Larmet till Räddningstjänsten i Enköping-Håbo kom klockan 9.40 torsdagen den 18 december: ”Tankbil med släp har kört av vägen och vält på avfarten till rastplats Frösvi, E18.”
Allvarligt, javisst, speciellt som både dragbil och släp enligt larmet hade den orangefärgade skylten ”Farlig last”.
Ändå kunde ingen tro att det här skulle bli den längsta insatsen vid en kemolycka någonsin för regionens räddningstjänst. Fyra intensiva dygn, och rastplatsen på E18 riktning Västerås strax före Sagån kunde öppna först i måndags. En slutkontroll av miljön kan göras först när tjälen gått ur backen.
– Första enheten på plats kontrollerade om någon satt fastklämd i förarhytten. Därefter en koll av själva fordonet. Läckage? Risker för miljön? säger räddningschef Rickard Westning.
Den finske chauffören var skadad, men hade fått hjälp ur hytten av föraren till en annan lastbil och hämtades bara någon minut senare av ambulans.
I påfartens ytterkurva, kanske hundra meter från motorvägen, låg tankbilen med släp på sidan. Och nog droppade det.
Fenol. 30 ton av ett mycket giftigt ämne fanns i tankarna.
– Till att börja med hade våra brandmän de vanliga larmkläderna och andningsmask med övertryck, säger brandmästare Hans Granholm.
När bilden av olyckan klarnat efter de första minuterna, kunde brandmännen ta ett steg bakåt för utvärdering.I fortsättningen gällde heltäckande kemdräkt.
En saneringsstation var på plats ett par timmar senare.
– Mycket vatten och tvål är den vanligaste och oftast bästa saneringen, säger Hans Granholm.
Räddningsinsatsen växte något alldeles enormt.
– Totalt 130 personer var involverade. Vi hade ständigt sex egna brandmän på plats, inklusive insatsledare, om något skulle inträffa som förvärrade läget, säger Rickard Westning.
Worst case-scenariot var ett misslyckat bärgningsförsök där tankarna skulle ha spruckit. Det hände inte.
Bärgningsbilar och en lyftkran modell jättestor fick ekipaget på rätt köl dag fyra. Den giftiga fenolen är uppvärmd inne i tanken och stelnar som stearin vid kontakten med svalare luft.
Räddningspådraget var alltså enormt. De bilder som ingår i Räddningstjänstens utvärdering, som ska vara klar i mars, visar en enhet för personsanering från Järfälla, kemenheter från Farsta och Köping, roterande styrkor från Enköping/Håbo, förstärkningar från Uppsala plus bärgningspersonal med ett antal fordon.
– Om en kemolycka i kombination med ett tungt fordon ändå skulle hända, var det här faktiskt den bästa tänkbara platsen avskild från E18, med rymliga asfalterade ytor för räddningsfordonen och med gott avstånd till vattenskyddsområden, säger Hans Granholm.