Under våren väntas de komma upp, skyltarna om förbud mot cykeltrafik. Detta efter signaler från allmänheten om att mängden cyklister gör det obehagligt att promenera på sträckan.
Missnöjet har bland annat tagit sig uttryck i ett medborgarförslag.
"Gör detta område säkrare och förbjud trafik som färdas snabbare än sju kilometer i timmen", står det i förslaget som har samlat stöd hos över 100 sundbybergare.
Och nu står det klart att ett förbud blir verklighet.
– Om det uppstår trafikfara eller risk för att barn och cyklar krockar behöver vi hantera det, säger Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden.
Cykelförbudet ska gälla den del av strandpromenaden som löper mellan Strandtorget och gränsen mot Solna.
I stället ska cyklisterna hänvisas till att använda Hamngatan, som går parallellt med strandpromenaden.
– Den lämpar sig bättre för cykeltrafik, säger Martin Solberg.
Kan utökas
Hur många som cyklar på de respektive sträckorna är oklart. Klart är i alla fall att styret inte är tillfreds med andelen som väljer Hamngatan.
Om det uppstår trafikfara eller risk för att barn och cyklar krockar behöver vi hantera det.
Ett skäl är att skyltningen inte har räckt till, tror Solberg.
– Vi har försökt leda cykelgatan lite elegant upp på Hamngatan i stället, men det har inte varit tillräckligt.
Han är öppen för att införa cykelförbud på fler delar av strandpromenaden.
– Vi vill börja med den del av sträckan där vi upplever att problemet har varit som störst. Faller det väl ut kan det vara klokt att expandera det.
Vad händer om man ertappas med att ändå cykla?
– Det blir brott mot trafikreglerna och en polisfråga. Sedan tror jag inte att det kommer att bli så. Sundbybergarna är väldigt duktiga på att följa trafikregler, är min bild.
Yngre sundbybergare som tar sig fram på cykel berörs inte av förbudet, tillägger Solberg.
– Små barn som cyklar i en sådan hastighet är inte ett problem.