Nu är det bara 5 månader kvar innan det blir förbjudet för över 90 procent av Tyresös bilister att använda in- och utfarten till Klaratunneln vid Mäster Samuelsgatan – den naturliga förbindelsen till Östermalm, Djurgården mm. Bara rena elbilar får använda den in- och utfarten.

Däremot får alla använda alla andra in- och utfarter till Klaratunneln och köra nästan ända fram via Birger Jarlsgatan eller Hamngatan. Men från 1 januari måste du som inte har en elbil göra en omväg som ökar utsläppen, kostar pengar och tar tid.

Det nya förbudet är infört av S, MP och V i Stockholm stad och Socialdemokraterna i Tyresö uppgav i kommunfullmäktige att de stödjer denna försämring för Tyresöbor.

Ulf Perbo (KD).

Ulf Perbo (KD).

Pressbild

I ett interpellationssvar föreslog de följande resväg efter nyår: ”Från Hamngatan eller Birger Jarlsgatan är det också möjligt att första köra norrut på t.ex. Sveavägen och sedan vid Norra länken, Essingeleden och Södra länken neråt på väg 73.”

Detta är naturligtvis helt orimligt. Stockholms stad får ha vilka miljözoner de vill, men inte på de genomfartsleder som är en del av länets gemensamma transportsystem. Beslutet bör rivas upp.