Under de kommande åren kommer flera av Stockholms stads förvaltningar och bolag att flytta till nya lokaler.
Bakgrunden är dels att många av dessa verksamheter för närvarande är baserade i Palmfelt Center vid Slakthusområdet, där hyresavtalen snart löper ut, och dels att staden har beslutat att i första hand använda egna fastigheter för sina verksamheter.
– Då hyr vi av staden själva och det är smartare, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd.
Flyttarna är också en del av att sprida stadens förvaltningar över hela Stockholm, och därmed öka närvaron utanför innerstan. Ett exempel på detta är att arbetsmarknadsförvaltningen kommer att flytta till Tensta, där det finns ett stort behov av deras tjänster.
"En känslig fråga"
Att placera arbetsplatser i olika delar av staden har också en positiv effekt på den lokala stadsutvecklingen, fortsätter Wanngård.
– Det blir attraktivt för närboende att söka jobb. Det blir också ett uppsving för restauranger och butiker i och med ett större kundunderlag.
Kostnaden för dessa flyttar är dock ännu oklar.
– En flytt i sig kostar såklart men jag har ingen exakt beräkning. Men vi ser att vi kommer tjäna på det på sikt i och med att vi hyr våra egna lokaler.
Verksamheter över hela staden är bra, menar finansborgarrådet Karin Wanngård (S).
Emma Löf Hagström
När det gäller risken att förlora medarbetare på grund av flyttarna, medger Wanngård att det kan finnas en sådan risk, men hon betonar att det också kan bli lättare för andra anställda som i dag pendlar.
– Det kommer tas emot individuellt och det har jag stor förståelse för. Det är alltid en känslig fråga med flyttar och omorganisationer.
Viktiga papper försvann
Tidigare i somras rapporterade Mitt i att stadens överförmyndarförvaltning drabbades av problem med försenade utbetalningar till gode män i samband med deras flytt. Uppackningen dröjde och en stor mängd handlingar uppfattades vara spårlöst borta.
På frågan om något liknande kan hända igen svarar Wanngård:
– Jag hoppas att man har lärt sig av den situationen. Flytten ska ju ske så att det påverkar verksamheten så lite som möjligt. Det vore väldigt olyckligt om det är så att man inte hittar sina papper.