Det var en fredag i augusti. Gunnar Norberg och hans hustru skulle ha gäster och därför ställde Gunnar sin bil på gatan utanför villan i Stuvsta gård.
– Jag parkerade så nära muren som möjligt för att inte hindra någon annan, höger fram- och bakhjul stod på den lilla grässnutten intill vägen, säger Gunnar Norberg.
Han lät bilen stå kvar så under natten. Det visade sig bli en dyr historia.
– Vi hade tagit något glas vin till maten och då ville jag inte flytta bilen, jag är ganska noga med det där. Men när jag kom ut morgonen efter hade jag en gul lapp på framrutan, en p-bot på 1 300 kronor.
Gunnar Norberg slog upp paragrafen som p-boten hänvisade till. Den förklarade att han hade parkerat i terräng.
– Jag har bott här i 40 år och aldrig varit med om det tidigare. Jag har kört turistbuss och har haft bussen parkerad där och vi har ställt husbilen där när vi packat den inför resor. Man ställer sig ju så långt in till kanten som möjligt för att inte vara i vägen för brandbilar eller sopbilen. Det är aldrig någon som har klagat.
Gunnar Norberg har kört turistbuss i många år. "Den var tolv meter lång och det var ingen som klagade när jag ställde den på vägen. Man parkerar ju så att man inte ska vara i vägen för andra", säger han.
Privat
Regleras i Trafikförordningen
Han är inte ensam om att ha drabbats av p-böter utanför sitt hus den här sommaren. Mitt i Huddinge har pratat med flera personer som varit med om samma sak. Det har varit diskussioner i lokala Facebookgrupper och även kommunhuset har uppmärksammats på det här.
– Det har varit en aktuell fråga den senaste tiden. Invånare har hört av sig till politiken och de har hört av sig till oss med frågor kring det här, säger Ezvin Zilic, stadsmiljöchef,
Han förklarar att det här regleras i Trafikförordningen. Den säger att inom tättbebyggt område får fordon inte parkeras på allmän plats som är terräng. Med terräng avses allt som inte är gata/väg eller parkeringsyta, till exempel diken, skiljeremsor, parker, planteringar eller liknande.
– Det här har kommunen inte rådighet över. Kommunen kan däremot bestämma vilka områden som klassas som tättbebyggda. Men om man skulle ändra det får det andra konsekvenser, då får man inte bestämma över fartbegränsningar och andra frågor, säger Ezvin Zilic.
Högst böter
– Vi får tre, fyra samtal om dagen från allmänheten som anmäler felparkeringar och som går direkt till parkeringsbolaget. Förmodligen är det någon granne som klagat. Då har parkeringsvakterna förstärkt bevakning ett tag tills de ser att det inte är ett problem längre, säger Ezvin Zilic.
Kan kommunen ge direktiv om vad de ska prioritera och inte prioritera?
– Teoretiskt ja, men då gör vi ett stort avsteg från vad som står i kommunallagen. Vi kan säga att de ska prioritera vissa platser, men vi uppmanar aldrig till att de inte ska bevaka en viss företeelse.
Huddinge kommun har tre nivåer för p-böter. Parkera i terräng ger de högsta böterna.
– Vi bestämmer summorna, men inte vad som faller inom varje kategori. Att parkera i terräng, som exempelvis på en gång- och cykelbana, anses vara en av de allvarligaste överträdelserna. Då hamnar alla typer av terräng där, säger Ezvin Zilic.
I Danderyds kommun fick tekniska kontoret för ett par år sedan i uppdrag av politikerna att definiera gränsen mellan väg och terräng. Syftet var att göra det möjligt för bilister att parkera något vid sidan av den asfalterade ytan, för att undvika att hindra andra.
Tekniska kontoret kontaktade Transportstyrelsen som inte kunde ge en exakt definition. "Lagstiftaren har lämnat till domstol att avgöra och därmed sker en gränsdragning i varje enskilt fall när en enskild parkeringsbot överklagas" skrev de i tjänsteutlåtandet.
Gunnar Norberg i Stuvsta betalade p-boten utan att överklaga. Men förbannad blev han.
– Det är dessutom vi som bor här som sköter den där lilla snutten utanför tomten. Kommunen gör det inte.