JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Tusentals protesterar mot indragen buss

Linje 65 försvann helt från Kungsholmen och kör i stället Centralen – Skeppsholmen.

Linje 65 försvann helt från Kungsholmen och kör i stället Centralen – Skeppsholmen.

Mostphotos

20250221114047
20250221114021
2025-02-21
11:40

Sedan buss 65 försvann från västra Kungsholmen har missnöjet pyrt – nu tar resenärer och företag i Hornsberg ett nytt krafttag för att få tillbaka sin favoritlinje.

En stor del av klagomålen över nedlagda bussar på Kungsholmen har handlat om buss 54 och 56. Men på västra Kungsholmen är ilskan minst lika stor över att 65:an har lämnat stadsdelen helt.

– Det har funnits ett missnöje sedan beslutet att lägga ner linjerna, och det fortsätter mullra, säger Hornsbergsbon David Cramér.

"Uppåt väggarna"

14 brf:er med 5 000 boende. Fem företag med runt 2 000 anställda. Två pensionärsorganisationer med cirka 2 000 medlemmar.

Så många ska ha skrivit på uppropet från Hornsberg som skickats till trafiknämndens ledamöter i Region Stockholm.

– Vi är många som tycker det är helt uppåt väggarna. Därför kräver vi att de tar tillbaka busslinjen.

Redan under 2024 skickades protestlistor till regionen, men det gav inget gehör. Nu gör man alltså ett nytt försök.

– Vi tog ett krafttag igen och kollade vilka som ställer sig bakom det här.

David Cramér, bor i Hornsberg strand

David Cramér, bor i Hornsberg strand

Jonas Sylvén-Möller

Utöver de som bor i området har företag som Octopharma och Ica Maxi skrivit under.

– Deras anställda och kunder behöver också kollektivtrafiken.

I uppropet pekar man på flera problem med nedläggningen.

– Det är den enda linjen från Kristineberg och Hornsberg in till city och centralen. Många äldre, barnfamiljer och rörelsehindrade har svårare att ta sig in till city nu.

Svårt för äldre

SL brukar sedan nedskärningarna hänvisa till tunnelbanan och att det finns andra busslinjer för att byta buss vid till exempel Fridhemsplan.

David Cramér säger att han personligen kan gå till tunnelbanan i Kristineberg eller Stadshagen på tio minuter. För en äldre person som har svårt att gå anser han däremot inte att det är rimligt..

– Och tar du bussen måste du åka runt halva Kungsholmen för att byta vid Fridhemsplan. Det är inte heller smidigt.

Gillar inte 54:an

Den nya dragningen för buss 54 som gör att den numera kör till Hornsberg ger han inte mycket för. I alla fall inte som ersättning till en buss som gick raka vägen till city.

– Det är en linje som det inte finns speciellt stort behov av.

– 65:an var en av de mest använda linjerna och det här är ett växande bostadsområde och då är det oförståeligt att försämra kollektivtrafiken här.

Så ändrades bussarnas turer

Linje 56 ändrade rutten till Hornsberg – Lilla Essingen. Resenärer till/från Stora Essingen hänvisas till linje 1 eller tvärbanan.

Linje 54 kör numera Reimersholme – Kungsholms strand – Hornsbergs strand i stället för som tidigare vidare till Hantverkargatan, Bolinders plan och mot City samt Östermalm.

Linje 65 försvann helt från Kungsholmen och kör i stället Centralen – Skeppsholmen.

Samtidigt försvann många turer på de blå stombussarna.

Källa: Mitt i/SL

OlleAnrell
08-550 552 11

Senaste nyheterna

Blackebergsbon Christina Löfman, här med hunden Mara, tror inte att en parkeringsavgift löser bristen på parkeringsplatser: "Tidigare bodde jag i Gröndal och där införde de parkeringsavgift men det gjorde inte att det blev fler lediga parkeringsplatser."

