I december 2020 stoppades tunnelbanan vid Stadshagen då vatten hade kommit in på stationen. Ända sedan dess har entrén till Sankt Göransgatan/Mariedalsvägen varit avstängd.

Men efter fyra långa år ska ingången närmast Hornsberg äntligen öppna nu på måndag 18 november.

– Självklart har det varit jättejobbigt för dem som har det här som entré, speciellt när det har varit vägarbeten utanför. Men vi har av säkerhetsskäl tvingats ha den stängd, säger Claes Keisu, pressansvarig vid SL,

SL:s pressansvarige Claes Keisu vid tunnelbanans stängda ingång i Stadshagen som nu äntligen öppnar.

SL:s pressansvarige Claes Keisu vid tunnelbanans stängda ingång i Stadshagen som nu äntligen öppnar.

Olle Anrell

Enligt SL var det ett bostadsbygge vid tunnelbanan som gjorde att berget vid stationen sprack 2020. Sedan dess har vatten fortsatt att läcka ner vid rulltrapporna och på spåren.

Ett tag var vattnet i maskinrummet under rulltrapporna en halv meter högt.

– Vi har pumpat ut vatten varefter vi har tätat. Alla anläggningar här har tagit skada av vattnet.

Fortsatt läcka

Under åren har SL låtit täta berget, det har även bultats för att förstärkas.

Men eftersom nya sprickor har upptäckts löpande har man inte kunnat laga rulltrapporna och hissen som skadats av vattnet.

Ett tag var vattnet i maskinrummet under rulltrapporna en halv meter högt.

Ett tag var vattnet i maskinrummet under rulltrapporna en halv meter högt.

Olle Anrell

Nu är alltså bedömningen att berget är så tätt att det går att laga även dem. Därmed kan spärrarna användas på båda sidor av stationen från och med måndag.

Slutnotan för åtgärderna är ännu inte fastställd, men det ska handla om ett antal miljoner.

– Vi anser att byggherren är orsaken och vi kommer samla alla kostnader och gå till dem med ett krav.

Personal på plats i alla år

Det sitter faktiskt en SL-anställd i spärren även på den stängda sidan. Detta av säkerhetsskäl då uppgången är en utrymningsväg om något skulle hända.

Så har det varit varje dag de senaste fyra åren.

– Det är lite udda att sitta här. Ibland är det skönt, men vissa dagar är det lite tråkigt, säger Calle Lybeck i biljettluckan

På måndag får du äntligen träffa människor?

– Exakt. Turligt nog är jag bara här en och halv timme åt gången och resten av tiden vid T-centralen. Så jag träffar gott om folk nu också!

Det sitter en SL-anställd i spärren även på den stängda sidan. Det är av säkerhetsskäl då uppgången är en utrymningsväg om något skulle hända.  Så har det varit varje dag de senaste fyra åren. " Ibland är det skönt att sitta här, men vissa dagar är det lite tråkigt" säger Calle Lybeck i biljettluckan

Det sitter en SL-anställd i spärren även på den stängda sidan. Det är av säkerhetsskäl då uppgången är en utrymningsväg om något skulle hända. Så har det varit varje dag de senaste fyra åren. " Ibland är det skönt att sitta här, men vissa dagar är det lite tråkigt" säger Calle Lybeck i biljettluckan

Olle Anrell

Nere vid spåren droppar det fortfarande lite vatten från taket. Men det är inget konstigt för en tunnelbanestation, enligt Claes Keisu.

– Men vi kommer givetvis att hålla koll på det.

Ingen pompa och ståt

Fyra år är lång tid, men SL firar inte med röda mattan, snittar eller annat pompa och ståt på måndag.

– Det har vi inte tänkt, säger Claes Keisu.

På väggarna syns det hur vattnet har runnit och nere på plattformen har man knackat bort sprutbetong på flera platser. "Och här har vi fått sätta plåtar för att leda bort vatten som trängt in här". säger Claes Keisu.

På väggarna syns det hur vattnet har runnit och nere på plattformen har man knackat bort sprutbetong på flera platser. "Och här har vi fått sätta plåtar för att leda bort vatten som trängt in här". säger Claes Keisu.

Olle Anrell

Mitt i har tidigare sökt byggherren vid flera tillfällen, men inte fått svar.