Ulrika Ånäs lastar in sitt cykelbatteri bakom disken i Chinateaterns foajén och hämtar två pappmuggar kaffe.
– Det är ju förkylningstider. Därför cyklar jag mycket för att undvika att sitta på buss och tunnelbana och bli hostad och nyst på. Blir jag sjuk kan jag ju inte sjunga. Jag sköljer näsan med näskanna och gurglar vatten i fonationsrör för att träna och massera stämbanden. Jag försöker hålla mig undan folk så mycket som möjligt. Det är lite tråkigt men kroppen är ju mitt arbetsredskap.
Hängivenheten har smittat av sig.
– När jag hämtade min son på förskolan sa fröknarna: ”Vi får väldigt bra tips från din son om vad vi ska göra när vi är trötta i rösten.”
Hon har sjungit och dansat sedan hon var tre år och gjorde sin första musikal som elvaåring: Les Misérables på Värmlandsoperan.
– Då kände jag att det var det här jag ville syssla med.
Musikalstjärnan Ulrika Ånäs är aktuell med Dreamgirls på Chinateatern – och som Väder-Tobias fru på SVT.
Johan Kristensen
Oscarsvinnare
Första rollen som vuxen var som Liesl von Trapp i Sound of Music på Göra Lejon 2006.
– Sedan har det rullat på på de flesta teatrar i stan och i landet.
Efter Saturday night fever och Moulin Rouge blir Dreamgirls tredje musikaluppdraget på Chinateatern på lika många år.
Dreamgirls hade urpremiär på Broadway 1981 och blev en Oscarsvinnande film 2006. Historien ekar The Supremes: Tre svarta sångerskor som på 1960-talet slår sig in i en musikbransch som domineras av vita män.
Premiären på Chinateatern den 12 september var den första uppsättningen i Norden.
– Jätteviktigt att teatern berättar historien. Att alla människor oavsett hudfärg får se sig själv på scen och känna sig representerad. Mycket som sätts upp är ju väldigt vitt, säger Ulrika Ånäs.
Ulrika Ånäs, längst ner till höger, i musikalen Dreamgirls på Chinateatern.
Mats Bäcker
”Ett lagarbete”
I Dreamgirls är hon bokstavligen under scenen.
– Jag börjar föreställningen nere i källaren – och sjunger off stage. Vi står med hörlurar och tittar på kapellmästaren och sjunger. Efter ett tag springer vi in på scenen och gör det vi ska.
Hur är det att vara under scenen i stället för på den?
– Så är det i alla föreställningar, ibland är du på scen och ibland är du bredvid scen. Musikaler är verkligen ett lagarbete. Om inte teknikerna eller musikerna gör det de ska kan inte jag sjunga, om inte foajépersonalen släpper in publiken blir det ingen förställning. Hela huset jobbar mot samma mål. Alla positioner är viktiga. Om inte vi körar kan inte huvudpersonen lysa.
Vad tycker du är roligast under föreställningen?
– Vi gör ett stort dansnummer med ”One night only” – alla är med och sjunger och dansar. Annars är mitt favoritmoment att lyssna på våra fantastiska huvudrollsinnehavare – helt magiskt. Det är en lyx på jobbet, jag blir stolt över att ha så talangfulla kollegor och får ståpäls varje föreställning.
Ulrika Ånäs spelar mot Björn Gustafsson som Väder-Tobias fru i Koppla av på SVT.
SVT
Fotomodell och skådis
Trots 17 år som musikalartist har hon ibland tvivlat. Under pandemin när teatrarna stängde utbildade hon sig till undersköterska.
Vid sidan om musikaluppdragen har hon även modelljobb för modeföretag som Acne och Toteme.
Nu är hon också aktuell i Björn Gustafssons humorserie Koppla av på SVT som Väder-Tobias fru. I sängkammaren hissar hon meterologen till extas genom att prata om uppsprickande molntäcke, högtrycksrygg och över 30 grader varmt i hela landet.
– Det var väldigt roligt att filma. Jag gör gärna mer film och skådespeleri.