Mitt i har rapporterat om SL:s försök med spärrlös t-bana där Näckrosen valts ut som pilotstation. Under sex till tolv månader kommer resenärer inte behöva passera någon spärr.
Målet är att få fler att ta tuben.
Solnabon José Poggio åker tunnelbana från Näckrosen varje dag, till plugg och aktiviteter, just idag har han en läkartid i stan.
– Jag tänker att det blir praktiskt när man har mycket att bära på och för folk i rullstol tillexempel. Det kan nog få fler i den gruppen att åka tunnelbana, på så sätt blir det ett mer inkluderande resande.
Runt tre procent av SL-resenärerna åker idag utan giltig biljett. Det innebär 300 miljoner i uteblivna intäkter varje år. Kritiker menar att försöket på Näckrosen är rena julafton för plankare.
I vinter ersätts spärrarna med stolpar, som på tvärbanan.
Stefan Källstigen
José nickar.
– Såklart finns risken att fler fuskåker. Det kommer att krävas fler kontrollanter.
Stolpar ersätter
På Facebook framförs både bu och bä: "Det här experimentet känns tokigt sett till att det redan görs nedskärningar", anser en resenär medan en annan anser att det är på tiden: "Tågluffade i somras, åkte kollektivtrafik utan spärrar i Berlin, Munchen, Wien, Krakow, Gdansk. Tror inte detta skulle behållits om det inte fungerat. Kanske ska vi ha lite större förtroende för våra medmänniskor?
Den 15 december öppnar spärrarna på station Näckrosen och ersätts med stolpar där man blippar sin biljett. Antalet resenärer och fuskåkare kommer att mätas under perioden. Om försöket blir lyckat kan det utvidgas till en större del av tunnelbanesystemet.