JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Strid om billigare diesel i Stockholmstrafiken

Klimatvinsterna av att övergå till fossilfri diesel i SL-trafiken har ätits upp två gånger om av regeringens sänkta reduktionsplikt, enligt klimatregionrådet Gustav Hemming (C).

Klimatvinsterna av att övergå till fossilfri diesel i SL-trafiken har ätits upp två gånger om av regeringens sänkta reduktionsplikt, enligt klimatregionrådet Gustav Hemming (C).

Mostphotos

20240629071102
20240628101055
2024-06-29
07:11

Regeringens beslut att sänka reduktionsplikten för drivmedel har gjort det billigare för SL att köra buss i Stockholm. Pengarna borde användas för att stoppa bussnedskärningarna, menar M. "Dimridåer" svarar regionstyret.

Det har inte bara blivit billigare för privatbilister att tanka, sedan regeringen sänkte reduktionsplikten och gjorde bensinen billigare vid pump.

Även SL-bussarnas förnybara HVO-diesel har blivit 6,28 kronor billigare, vilket totalt sänker SL:s bränslekostnader med runt 55 miljoner per år.

Moderaterna tycker att dessa pengar borde användas för att minska sparkraven på busstrafiken. I en fullmäktigedebatt veckan innan midsommar anklagade oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) Miljöpartiet för att låta pengarna försvinna i "ett svart hål".

Svårare att nå klimatmålen

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) svarade att man har ökat trafiknämndens budget med 10 procent och kallade det för "dimridåer" att sänkta bränslepriser skulle vara någon fördel för kollektivtrafiken på sikt.

– Vi behöver få fler bilister att resa kollektivt och det blir svårt om kostnaden för att resa med bil och släppa ut koldioxid samtidigt minskar. Det här gör det svårare att nå våra klimatmål.

Klimatregionrådet Gustav Hemming (C) framhöll att den slopade reduktionsplikten har ökat utsläppen av koldioxid i Stockholms län med runt 700 000 ton – dubbelt så mycket som övergången till förnybart bussbränsle har gett på 14 år.

Vänsterpartiets Johan Sanne pekade på hur ökat bilresande gör det svårare för bussarna att ta sig fram.

"Fatalt misslyckande"

– Den minskade reduktionsplikten kommer aldrig rädda kollektivtrafiken: tvärtom gör den kollektivtrafiken sämre, summerade Anton Fendert (MP).

Kristoffer Tamsons (M) stod på sig:

– När ska man erkänna att den politik man bedriver är ett fatalt misslyckande? Jag kommer att fortsätta att jaga vänsterstyret i den frågan.

PetterBeckman
08-550 550 77

Senaste nyheterna

Frösunda har förgäves stridit för att få tillbaka sin buss till innerstaden. Efter regionens förslag om nya linje 519 har protesterna blossat upp igen, och ett hundratal boende mötte Mitt i på Frösunda torg.

Frösunda har förgäves stridit för att få tillbaka sin buss till innerstaden. Efter regionens förslag om nya linje 519 har protesterna blossat upp igen, och ett hundratal boende mötte Mitt i på Frösunda torg.

Anna Wachenfeldt

Här kräver hundratals Frösundabor tillbaka sin buss

Nyheter

Förslaget om nya busslinjen får stark kritik ✔ "Löser inte problemet"

Robin Trygg som bestigt riktiga Mount Everest tillsammans med Thomas Pickelner i början av kvällen. På natten började det bli rejält kämpigt för Thomas som fick problem med en lårmuskel och vid något tillfälle gick baklänges i backen.

Robin Trygg som bestigt riktiga Mount Everest tillsammans med Thomas Pickelner i början av kvällen. På natten började det bli rejält kämpigt för Thomas som fick problem med en lårmuskel och vid något tillfälle gick baklänges i backen.

Anders Björklund

Här blir Hammarbybacken till Mount Everest

Nyheter

Gick hela natten ✔ Tv-profilen gjorde Mount Everest på under ett dygn

Balingsnässkolan är en av alla skolor där städningen fungerat dåligt. När elevskyddsombuden gjorde en skyddsrond fick de in många synpunkter från eleverna.

Balingsnässkolan är en av alla skolor där städningen fungerat dåligt. När elevskyddsombuden gjorde en skyddsrond fick de in många synpunkter från eleverna.

