Det ringer i Stefan Carlqvists telefon. Mest hela tiden.

– Om jag inte får magsår av det här så är jag nog immun.

Från den nybyggda terrassen ser han hur en lastbil backar in och lägger de sista metrarna asfalt på det som ska bli den nya inomhusbanan. Bara asfalten kommer gå loss på några hundratusentals kronor.

– Timingen är inte den bästa med lågkonjunktur och inflation. Budgeten har spruckit flera gånger. Jag har legat sömnlös i ett halvår och min ekonomi är körd i botten. Men det är försent att dra i handbromsen nu.

Varför riskerar Stefan Carlqvist allt för en gokartbana? Svaret är enkelt. Han kan ingenting annat.

– Jag fick min första go-kart när jag var 13 år. Och det var det bästa som hade hänt mig.

Stefan Carlqvist står på den plats där den nya inomhusbanan ska byggas. Hans telefon går varm.

Stefan Carlqvist står på den plats där den nya inomhusbanan ska byggas. Hans telefon går varm.

Erik Lejdelin

En riktigt motorsportsfamilj

Stefan Carlqvist har motorsporten i blodet. Hans morbror var ingen mindre än den legendariska motocross-föraren Håkan "Carla" Carlqvist.

– Men de vågade inte sätta mig på motocrosshoj, med tanke på alla de skador som Håkan fick genom sin karriär.

Istället började Stefan tävla i gokart – både i Sverige och ute i Europa. Han skolkade från skolan för att kunna jobba ihop pengar till reservdelar.

– När jag slutade tävla fick jag en slags livskris. Gokart var det enda jag ville och det enda jag kunde.

Han startade ett gokart-team och började hyra ut riktiga tävlings-kartar. 2014 tog han över hyrkarten ute i Stäket.

Men det har varit en turbulent tid.

Stefan Carlqvist riskerar allt för att satsa på gokartbanan i Stäket: "Det är försent att dra i handbromsen nu."

Stefan Carlqvist riskerar allt för att satsa på gokartbanan i Stäket: "Det är försent att dra i handbromsen nu."

Erik Lejdelin

Den stora krisen

För sex år sedan såg det riktigt illa ut när motorklubbens kontrakt med markägaren Sollentuna Häradsallmänning löpte ut och gokartbanan skulle rivas. Markägarna, som till sjuttio procent består av kommunerna Stockholm, Sollentuna och Järfälla, ville ha högre avkastning på marken.

Men flera världsstjärnor inom motorsporten och namn som Mikael Persbrandt höjde sina röster mot rivningen. Klubben räddades till slut med ett nytt tioårigt avtal – men med sexdubblad hyra. Klubben överlevde med ekonomiskt stöd från kommunerna – men de går nätt och jämnt runt.

Under vinterhalvåret står banan i princip öde.

– Jag har letat efter en inomhushall i tio år men inte hittat något. Det var när jag skjutsade min dotter till en tennishall som jag fick idén att en sådan hall skulle passa perfekt för gokart.

Stefan Carlqvist är den enda i Skandinavien som hyr ut riktiga tävlingskartar.

Stefan Carlqvist är den enda i Skandinavien som hyr ut riktiga tävlingskartar.

Erik Lejdelin

Full fart framåt

Stefan Carlqvist tryckte plattan i mattan. Han fixade ett nytt tioårskontrakt med markägaren, skickade in bygglovsansökningar till kommunen och i januari fick han startbesked. Nu har banan fått en ny konferensanläggning, en ny enorm träterrass och inom ett par dagar ska de börja bygga inomhushallen.

Om allt går som det ska den 250 meter långa inomhusbanan tas i bruk redan i november. Stefan Carlqvist hoppas att det här kan bli en nytändning för hela motorsporten i Sverige.

Vad är det värsta som kan hända nu?

– Jag tänker alltid att det kommer skita sig men nu har vi kommit så här långt. Jag vet att suget efter en sådan här hall är enormt. 

"Varje vår när jag körde karten här för första gången på säsongen fick jag alltid en chock över hur fort det går".

"Varje vår när jag körde karten här för första gången på säsongen fick jag alltid en chock över hur fort det går".

Erik Lejdelin