Nyligen skrev Mitt i om hur boende vid Spångavägen upplever att bilisterna kör för fort Spångavägen.

Joakim Boberg, enhetschef på trafikkontorets trafikplaneringsavdelning, trafikplanering norr, ger en annan bild.

– Innan Spångavägen skyltades om och de trafikmätningar vi hade då, 2019, visade att medelhastigheten låg ungefär rätt, det var inga särskilda avvikelser då.

Så bilister höll sig under maxfarten?

– Ja, de mätningar vi har innan omskyltningen såg vi att det var relativt god efterlevnad på den sträckan.

Enligt trafikkontoret visar tidigare trafikmätningar att flertalet bilister kör laglydigt på Spångavägen.

Enligt trafikkontoret visar tidigare trafikmätningar att flertalet bilister kör laglydigt på Spångavägen.

Anders Gustafsson

Det du säger motsägs av de boende som tidningen har pratat med, att bilister kör för fort. Ni verkar inte ha en enig bild?

– Innan vi har gjort en ny trafikmätning är det svårt att uttala sig om hastigheterna på Spångavägen.

Under 2023 och 2024 har trafikkontoret fått in drygt en handfull synpunkter från allmänheten när det handlar om trafiken på Spångavägen, synpunkter som i samtliga fall handlar om hastigheten på vägen och önskemål om farthinder.

Vad säger du till de grannar som är oroliga för barnen som går över gatan?

– Att trafikkontoret studerar olika trafikplatser och om situationen visar att det finns behov av ökad trafiksäkerhet jobbar vi med det. Trafiksäkerheten särskilt för oskyddade trafikanter, fotgängare och cyklister, är prioriterad, det är därför vi gör mätningar.

Maxfarten redan sänkt

Stora delar av Spångavägen har fått sänkt maxfart, från 50 till 40 kilometer i timmen. Sedan 2016 genomförs sänkningar stegvis på gatorna i hela staden, sänkningar som beräknas vara klara 2027.

På Spångavägen har trafikkontoret inte gjort några hastighetsmätningar efter omskyltningen. En trafikmätning är på gång.

– Vi planerar att göra trafikmätning i anslutning till den här sträckan vi pratar om, jag kan inte svara på exakt dag, men vi följer upp effekter av den omskyltning som har skett, efter att vi sänkt från 50 till 40.

Boende tidningen pratat med efterlyser fler hastighetsdämpande åtgärder på Spångvägen. Joakim Boberg, enhetschef på trafikkontoret, ger inga löften men säger generellt att kontoret är öppna för sådana åtgärder om trafikmätningar visar att det behövs.

Boende tidningen pratat med efterlyser fler hastighetsdämpande åtgärder på Spångvägen. Joakim Boberg, enhetschef på trafikkontoret, ger inga löften men säger generellt att kontoret är öppna för sådana åtgärder om trafikmätningar visar att det behövs.

Anders Gustafsson

Har ni erfarenheter från andra vägar? Brukar bilister följa den nya maxhastigheten?

– Generellt skulle jag säga att när vi justerar hastigheter och också gör åtgärder för att dämpa hastigheten så ger det effekt.

Innan trafikmätningen kan Joakim Boberg inte uttala sig om eventuella trafikdämpande åtgärder på Spångavägen.

Joakim Boberg är enhetschef på trafikkontoret.

Joakim Boberg är enhetschef på trafikkontoret.

Emil Hagman

Generellt, säger han:

– Vi är alltid beredda att överväga åtgärder om det är så att vi ser att det finns åtgärder som skulle kunna göra att det blir bättre hastighetsefterlevnad.

Boberg påpekar att hastighetsdämpande åtgärder redan sedan tidigare har satts in på Spångavägen.

– Vi arbetar förstås kontinuerligt med olika åtgärder för att skapa säkra och trygga gatumiljöer, till exempel bygger vi om och hastighetsäkrar övergångsställen. Det har vi gjort på några ställen längs Spångavägen.