Blackebergsbon Christina Löfman, här med hunden Mara, tror inte att en parkeringsavgift löser bristen på parkeringsplatser: "Tidigare bodde jag i Gröndal och där införde de parkeringsavgift men det gjorde inte att det blev fler lediga parkeringsplatser."

Anders Gustafsson

Parkeringsavgift införs i Blackeberg och Äppelviken

Nyheter

Ska underlätta hitta parkeringsplats ✔ Så tycker invånarna

Flera guidade turer finns för nyfikna stockholmare. Bilden är från en tidigare seniorvecka.

Flera guidade turer finns för nyfikna stockholmare. Bilden är från en tidigare seniorvecka.

Mattias Hamren

Dags för laddad vecka för stans seniorer

Nyheter

Massa aktiviteter ✔ Träffa nya vänner ✔ Schack och modetips

Kommunen har begränsat var det är tillåtet att bruka lustgas.

Kommunen har begränsat var det är tillåtet att bruka lustgas.

Angie Gray

Botkyrka förbjuder lustgas – på vissa platser

Nyheter

Nya lokala ordningsföreskrifter gäller

Tamsons (M): Böter för hög musik på t-banan

Kristoffer Tamsons kommer lobba för att ordningsvakter ska kunna dela ut böter till personer som stör i kollektivtrafiken.

Kristoffer Tamsons kommer lobba för att ordningsvakter ska kunna dela ut böter till personer som stör i kollektivtrafiken.

Mostphotos/Pressbild

20250506160324
20250505152545
2025-05-06
16:03

Bötfäll resenärer som lyssnar på musik på tunnelbanan. Det kräver M-toppen Kristoffer Tamsons som tagit inspiration från Storbritannien.

Brittiska Liberaldemokraterna vill att personer som inte använder hörlurar i kollektivtrafiken ska kunna bötfällas.

Partiet föreslår att den som spelar videoklipp eller musik högt på buss eller tunnelbana eller vid en hållplats ska kunna straffas med böter upp till nästan 13 000 kronor.

En bra idé som borde införas även i Stockholmstrafiken, anser oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Trivsamheten och tryggheten i kollektivtrafiken minskar när folk pratar högt i telefonen eller spelar musik ur högtalare.

Rapport: Tryggheten ökar

Men faktum är att SL:s resenärer upplever kollektivtrafiken som säkrare än någonsin, enligt SL:s årsrapport för 2024.

– Jag underkänner inte årsrapporten. Men all forskning visar att ett återkommande antisocialt beteende ökar otryggheten i kollektivtrafiken.

Nu vill Tamsons att SL ser över sina ordningsföreskrifter och att riksdagen ändrar lagen så att ordningsvakter utöver att tillrättavisa eller avvisa störande personer även ska kunna utfärda böter.

Bötfälla personer som har fötterna på sätet

Att spela hög musik, ha fötterna på sätet eller skräpa ner är exempel som Tamsons tycker borde kunna leda till böter.

1 000 kronor är en rimlig nivå på boten, anser Tamsons, men den ska delas ut först efter att den störande personen blivit tillsagd och inte hörsammat uppmaningen att sluta.

Finns inte risken att det blir subjektivt?

– Det handlar inte om att sätta dit en skolklass som sjunger en visa på bussen, utan om människor som medvetet stör eller förstör för medresenärer.

Moderaterna har länge drivit på för att ordningsvakter ska få utökade befogenheter och avser väcka frågan om att se över SL:s ordningsföreskrifter i regionfullmäktige igen.

Fenderts svar: ”Inte rätt väg”

Men från trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är intresset svalt.

”SL har redan i dag ordningsregler och vår trygghetscentral är öppen dygnet runt så att du som resenär kan få hjälp om det uppstår en situation där någon stör eller förstör. Att utöver detta utfärda böter för specifika beteenden, det tror inte jag är rätt väg att gå. Särskilt inte eftersom det skulle vara svårt att säkerställa att regeln efterlevs.", skriver Fendert till Mitt i.

KarlMeyer von Bremen
08-550 551 58