Bygget av den nya tunnelbanelinjen är ett jätteprojekt och arbetet sker i områden som är tätbebyggda. Att hitta lämplig mark för arbetstunnlarnas etableringsytor är inte alltid lätt, vilket konflikten mellan Älvsjö AIK och Region Stockholm visar.

Även på Kungsholmen har kritiken varit upprörd, över alternativet att låta en arbetstunnel löpa från kanten av Rålambshovsparken, fram till stationen vid Fridhemsplan.

– Det är de två ställen som vi har fått stora reaktioner på, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanebygget mellan Älvsjö och Fridhemsplan.

Fyra stationer i söderort

I söderort planeras arbetstunnlar även vid de t-banestationer som ska byggas i Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet och Östberga.

Liljeholmen är redan i dag en stor knutpunkt. Här byggs den nya, gula linjen under den röda linjen. En ny uppgång ska byggas ihop med den entré som redan finns vid Trekanten. Den nya stationen ska byggas antingen via ett större öppet schakt vid öppningen eller via en arbetstunnel med mynning vid korsningen Södertäljevägen/Hägerstensvägen.

I Årstaberg planeras den nya stationen öster om busstation Svärdslångsplan. Även denna station ska byggas via ett öppet schakt vid öppningen eller via en arbetstunnel vid Årstakrossen.

Ny stadsdel ska byggas

Vid Årstafältet, som ska bli en ny stadsdel med både bostäder och arbetsplatser, ska stationen ligga nära ett planerat torg. Stationen ska byggas via ett öppet schakt vid öppningen eller via en arbetstunnel vid Årsta­krossen – samma plats som man kan använda för Årstaberg.

Inte minst för Östberga blir den nya t-banelinjen viktig. I dag går bara buss till området. Här planeras t-banestationen vid Östbergabackarnas östra del. Också den ska byggas via ett öppet schakt vid öppningen eller via en arbetstunnel med mynning i ett grönområde i väster.