I många år har Taxi Stockholm fört en kamp mot de konkurrerande taxibolag som försöker åka snålskjuts på det välkända varumärket genom att imitera logotypen eller ordkombinationen.

Nu i veckan dömdes ägaren till ett enmansföretag som kört en taxibil med ordet "Taxi" på framsidan av taklyktan och "Stockholm" på baksidan. Dessutom användes en rund, gul logotyp ovanpå taxi-ordet som är väldigt snarlik originalet.

Förbjuds mot vite

Detta, anser Patent- och marknadsdomstolen, innebär en förväxlingsrisk och att bolaget därmed har gjort sig skyldig till varumärkesintrång. Åkaren tvingas betala knappt 200 000 kronor i skadestånd och förbjuds mot vite att fortsätta använda sin nuvarande skylt.

– Vi är glada över domstolens beslut. Det är avgörande att vi skyddar vårt varumärke och säkerställer att våra kunder kan känna sig trygga när de väljer oss. Det här är en viktig seger, säger Henrik Boström, marknadschef på Taxi Stockholm. 

Den dömde åkaren har i rättsprocessen hävdat att orden Taxi och Stockholm inte kan betraktas som skyddade och att logotypen inte är identisk med det stora bolagets. Men domstolen gjorde alltså en annan bedömning.

Svårt att jämföra

"En normal inköpssituation av en taxitjänst sker ofta genom att kunden 'vinkar in' en taxi på gatan. Kunden har då inte möjlighet att göra en direkt jämförelse mellan taxibilar från olika företag", skriver Patent- och marknadsdomstolen i sitt beslut.

Ett problem har varit att kunder råkar ut för skyhöga taxor för exempelvis resor till Arlanda när de hoppar in i bilar som de tror tillhör något av de etablerade taxikedjorna.

Redan 2022 drog Taxi Stockholm ett annat taxibolag inför rätta på grund av varumärkesintrång och vann målet även då. Det resulterade i att konkurrenten blev tvungen att byta namn och betala ett betydande skadestånd.

Taxiföretag varnar för bedragare på Stockholms gator

Ett av Stockholms största taxibolag, Taxi Stockholm, har på sistone sett att antalet falska taxibilar som imiterar deras varumärke har ökat. Nu vill de varna allmänheten. "Enskilda resenärer tar en stor risk", menar Satish Sen, Taxi Stockholms vd.

Den senaste tiden har Taxi Stockholm börjat märka av att allt fler friåkare har börjat imitera deras varumärke.

– Vi la märke till ökningen vid årsskiftet. Det förekom en mindre skala på hösten, men det var inget som vi egentligen observerade då. Det var först när vi började få frågor från kunder som trodde att de åkt med oss när de egentligen hade åkt med en imitatör, säger Satish Sen, vd för Taxi Stockholm.

Han uppskattar, utan att egentligen ha räknat på det ordentligt, att antalet bedragande friåkare har ökat under andra kvartalet 2021.

Finns skillnader

Just nu har Taxi Stockholm ett 30-tal rättsliga ärenden igång mot imitatörerna. Men Sen uppskattar att det kan finnas upp mot 40-50 stycken i omlopp just nu.

– Det motsvarar 4–5 miljoner kronor per månad av våra intäkter. Men även resenären tar en stor risk. Har man otur kan man hamna i en bil som inte är försäkrad, föraren kan vara påverkad och det finns ingen möjlighet till reklamation, säger han.

Hur ser man skillnad på en officiell bil från er och en imitatör?

– Alla våra chaufförer har uniform, och de har friåkarna oftast inte. Man kan också be om att få se taxilegitimation, för där står det att man tillhör Taxi Stockholm. Det ska också finnas en stor dekal på bildörren med vår logga.

Satish Sen menar också att det säkraste sättet att veta att man åker med en av deras bilar är att beställa en taxi via växeln. Och att om man istället tar en taxi från gatan har han några råd.

– På taxiskylten på taken står ett nummer som ska korrespondera med det nummer du får på ditt kvitto. Då vet du att du har åkt med oss.

Delad bild

Även den andra stora taxiaktören i stan, Cabonline (som äger varumärken som Sverigetaxi, Topcab och Taxikurir), menar att oseriösa friåkare är problematiska. De har å andra sidan inte märkt någon förändring i förekomsten den senaste tiden.