Under tre veckor i juli utförde Kustbevakningen totalt 1 377 kontroller. Av dessa har enbart 25 lett till en brottsanmälan, vilket motsvarar 1,8 procent.
– De genomförda kontrollerna ger oss bilden av en fortsatt positiv trend för nykterheten till sjöss. Båtfolket känner till reglerna och följer dem i stor utsträckning, säger Mikael Furberg, enhetschef på Kustbevakningens operativa avdelning.
Enligt Mikael Furberg har Kustbevakningen sett en beteendeförändring bland båtförare. Fler personer ser till att den som framför båten är nykter om man vet att det ska drickas alkohol.
– Likt en fyllechaffis på land. Det har skett en attitydförändring bland sjöfarare både inom yrkestrafiken och fritidsbåtstrafiken där de flesta anser att det är en självklarhet att vara nykter till sjöss.
Skärpt promillegräns
Sedan 2010 har gränsen för sjöfylleri skärpts till 0,2 promille. Lagen gäller alla båtar som är över tio meter, har motordrift eller går snabbare än 15 knop.
Joakim Persson är hamnkapten i Sigtuna båtklubb och upplever inte att det är ett problem med fylla på sjön.
– Generellt sätt är det måttligt med alkohol och de flesta är ordningssamma och seriösa. Gör man någonting är det när man kommer fram och inte medan man åker, säger han.
Under pandemin var det inne med hemester och många med begränsad sjövana skaffade båt. Detta har gjort att den gamla sjömansandan har försvunnit en del.
– Då blev det ett litet hack i kurvan och det saknades en hel del kompetens kring det mesta som hade med sjömanskap eller liknande att göra och även att hälsa på andra båtägare, säger Joakim Persson.
Nu har många av de som köpte båt under pandemin sålt båtarna. Det var också under de två pandemiåren som sjöfyllan ökade.
– Det märker vi då vi inte har kö till vår hamn längre och priserna på båtarna har gått ner. Så de som är kvar nu är de som är lite mer inbitna båtägarna, säger han.
Sigtuna hamn med restaurang och kafé i bakgrunden.
Jens Kassnert