Det är nu två år sedan som det första x15p-tåget levererades till Vallentunadepån i Molnby från schweiziska Stadler.
SL har lovat att de ska vara i drift ”från 2022”, vilket innebär att det återstår tre månader på sig att hålla löftet.
Läsare undrar
Nu går vi in i oktober och ännu ses de inte till, vilket fått våra läsare att undra om något hakat upp sig.
”Det är inget som hakat upp sig i testningen”, svarar Claes Keisu på SL:s presstjänst i mejl. ”De tester som görs syftar till att hitta brister som behöver åtgärdas. Det är allt från att displayer inte lyser som de ska, till att dörrar inte öppnas på rätt sätt och att signallampor i förarhytten inte uppför sig som de borde. För varje sådan sak som vi hittar, hur liten den än är, behöver leverantören åtgärda det och dessutom uppdatera handböcker och dokumentationen för fordonsunderhåll, förarutbildning och liknande.”
Roslagsbanan, till skillnad från andra tåg, går på smalspår och därför måste testkörningen göras på plats.
Den pågår fortfarande och ska mynna ut i att tågen godkänns av Transportstyrelsen.
”Innan vi kan påbörja nästa steg, att köra tågen utan resenärer i ordinarie trafik under minst två veckor, krävs att leverantören uppdaterat och lämnat all dokumentation som krävs. Vi räknar fortfarande med att vi ska kunna släppa ombord de första resenärerna under innevarande år. ”
Inget besked
SL hänvisar också till att den nya depån ska komma igång och att personalen där ska utbildas.
”Ambitionen är förstås att trafiksättning ska ske så snart det är möjligt, men vi kan i dag inte ge något besked om vilket datum det kan bli aktuellt”, skriver presstjänsten.