Linje 57 tar pendlare och Frösundabor till Stockholms innerstad på tio minuter. Lars Graner gör ofta den resan.
– Ja visst, jag är ju pensionär och åker in till stan och roar mig flera dagar i veckan. Träffar gamla kollegor, handlar, går till barberaren.
Om rödgröna regionstyret får igenom sina planer är det slut med den saken i juni nästa år. Det gör Lars, liksom många andra, upprörd.
– Det är åt skogen. 57:an är vår livlina in till stan och det finns ju inga vettiga alternativ till den heller.
Lars Graner tar ofta bussen från Frösunda Torg in till stan. "57:an är ju vår livlina".
Mikael Andersson
Längre resväg
Digitala namninsamlingar och protestlistor i busskurer längs med linjen samlar än så länge flera tusen namn.
Solna stad, som svarat på remissen, bjuder inte heller lovord. "Detta leder till att Frösundavik blir helt utan kollektivtrafikförsörjning och tappar en direktförbindelse till Stockholms innerstad. Förändringen påverkar Solna negativt då både arbetsplatser i Solna förlorar i tillgänglighet och attraktivitet samt att pendlande Solnabor till innerstaden får en längre resväg".
Skulle underskottet täckas med enbart höjning av priset på SL-kortet skulle vi få ett 30-dagarskort som kostar närmare 1 400 kronor
Staden anser att hänvisningslinjerna inte är tillräckliga, och påpekar att en av dem inte ens existerar. Dras 57:an ändå in kräver staden att Solna kompenseras med att SL återinför 67:an, Frösundavik-Odenplan.
Solna säger även nej till glesare turer på stombusslinje 3 och 6 samt busslinjerna 53 och 77 med argumentet att det minskar Karolinskaområdets tillgänglighet och attraktivitet.
Buss 72 mellan Karolinska och Frihamnen föreslås läggas ned helt, vilket Solna stad också påpekar skulle försämra tillgängligheten på ett "kraftigt negativt" sätt.
Skulle kosta 1 400
Också i politiken riktas vassa ord. Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kräver att man går igenom SL:s resestatistik över de aktuella busslinjerna en gång till.
– Innan man gör en sådan amputation måste man säkerställa att diagnosen är rätt. Vi får signaler om att bussarna går överfulla. Vi har inte fått ett tillräckligt bra underlag från SL om hur läget ser ut just nu eller vad prognosen är framöver.
I en nyligen publicerad debattartikel i Svenska Dagbladet försvarade trafikregionrådet Anton Fendert (MP) sparpaketet: "De förändringar vi gör i busstrafiken kommer innebära fler byten eller längre restid för vissa, vilket vi verkligen beklagar. Men alternativet är sämre: skulle SL:s underskott täckas med enbart höjning av priset på SL-kortet skulle vi få ett 30-dagarskort som kostar närmare 1 400 kronor".
Två av Solnas bussar ryker i SL:s nya trafikplan
Glesare busstrafik och flera linjer skrotas helt i det förslag på trafikförändringar som presenterades idag, tisdag. I Solna hänger busslinjerna 57 och 72 löst. "Ett hån mot Solnaborna", anser Lars Rådén (M).
Bussresandet i innerstan har gått ned med 30 procent mot före pandemin. De som har övergått till att cykla och promenera kommer inte tillbaka.
De minskade biljettintäkterna är en av orsakerna till att SL beräknas gå med ett underskott på 254 miljoner 2023.
Att anpassa trafiken är helt nödvändigt, förklarade Anton Fendert (MP), trafikregionråd, vid en pressträff om det förslag på ändringar i busstrafiken som kan träda i kraft i sommar.
– För mig är det viktigt att inte köra med halvtomma bussar. I och med detta kan vi stärka utbudet i andra delar av länet där vi kan locka över resenärer från bil till kollektivtrafiken, sa Anton Fendert.
Fyra av fem innerstadsbussar får minskad turtäthet. Linjerna 1, 3, 4, 5 och 6 föreslås ha åtta avgångar i timmen under högtrafik, mot tio idag.
– Förändringarna blir mindre än jag trodde för ett par månader sedan. Förhoppningen är att vi på det här sättet kan undvika en ond spiral där vi förlorar ännu fler resenärer, säger Anton Fendert.
Frösunda blir utan
I Solna berörs två busslinjer. Linje 72 Karolinska sjukhuset – Frihamnen läggs ned helt.
57:an, som startar i Norra Hammarbyhamnen på Södermalm och går via Haga Norra till Frösundavik får i föreslaget ny sträckning till Hjorthagen.
Sträckan Gustav Adolfs torg-Frösundavik dras in.
Oacceptabelt, rasar Lars Rådén (M), oppositionsråd i Solna.
– Buss 57 är en livsnerv för många Solnabor som pendlar från Frösunda och Haga Norra, att hänvisa dem till pendeltågen som man redan dragit ner på är bara ett hån.
Förändringarna hotar samtidigt Solna som näringslivskommun, varnar Rådén, som uppmanar Solnas rödgröna styre att ta fajten mot regionen.
Kommunerna har nu fram till den 20 december att komma med synpunkter på neddragningarna.
Tekniska nämndens ordförande Bernhard Huber (MP) meddelar att Solna kommer att invända.
– Vissa förslag i regionens remiss kommer vi givetvis reagera på. Dock innehåller förslaget också några förbättringar, till exempel föreslås en förlängning av buss 50 till Karolinska institutet i Solna.
Den totala besparingen för de föreslagna ändringarna bedöms landa kring 200 miljoner kronor.
Förhoppningen är att vi på det här sättet kan undvika en ond spiral där vi förlorar ännu fler resenärer
Buss 57, en livsnerv för pendlarna i Solna enligt Lars Rådén, kan dras om och trafikerar i så fall inte längre Frösunda nästa år.
Anna Wachenfeldt/Pressbild