Angie Gray

Efter två år av smuts: Kommunen skrotar städavtal

Nyheter

Avslutar sjuårigt avtal redan nu ✔ Men leverantörerna kvar ett år till ✔ Satsar på kortare avtal med skärpta krav

Frösunda kräver tillbaka sin buss in till city

Frösunda har förgäves stridit för att få tillbaka sin buss till innerstaden. Efter regionens förslag om nya linje 519 har protesterna blossat upp igen, och ett hundratal boende mötte Mitt i på Frösunda torg.

Frösunda har förgäves stridit för att få tillbaka sin buss till innerstaden. Efter regionens förslag om nya linje 519 har protesterna blossat upp igen, och ett hundratal boende mötte Mitt i på Frösunda torg.

Anna Wachenfeldt

20250508190021
20250508152349
2025-05-08
19:00

Förslaget om nya buss 519 har strött salt i såren hos Frösundas prövade bussresenärer.

– Politikerna måste börja lyssna på oss, säger Anette Larsson, en av många som visade sitt missnöje vid Frösunda torg.

Torsdag eftermiddag och en strid ström av Frösundabor tågar mot Frösunda torg där Mitt i möter upp. 

Över hundra personer är här för att visa sitt missnöje mot stadsdelens rådande – och planerade – kollektivtrafik.

Anette Larsson sammanfattar läget så som de allra flesta uppfattar det: 

– Först isolerade de Frösunda fullständigt. Sen satte de in en buss till Hallonbergen som ingen åker. Nu vill de köra oss till Tekniska högskolan, men vad ska vi göra där?

Det har kokat i Frösunda sedan regionpolitikerna beslöt att dra in buss 57 till city i fjol. 4 000 namn samlades in.

Nu har protesterna fått ny kraft på grund av regionens senaste giv: linje 519. Förslaget är ute på remiss, alltså inte klubbat, men idén är att det ska bli en tvärförbindelse mellan Ursvik och Tekniska högskolan via Frösunda.

Varken buss 501 eller föreslagna 519 kompenserar för indragningen av 57:an, anser Frösundaborna. "Politikerna måste börja lyssna på oss", säger Anette Larsson som diskuterar konsekvenserna med sina grannar.

Varken buss 501 eller föreslagna 519 kompenserar för indragningen av 57:an, anser Frösundaborna. "Politikerna måste börja lyssna på oss", säger Anette Larsson som diskuterar konsekvenserna med sina grannar.

Anna Wachenfeldt

Linjen levererades som en kompensation till områdets svikna resenärer, men har snarare strött salt i såren.

– Bussen går varken kvällar eller helger och kräver ju byte om man ska hitta på något i stan, det är ju det man vill undvika, menar Carin Westpahl.

Hon är nybliven pensionär.

– Jag hade sett fram emot att nyttja kulturutbudet i stan, men nu blir det mest att man håller sig hemma. Mitt liv har blivit väldigt begränsat.

"Barnens säkerhet"

Tonårsmamman Jessica Gilani, vars dotter går i skolan i stan och har sina kompisar där, vill lyfta en annan aspekt.

– Våra ungas säkerhet. Aldrig att jag låter min dotter ta sig till och från Solna station kvällstid, det är jätteotryggt. På morgonen kan tågen vara så knökfulla att det inte finns plats. Jag kan inte sitta vid ratten och hämta och lämna överallt.

Familjer, äldre, nyinflyttade och boende sedan 30 år, de har alla sina utsagor om hur tillvaron i Frösunda försämrats senaste året.

Många berättar att de nu tar bilen till stan, eller åker Uber.

Andra, som bosatte sig i Frösunda på grund av direktbussen till stan, vill flytta.

Slår mot bostadspriser

Det finns också en oro för att 57:ans frånfälle har bidragit till en negativ utveckling på bostadspriserna i området.

– Jag är med i styrelsen i vår bostadsrättsförening och ser tydligt att Frösunda blivit mindre attraktivt. Man får mindre betalt för lägenheterna och att det tar längre tid att sälja, säger Sayed Sadegh.

