Just nu råder det personalbrist på pendeltågen. På grund av detta så drabbas nu invånarna i region Stockholm, Uppland, och Sörmland av stora störningar i pendeltågstrafiken. Vi som arbetar i pendeltågstrafiken är mycket ledsna över att detta går ut över er. Vi förstår er frustration till fullo och hoppas på en snar lösning på problemet.
Vad är det som händer?
Från och med den 5e december är pendeltågstrafiken reducerad med 30% på obestämd framtid.
Varför är den det?
MTR pendeltågens VD, Joakim Sundh, har den 9e, 10e och 12e december sagt till SVT Nyheter att det beror på lokförarbrist och semestrar, det stämmer till viss del.
Men är det hela sanningen?
Ett företag med tillräcklig bemanning ska kunna hantera sina anställdas semestrar utan att behöva reducera trafiken. MTR har varit medvetna om lokförarnas semestrar hela året.
Järnvägsbranschen har i flera år haft brist på lokförare så det är inget nytt. Men den 5e december hände något mer, plötsligt saknades det också 35 tågvärdar per dag. För full trafik krävs ca 115 tågvärdar.
Från och med den 5e december planerade MTR att 30% av pendeltågen skulle gå utan tågvärd vilket innebar att vi lokförare skulle ta över tågvärdarnas uppgifter bland annat med hjälp av skärmar i hytten och kameror på utsidan av tåget.
Men ca 90% av lokförarna känner sig inte redo och kommer aldrig känna sig redo att köra utan tågvärd då vi anser att säkerheten för er resenärer inte längre kan garanteras.
Då MTR valde att endast bemanna 70% av pendeltågen med tågvärd från och med den 5e december utan att ha en reservplan var de tvungna att reducera trafiken med ca 30%. Internt kallar de det för en mjukstart och idag går 1-2% av tågen utan tågvärd.
Vi vill belysa problematiken med tåg utan tågvärd.
Varför vill vi det?
På järnvägen har det alltid funnits en stark säkerhetskultur. Det är högsta säkerhet som skall gälla och inget annat. Det finns en rad olika barriärer mot att något ska gå fel. Tågvärdarna har dagligen en sådan barriärfunktion, till exempel minskar de risken för dörröppning på fel sida.
En lokförare ansvarar för tågets säkra framförande. En tågvärd sköter normalt trafikinformation, service till resenärer, trygghetsarbete och ser till att ingen kläms i dörrarna. Tågvärden assisterar föraren så att det går fortare att rulla vidare vid fordonsfel och andra störningar. Tågvärden leder också evakueringar tillsammans med föraren och tar över allt säkerhetsansvar med omedelbar verkan när föraren inte kan det. Att avskaffa tågvärdarna visar tydligt på att man inte tar säkerhetskulturen på allvar.
Oavsett vad som händer under din resa är det en trygghet för både er och oss som jobbar att vi är två personer i säkerhetstjänst ombord.
MTR tror att det är en fråga om att vi lokförare ska vänja oss vid den nya tekniken med kameror och ett nytt sätt att arbeta. Det stämmer inte. Lokförarkåren är inte främmande för ny teknik, men något vi inte kan acceptera, det är när våra resenärers säkerhet är hotad.
Det nya styret i region Stockholm har lovat att pausa avvecklingen av tågvärdarna och tillsätta en oberoende utredning om säkerheten och tillgängligheten på pendeltågen.
Vi förväntar oss att den oberoende utredningen kommer fram till att tågvärdarna behöver finnas kvar för att garantera säkerheten för lokförare och resenärer.
Men det räcker inte, vi uppmanar härmed trafikförvaltningen att omgående meddela MTR att de ska bemanna alla tåg med tågvärd tills dess att utredningen är klar.
Ni kan stötta oss genom att skriva under vår namninsamling som för närvarande har över 12.000 namnunderskrifter.
Utan tågvärd - ingen tågfärd!
#rörintemintågvärd
Bakom detta brev står även:
ST Pendeln
SEKO Lokförarna SJ Stockholm/Hagalund
SEKO MTR Mälartåg
SEKO Pendelklubben
SEKO Lok Pendeln