Det har inte bara blivit billigare för privatbilister att tanka, sedan regeringen sänkte reduktionsplikten och gjorde bensinen billigare vid pump.

Även SL-bussarnas förnybara HVO-diesel har blivit 6,28 kronor billigare, vilket totalt sänker SL:s bränslekostnader med runt 55 miljoner per år.

Moderaterna tycker att dessa pengar borde användas för att minska sparkraven på busstrafiken. I en fullmäktigedebatt veckan innan midsommar anklagade oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) Miljöpartiet för att låta pengarna försvinna i "ett svart hål".

Svårare att nå klimatmålen

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) svarade att man har ökat trafiknämndens budget med 10 procent och kallade det för "dimridåer" att sänkta bränslepriser skulle vara någon fördel för kollektivtrafiken på sikt.

– Vi behöver få fler bilister att resa kollektivt och det blir svårt om kostnaden för att resa med bil och släppa ut koldioxid samtidigt minskar. Det här gör det svårare att nå våra klimatmål.

Klimatregionrådet Gustav Hemming (C) framhöll att den slopade reduktionsplikten har ökat utsläppen av koldioxid i Stockholms län med runt 700 000 ton – dubbelt så mycket som övergången till förnybart bussbränsle har gett på 14 år.

Vänsterpartiets Johan Sanne pekade på hur ökat bilresande gör det svårare för bussarna att ta sig fram.

"Fatalt misslyckande"

– Den minskade reduktionsplikten kommer aldrig rädda kollektivtrafiken: tvärtom gör den kollektivtrafiken sämre, summerade Anton Fendert (MP).

Kristoffer Tamsons (M) stod på sig:

– När ska man erkänna att den politik man bedriver är ett fatalt misslyckande? Jag kommer att fortsätta att jaga vänsterstyret i den frågan.