Familjen Lundberg flyttade från Gärdet till Frösunda för sex år sen, mycket på grund av buss 57 som stannade precis utanför idag 13-åriga Frejas skola och mamma Malins arbetsplats på Söder. "Det är en väldigt otrygg väg till Solna station, särskilt på kvällen. Jag vet flera barnfamiljer som vill flytta härifrån".

Familjen Lundberg flyttade från Gärdet till Frösunda för sex år sen, mycket på grund av buss 57 som stannade precis utanför idag 13-åriga Frejas skola och mamma Malins arbetsplats på Söder. "Det är en väldigt otrygg väg till Solna station, särskilt på kvällen. Jag vet flera barnfamiljer som vill flytta härifrån".

Anna Wachenfeldt

"Gör om, gör rätt", är budskapet till politiken.

– Det känns som det finns prestige i det, är det svårt att backa från ett dåligt beslut? Politikerna måste börja lyssna på oss. Ge oss 57:an tillbaka, säger Anette Larsson.

Frösundaborna anser inte att de fått gehör och de vill att beslutsfattarna ska lyssna på. Förutom namninsamlingar har flera av dem kontaktat politiker både lokalt och i regionen.

Frösundaborna anser inte att de fått gehör och de vill att beslutsfattarna ska lyssna på. Förutom namninsamlingar har flera av dem kontaktat politiker både lokalt och i regionen.

Anna Wachenfeldt

Men trafikregionrådet Anton Fendert (MP) anser att fjolårets beslut om buss 57 var rätt. SL:s ekonomi till följd av minskat resande låg bakom.

"Jag tror att det var rätt att göra förändringar och jag tror att det är rätt att göra ytterligare anpassningar vid behov. Där är buss 519 ett exempel på hur SL:s trafikplanerare föreslår att skapa en förbindelse mellan centrala Stockholm och Frösunda", skriver han i ett mejl till Mitt i.

Han vill dock inte recensera linje 519:s dragning eller avgångsfrekvens. "Det är inte politiken som bestämmer detaljerna i trafikförändringarna, det görs av trafikplanerare". 

Det viktiga, menar Fendert, är att det går att ta sig kollektivt, "även om det i vissa fall innebär ett ytterligare byte eller lite längre promenad till hållplatsen".

"God tillgång"

I trafikförvaltningens svar på en motion från M, KD och L, som vill att buss 57 återinförs, står att Frösunda idag bedöms ha god tillgång till kollektivtrafik med buss 501, 508 och 509 ihop med närheten till pendeltåg.

Fördelar med buss 519 lyfts fram, som att den inte ska köra längs Sveavägen och Hagastaden vars trafikproppar och byggarbeten ofta orsakade försening och inställda turer på 57:an.

På Frösunda torg avfärdas argumentet med emfas av en Frösundabo: "Vi som åkte in till stan varje dag vet att det inte stämmer. Men nu lär ju köerna på Sveavägen öka, när folk börjat ta bilen".

Solna stad har ännu inte svarat på remissen om buss 519. Beslut tas i oktober.

Strul på 501:an

Buss 501 via Solna station till Hallonbergen ersatte buss 57 i augusti 2024.

Den fick snart problem på grund av sträckningen via Evenemangsgatan. Vid konserter och matcher, när det är mycket folk kring arenan, får bussen dras in eller om.

SL:s nya elbussar på linje 501 bedömdes under hösten vara för tunga att vända vid ändhållplats Frösundavik, varför tre hållplatser drogs in.

Bärigheten vid Frösundavik måste nu undersökas närmre av fastighetsägaren, om inte Solna stad kan fixa en ny vändplats. Staden saknar dock medel för detta i årets budget.

Källa: Trafikförvaltningen

Färre tar bussen

I mars 2025 hade buss 501 i snitt 91 påstigande per dag och hållplats. Flest, 315 personer, klev på i Hallonbergen. Hållplats Ballongberget, när Solna station, hade i snitt tre påstigande per dag.

När det gäller Frösunda är 501:an betydligt mindre poppis än vad 57:an var.

Buss 501 har i snitt 45 påstigande per dag vid Frösunda torg och 109 vid Frösunda port (snitt vardag mars 2025).

Buss 57 hade i snitt 150 påstigande per dag vid Frösunda torg och 350 vid Frösunda port (snitt vardag vintern 2023).

Källa: Trafikförvaltningen

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51