanken är att BRT ska kunna konverteras till spår längre fram behöver det också göras vissa investeringar, säger Catharina Håkansson Boman.
Hon understryker att inga beslut är fattade och att ursprungslösningen med spårväg på hela sträckan inte är avfärdad.
– Men det vi koncentrerar oss på är att försöka hitta en lösning som ryms inom den avtalade budgetramen, säger Håkansson Boman.
Hur ser tidplanen ut?
– Vi ska få en delrapport och en avstämning i juni. Senast i december ska vi inom styrelsen vara överens om vilket trafikslag vi ska välja.
Drar parterna åt olika håll
– Nej, alla parter är medvetna om vilket läge vi är i och att man måste hitta lösningar, säger Catharina Håkansson Boman.
Spårväg syd
Spårväg syd klubbades i mars 2017 genom den så kallade Sverigeförhandlingen, där staten, Region Stockholm, Huddinge kommun och Stockholms stad gemensamt ska stå för finansieringen.
Spårväg syd skulle tas i trafik 2033 och budgeten sattes till 4,2 miljarder.
Enligt en kontrollstation i december 2022 konstaterades att budgeten riskerar att överskridas med ett par miljarder, men att en nedbantad lösning ändå skulle kunna bli klar 2033.
Källa: Mitt i
Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.
Region Stockholm/Pekka Pääkö