En stor del av klagomålen över nedlagda bussar på Kungsholmen har handlat om buss 54 och 56. Men på västra Kungsholmen är ilskan minst lika stor över att 65:an har lämnat stadsdelen helt.
– Det har funnits ett missnöje sedan beslutet att lägga ner linjerna, och det fortsätter mullra, säger Hornsbergsbon David Cramér.
"Uppåt väggarna"
14 brf:er med 5 000 boende. Fem företag med runt 2 000 anställda. Två pensionärsorganisationer med cirka 2 000 medlemmar.
Så många ska ha skrivit på uppropet från Hornsberg som skickats till trafiknämndens ledamöter i Region Stockholm.
– Vi är många som tycker det är helt uppåt väggarna. Därför kräver vi att de tar tillbaka busslinjen.
Redan under 2024 skickades protestlistor till regionen, men det gav inget gehör. Nu gör man alltså ett nytt försök.
– Vi tog ett krafttag igen och kollade vilka som ställer sig bakom det här.
David Cramér, bor i Hornsberg strand
Jonas Sylvén-Möller
Utöver de som bor i området har företag som Octopharma och Ica Maxi skrivit under.
– Deras anställda och kunder behöver också kollektivtrafiken.
I uppropet pekar man på flera problem med nedläggningen.
– Det är den enda linjen från Kristineberg och Hornsberg in till city och centralen. Många äldre, barnfamiljer och rörelsehindrade har svårare att ta sig in till city nu.
Svårt för äldre
SL brukar sedan nedskärningarna hänvisa till tunnelbanan och att det finns andra busslinjer för att byta buss vid till exempel Fridhemsplan.
David Cramér säger att han personligen kan gå till tunnelbanan i Kristineberg eller Stadshagen på tio minuter. För en äldre person som har svårt att gå anser han däremot inte att det är rimligt..
– Och tar du bussen måste du åka runt halva Kungsholmen för att byta vid Fridhemsplan. Det är inte heller smidigt.
Gillar inte 54:an
Den nya dragningen för buss 54 som gör att den numera kör till Hornsberg ger han inte mycket för. I alla fall inte som ersättning till en buss som gick raka vägen till city.
– Det är en linje som det inte finns speciellt stort behov av.
– 65:an var en av de mest använda linjerna och det här är ett växande bostadsområde och då är det oförståeligt att försämra kollektivtrafiken här.