Den 24 oktober fyllde Södra länken 20 år. Eftersom sprinklersystem saknas tillåts inte köer av säkerhetsskäl. Oftast stängs infarterna från Nacka. Under 2024 har motorvägstunneln stängts av över 200 gånger. Bara i september var det 30 oplanerade avstängningar.

I samband med 20-årsjubileet skrev Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) brev till Trafikverket och krävde sprinklersystem i tunneln och i väntan på det en ambulerande brandkår för att undvika de frekventa avstängningarna.

Trafikverkets regiondirektör Helena Sundberg och Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) vill båda ha sprinklers i Södra länken.

Trafikverkets regiondirektör Helena Sundberg och Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) vill båda ha sprinklers i Södra länken.

Johan Kristensen

”Mycket beskymmersamt”

Nu har Trafikverkets regiondirektör Helena Sundberg svarat.

”Trafikverket ser mycket bekymmersamt på de framkomlighetsproblem som stängningarna av Södra länken medför och som ni påtalar i er skrivelse, går dessutom utvecklingen åt fel håll med eskalerande antal stängningar”, skriver hon.

Hon vill precis som Nacka kommun installera sprinklers i tunneln och bedömer att kostnaden i nuläget är omkring 400 miljoner kronor.

– Vi är inte nöjda med situationen i Södra länken. Avstängningarna orsakar mycket stora problem för de som är beroende av den, säger Helena Sundberg.

Sparar miljoner i restid

”Nyttan, i termer av restidsvinster, är omkring dubbelt så stor som kostnaden vilket innebär en hög samhällsekonomisk nettovinst”, skriver Helena Sundberg.

– Det är en väldigt hög samhällsnytta i relation till kostnaden, säger hon.

Men om sprinklersystemet ska bli verklighet krävs att Region Stockholm eller regeringen skjuter till pengar. 

Men båda tar beslut först 2026 om vilka infrastrukturprojekt som ska prioriteras 2026-2037.

Även om sprinklersystemet får klartecken kan det dröja innan det installeras. 2022 beslutade nämligen regering och region om infrastrukturinvesteringar fram till 2033. Flera av de projekten väntar fortfarande på byggstart. 

– Det oftast ganska fullt i början av perioden, säger Helena Sundberg.

Kontakt med regeringen

Trafikverket har också undersökt möjligheten att använda en mobil släckstyrka i tunneln. 

”Men efter avstämning med bland annat brandförsvaret har vi kommit fram till att det inte är ett lämpligt alternativ i dagsläget. Vi undersöker nu i stället en modifierad mobil lösning som vi gärna återkopplar till er längre fram”, skriver Helena Sundberg till Nackas kommunalråd.

Vilket alternativ det handlar eller när det kan bli aktuellt vill hon inte avslöja.

– Vi letar alltid efter åtgärder som kan minska problem i Södra länken. Vi vet vilket enormt problem det är, säger Helena Sundberg.

Peter Zethraeus är glad över beskedet men fortsätter att arbeta med frågan. 

– Vi har haft möte med Trafikverket och via våra moderata företrädare i riksdag och regering varit i kontakt med infrastrukturministern för att trycka på lite extra.