Tero Sandelin, 48, stannar till vid Preems bensinmack i Björknäs och tankar bilen.

– Jag tar den gamla bron. Jag har kollat och tidsmässigt är det exakt samma och här slipper jag betala fyra spänn. Det är det som är kruxet.

Han jobbar som busschaufför och kör över Skurusundet ett par gånger om dagen för att ta sig till och från arbetspassen som påbörjas och avslutas i bussdepån i Björknäs.

– Det känns naturligare att ta den gamla bron. Det är mest själva grejen, fyra spänn är det ingen som dör av.

Allt fler tycks resonera på samma sätt. När broavgifterna infördes i oktober 2023 körde 17 procent över den gamla bron. I januari i år: 27 procent.

– För många tror jag att det är en principsak. Varför ska vi betala för extra för att köra över en bro? Varför bekostas den inte av skatten? säger Tero Sandelin.

En fjärdedel av bilförarna väljer nu gratisvägen över Gamla Skurubron i stället för att betala fyra kronor i broavgift på nya bron.

En fjärdedel av bilförarna väljer nu gratisvägen över Gamla Skurubron i stället för att betala fyra kronor i broavgift på nya bron.

Johan Kristensen

”Det är värt fyra kronor”

Peter Zethraeus (M), ordförande i natur- och trafiknämnden, undviker helst att köra bil över gamla bron.

– Helst cyklar jag, annars åker jag oftast buss. Någon gång i veckan tar jag bilen och då åker jag i princip alltid den nya bron, utom när jag vill kolla hur lång tid det tar att åka den gamla. 

Han tycker att det är värt fyra kronor att åka nya bron.

– Jag tycker att det är bättre att spara tiden och visa lite hänsyn mot dem som bor nära Värmdövägen.

”Det är värt fyra kronor” säger Nackas kommunalråd Peter Zethraeus (M).

”Det är värt fyra kronor” säger Nackas kommunalråd Peter Zethraeus (M).

Liza Simonsson

Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö fortsätter att kritisera avgifterna på Skurubron.

– Vi är såklart förstås fortsatt emot de här avgifterna, det är som jag hela tiden sagt dumt att genom avgifter styra pendlarna bort från den nya bron. Tyvärr stängde den nuvarande regeringen tydligt dörren för att ta bort avgifterna när vi hade möte med dem. Vi kommer fortsätta att bevaka utvecklingen och ta upp det även på våra möten med Trafikverket.

Trafikverket har också märkt trenden.

– Det stämmer att det verkar vara något fler fordon på Gamla Skurubron i år. Vi har tidigare beräknat att trafiken på gamla bron kan komma att öka i takt med att arbeten blir klara och framkomligheten ökar, säger Maria Landelius, kommunikationsspecialist på Trafikverket.

Nästan 4 000 färre bilar per dygn körde över Skurubron i januari 2025 jämfört med samma månad ett år tidigare, enligt siffror från Nacka kommun och Transportstyrelsen. Trafikverket vill ändå inte medge att trafiken på den nya bron har minskat.

– Trafikflödet på den nya Skurubron i januari 2024 och januari 2025 är mycket lika enligt dem mätningar vi har tillgång till, säger Maria Landelius.

Hon kan inte förklara varför siffrorna från Nacka kommun skiljer sig.

– Det kan bero på hur man väljer att räkna ut medelvärdet, säger hon.

”Dumt att genom avgifter styra pendlarna bort från den nya bron”, säger Värmdös kommunalråd Carl Kangas (S).

”Dumt att genom avgifter styra pendlarna bort från den nya bron”, säger Värmdös kommunalråd Carl Kangas (S).

Pekka Pääkkö

Trafikplats försenad

Precis som både nya och gamla bron har arbetet med Trafikplats Björknäs försenats. Den skulle ha varit klar i höstas.

”Arbetet slutförs sommaren 2025”, skriver Trafikverket nu på sin hemsida.

– Det borde ha varit gjort för länge sedan, säger Peter Zethraeus.

Trafikverket ska bland annat uppgradera trafikljusen i korsningen Värmdövägen–Sockenvägen.

”Vi har även sett att VA-ledningar måste dras om. Korsningen måste vara öppen för all trafik under byggtiden, därför kan vi bara arbeta på en liten yta i taget och arbetet tar längre tid”, skriver Trafikverket. 

Hur fungerar trafiken kring Skurubron?

– Jag upplever att det funkar. När vi gjorde en analys tidigare var det många som åker på gamla bron på kvällar, nätter och helger jämfört med förut, säger Peter Zethraeus.

Är det något i trafiken kring broarna kommunen vill ändra på?

– Vi tittar på Värmdövägen vid Björknäskyrkan och gångtunneln under om vi kan göra den bättre. Den beskrivs som ganska sunkig och det är den också, säger Peter Zethraeus.