JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ANNONS

TV-klipp och nyheter

Replik: Skyll inte busslakten på regeringen

Blå buss två och tre går för långsamt tycker trafikkontoret.

Blå buss två och tre går för långsamt tycker trafikkontoret.

Klara B Orreteg

20231220093710
20231220155932
2023-12-20
09:37
2023-12-20 15:59

Kollektivtrafiken är en central samhällsfunktion, särskilt för de som inte har tillgång till alternativa transportsätt, skriver Liberalerna i en debattreplik

Debatt: Mot bättre vetande och helt emot deras egna vallöften genomför vänsterstyret historiska neddragningar av kollektivtrafiken och lägger skulden på regeringen. 

Stockholmarna förtjänar bättre än en sämre fungerande kollektivtrafik. Därför röstade Liberalerna emot de planerade neddragningarna på trafiknämndens sista sammanträde för året (19/12).

Så räddar vi bussarna i stan

I ett försök att vara smart försöker vänsterstyret ställa det man själva kallar ett budgethål på 10 miljarder för hela Region Stockholm mot lovkortet för barn och unga för 60 miljoner. Men det som nu ligger på bordet är de neddragningar av kollektivtrafiken i innerstaden som uppskattas leda till kostnadsbesparingar på 200 miljoner kronor, enligt trafikförvaltningen. Liberalerna har i sin budget valt att satsa över 400 miljoner mer på kollektivtrafiken än vänsterstyret, vilket innebär att innerstadsbussarna skulle kunna räddas. 

Skrota båtarna i stället

Centerpartiets Gustav Hemming sa själv i en intervju under 2022 att utbyggnaden av pendelbåtarna kommer att resultera i ökade driftskostnader på 120 miljoner per år och investeringskostnader för 1 miljard. Det får Gustav Hemming gärna berätta för de 6000 medborgare som de senaste veckorna skrivit under olika namninsamlingar för att få behålla sina bussar. Liberalerna tycker att pendelbåtarna är ett fantastiskt inslag i Stockholms kollektivtrafik men vi kan inte ha fler pendelbåtar och samtidigt dra in människors möjlighet att ta sig till jobbet. 

Att skylla på regeringen är en taktik som nu har sett sina bästa dagar

Det är sant som Fendert, Sjöström och Hemming påpekar att pandemin har lett till nya levnadsmönster där fler jobbar hemifrån men det är ju framför allt i tjänstemannasektorn som människor just har möjlighet att göra det. Lärare, sjuksköterskor, poliser, socialsekreterare måste ta sig till jobbet för att inte tala om barnen och ungdomarna som måste ta sig till skolan. 

Under pandemin fick kollektivtrafiken ett riktat stöd av regeringen men nu är det inte pandemi längre och regionen sitter på ett sparkapital på över 7 miljarder. Att skylla på regeringen är en taktik som nu har sett sina bästa dagar. Det är inte klimat- och miljöministern som ansvarar för Region Stockholms kollektivtrafik.  

Vi vet att styret prioriterat annat

Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Vänsterpartiet har, tvärt emot vad de själva säger, inte använt alla de verktyg som står till buds. Man har inte använt sig av resultatutjämningsreserven som Sveriges Kommuner och Regioner rekommenderar och man har gjort felaktiga prioriteringar som har urholkat SL:s ekonomi. 

Sanningen är vänsterstyret hade kunnat rädda stora delar av kollektivtrafiken, men man valde att göra andra prioriteringar. Det kanske man skulle stå för i stället för att skylla ifrån sig. Liberalerna har valt en annan väg där vi gör satsningar för att det ska vara möjligt för människor att få ihop livet utan bil och för att Region Stockholm ska vara en klimat- och miljömässigt hållbar region.

ANNONS
ANNONS

Senaste nyheterna

Rudbeck är den största gymnasieskolan i Sollentuna.

Rudbeck är den största gymnasieskolan i Sollentuna.

Tomas Stark

Rektor tillbakavisar uppgift om bönerum på gymnasieskolan

Nyheter

Miss: "Rum för avskildhet" märktes upp fel

Nakterhusskolan i Vega kan läggas ner nästa år.

Nakterhusskolan i Vega kan läggas ner nästa år.

Haninge kommun

Skola kan bli privat – föräldrar tar strid: "Känner sig lurade"

Nyheter

Politiska styret kan lägga ner grundskola ✔ Blixtinsatt möte ska bana väg för friskola ✔ Ilska bland föräldrar

Lina Sjökvist driver Gustavsbergs zoo och säljer enbart lagliga burar. Här med Lars Beckman (M).

Lina Sjökvist driver Gustavsbergs zoo och säljer enbart lagliga burar. Här med Lars Beckman (M).

Privat

Rikspolitiker besökte lokala zoobutiken i Gustavsberg

Nyheter

Ämnet: Hur kan man stoppa olagliga burar som säljs på nätet?

ANNONS

Debatt: "Hög tid att lyfta cykelfrågorna igen"

MP vill att kommunen ska uppmuntra till att en större andel av resorna som görs i Sollentuna sker med cykel än i dag.

MP vill att kommunen ska uppmuntra till att en större andel av resorna som görs i Sollentuna sker med cykel än i dag.

Mostphotos

20250105104122
20241223105543
2025-01-05
10:41

Det är dags för den styrande Alliansen i Sollentuna att ta tag i cykelfrågorna och lyfta dem högre upp på agendan. Det skriver Miljöpartiets Peter Godlund i en debattartikel.

Goda förutsättningar för cyklande i en kommun är viktigt då det förbättrar möjligheten för våra invånare att färdas både till jobb och fritidsaktiviteter. Att fler cyklar är bra både utifrån ett folkhälsoperspektiv och miljöperspektiv men också utifrån ett trafikplaneringsperspektiv. Därför tycker vi i Miljöpartiet i Sollentuna att det är självklart att vi i kommunen strävar efter att uppmuntra till att en större andel av resorna som görs i kommunen sker med cykel än idag.

2015 antog Sollentuna en mycket ambitiös cykelplan med målet att Sollentuna kommun skulle bli Sveriges cykelvänligaste kommun 2025. Andra målsättningar i denna plan var att andelen cykelresor skulle dubbleras fram till 2020, från 7 % till 14 %. År 2030 ska andelen resor med cykel vara 20 procent.

Tappar mark

Nu är vi i slutet av 2024 och vi i Miljöpartiet kan sorgset konstatera att arbetet för att nå dessa beslutade mål kraftigt tappat farten. Vi undrar varför. När målet var nytt inleddes ett aktivt arbete och kommunen steg snabbt i rankingen “kommunvelometern” som Cykelfrämjandet sammanställer. Mellan 2016 och 2019 pendlade vi mellan placering 13 och 6 från att tidigare ha legat på plats 29, men sedan 2020 har Sollentuna åter tappat placeringar och fallit ner på nya bottennoteringar.

ANNONS

Sollentuna kommun är duktig på att lova stort men frågan är om den styrande Alliansen har vad som krävs för att leverera enligt de planer de själva fattar beslut om? Miljöpartiet vill att Sollentuna kommun återigen tar tag i cykelfrågorna och lyfter dessa högre upp på agendan. Vi fortsätter att driva detta i kommunfullmäktige och föreslår att kommunen tillför både uppdrag och resurser för att kunna nå de redan satta målsättningarna.

Peter Godlund (MP), oppositionsråd

ANNONS
ANNONS