"Kymlinge tunnelbanestation på blå linjen har stått ofärdig sedan 1970-talet. Platsen, mitt i Igelbäckens naturreservat, representerar en unik möjlighet att kombinera tillgång till orörd natur med stadens mest effektiva kollektiva transportform. Bland annat skulle studenter och pensionärer gynnas, två grupper med begränsade resurser att ta sig till grönområden.
Kymlinge skulle fylla en liknande funktion som Björkhagen på gröna linjen, där resenärer kan kliva rakt ut i Nackareservatet.
Färdigställandet beräknas kosta närmare en halv miljard kronor. Det är en betydande summa, men är en investering i hållbar tillgång till naturen – en resurs som blir alltmer viktig i en växande stad. Dessutom är mycket av infrastrukturen redan byggd.
Genom att prioritera kollektiva lösningar framför privat bilåkande sänker dessutom vi utsläppen. Dessutom stärker detta Stockholms position som en stad där hållbarhet och tillgång till natur är i fokus".
Hampus Rydahl, vice ordförande Centerstudenter Stockholm
Hampus Rydahl (C).
Privat