Syftet: att sprida kunskap om hur vardagen ser ut för personer med synnedsättning ochkännedom om Synlinjen, en stödlinje som ger råd och hjälp i alla frågor som rörsynnedsättningar.
Synlinjen startades av Synskadades Riksförbund (SRF), landets företrädare för personer med synnedsättning, och det arbete de gör är väldigt viktigt. Ja, vi hade gärna målat hela staden grön för att uppmärksamma dem, men vi nöjer oss denna gång alltså med en grön linje i centrala staden!
Vår gröna linje tar tydliga omvägar förbi hinder på marken – fasta eller tillfälliga - som för en normalseende inte innebär något större problem, men som för en person medsynnedsättning kan vara mycket problematisk.
Gatupratare, slarvigt parkerade elscootrar, bänkar – allt som kan utgöra utmaningar och ibland obehagliga överraskningar för personer med synnedsättning. Ja, längs Kungsgatan, stadens långa gågata som vår gröna linje syns på är ju till och med själva gatstenen lös på många ställen.
Vardagsproblem kan absolut handla om hinder på trottoaren - men det är ju bara en slagsutmaning personer med synnedsättning möter varje dag. Synlinjen, vars rådgivare har egen erfarenhet av att leva med en synnedsättning, svarar på en mängd olika slags frågor via telefon eller e-post.
Det kan handla om sådant som att beställa ett vaccinationsbevis, att säkerställa att man verkligen pratar med en polis som ringt på dörren, att säkert ta sig ner för en trappa och mycket annat.
Vår gröna linje på stadens gator är främst symbolisk – för att påminna om att behoven ärstora. 200 000 svenskar lever idag med synnedsättning eller är blinda, och över två miljoner svenskar har fått en diagnos på ögonsjukdom av en ögonläkare. Synlinjen är en viktig verksamhet, som samtidigt bedrivs med knappa resurser.
Så käre göteborgare – ser du vår gröna linje idag, ägna gärna dessa frågor en tanke ochberätta ännu hellre för en vän, familjemedlem eller kollega att Synlinjen finns. Ju fler somkänner till den, desto mer hjälp kan ges.