JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ANNONS

TV-klipp och nyheter

Batteriet är inte den enda faran

ÖVNING. Ett tak är avkapat och lyfts loss av brandmän från Räddningstjänsten i Enköping-Håbo. Om det, förutom fastklämda människor, hade funnits eld med i bilden skulle brandmännen burit andningsapparat och skyddsdräkt, berättar brandmästare Hasse Granholm (lilla bilden).
 Foto: SVEN-ÅKE HAGLUND

ÖVNING. Ett tak är avkapat och lyfts loss av brandmän från Räddningstjänsten i Enköping-Håbo. Om det, förutom fastklämda människor, hade funnits eld med i bilden skulle brandmännen burit andningsapparat och skyddsdräkt, berättar brandmästare Hasse Granholm (lilla bilden). Foto: SVEN-ÅKE HAGLUND

20211016224900
20211016224900
2021-10-16
22:49
2021-10-16 22:49

Myndigheter och biltillverkare talar tyst, mycket tyst, om både påstådda och bevisade risker med elbilens och hybridens litiumjon-batterier. Räddningstjänsten i Enköping-Håbo har erfarenhet av bränder i sådana bilar: Det går åt vatten, stora mängder av vatten.

Hur brandfarliga är dagens elbilar? Efter det jag funnit misstänkt mycket locket-på hos myndigheter och bilbransch, ställde jag en del frågor i den här spalten i förra veckan.

Brandmästare Hasse Granholm vid Räddningstjänsten i Enköping-Håbo är tvärsäker i sitt svar:

”Det är inte elbilen i sig som är problemet, utan att alla moderna bilar är fulla med material som blir farliga vid brand; plast, isolering, glasfiber, kevlar. Riktiga giftbomber allihop”.

Jag backar bandet en aning.

Inte minst på sociala medier går det många rykten om att elbilar är farliga; att myndigheterna inte törs göra något - och det ska i sin tur vara av två skäl:

Litiumjon-batterier är nödvändiga för omställningen till fossilfria transporter. Ingen törs utmana de gigantiska ekonomiska krafterna i bilvärlden.

Från och till ser vi rubriker om att biltillverkare återkallar elbilar på grund av fel kopplade till batteridriften.

Verkar dramatiskt, men återkallningar är ändå vardagsmat. Vanligen är det fråga om komponenter styr- eller bromsystem. Eller avgasreningen.

I en mystisk ambition att försöka tiga ihjäl rykten och påståenden lägger alltså annars så talföra myndigheter locket på. Svårt också för en erfaren journalist att få fram statistik och klarläggande kommentarer.

En undanskymd instruktion till landets räddningstjänster på MSB:s hemsida ger ändå en bild av litiumjonbatteriets risker:

Termisk rusning, brand i batteriet (efter överhettning) Utsläpp av farliga gaser (främst frätande väteflourid) Återtändning av brunnet batteri (upp till ett dygn).

”Vi undviker att gå nära. Inte minst komponenter i bältessträckare och airbags kan explodera.”

– På läsplattan i brandbilen har vi ett crashcard som via regnumret berättar vad det är för slags fordon vi är på väg till. Gasdrift, el, bensin eller diesel? Var sitter batteripaket eller gastank? Med de uppgifterna vet vi vilken angreppstaktik som ska användas.

Brandmästare Hasse Granholm, som berättar, har lång erfarenhet av bilbränder:

– Vi tar alltid på oss helkroppsskydd och andningsapparat. När en modern bil brinner uppstår det gaser. Vi undviker att gå nära. Inte minst komponenter i bältessträckare och airbags kan explodera.

Men i bilen sitter det kanske en fastklämd förare…?

– Rädda liv går alltid först. Vi har väl inövade metoder för att minimera risken både för bilisten och oss själva.

I den taktiken ligger antagligen massor av vatten. Ett brinnande litiumjon-batteri kan snabbt rusa iväg till över 1000 grader. Enligt MSB:s vägledning ska batteripaketet kylas ner till 150 grader.

– En vanlig brandbil har tre kubikmeter vatten. Räcker inte långt. Därför tar vi alltid med oss en tankvagn på tio kubik.

Hasse Granholm avrundar:

– Batterierna i elbilar och hybrider är inkapslade och placerade i skyddade utrymmen för att tåla svår yttre påverkan både i form av brand och kollision. Elbilar brinner inte oftare än andra fordon.

Min slutsats: Det vore utomordentligt bra om myndigheter och biltillverkare gick ut med information av det slaget. Att tiga ihjäl kritik och rykten brukar sällan - eller aldrig – vara en bra taktik.

Biobensin i Enköping

För två veckor sedan skrev jag om dålig tillgång på biodiesel i närområdet. Hos OKQ8 i Enköping har det kommit biobensin på prov. Halverar utsläppen mot vanlig 95 oktan.

Ny svensk bilfabrik

Koenigsegg, tillverkare av bl a supersportbilen Gemera, bygger ännu en fabrik i Ängelholm och passar samtidigt på att köpa ut kinesiska Nevs från gemensamma bolaget Meneko.

Populär exportvara

Katalysatorer och andra stulna bildelar har blivit en allt mer populär svensk exportprodukt (17 455 tillgrepp jan-aug). Klar favorit är den lättåtkomliga katalysatorn i Toyotas hybrid.

ÖVNING. Ett tak är avkapat och lyfts loss av brandmän från Räddningstjänsten i Enköping-Håbo. Om det, förutom fastklämda människor, hade funnits eld med i bilden skulle brandmännen burit andningsapparat och skyddsdräkt, berättar brandmästare Hasse Granholm (lilla bilden).
 Foto: SVEN-ÅKE HAGLUND

ÖVNING. Ett tak är avkapat och lyfts loss av brandmän från Räddningstjänsten i Enköping-Håbo. Om det, förutom fastklämda människor, hade funnits eld med i bilden skulle brandmännen burit andningsapparat och skyddsdräkt, berättar brandmästare Hasse Granholm (lilla bilden). Foto: SVEN-ÅKE HAGLUND

Hans Granholm
 Foto: Sven-Åke Haglund

Hans Granholm Foto: Sven-Åke Haglund

ANNONS
ANNONS

Senaste nyheterna

Jämna veckor på tisdagar så finns polisen på plats i Kungsängen klockan 16-18. Arkivbild.

Jämna veckor på tisdagar så finns polisen på plats i Kungsängen klockan 16-18. Arkivbild.

Pressbild

Då finns din lokala polis på plats i centrum

Nyheter

Nya tider i Kungsängen och Bro

Ant Wan slog rekord på Tele2. Blir det nytt rekord på Sthlm Fields?

Ant Wan slog rekord på Tele2. Blir det nytt rekord på Sthlm Fields?

Julia Sixtensson/Dopest

Rekordartisten Ant Wan klar för Sthlm Fields

Nyheter

Headlinar på Gärdet ✔ Fler klara artister

Den avlidna kvinnan hittades utomhus i ett bostadsområde av förbipasserande.

Den avlidna kvinnan hittades utomhus i ett bostadsområde av förbipasserande.

Johanna Wallén

Kvinna hittad död i Vårby – två häktade för mord

Nyheter

En man och kvinna i 60-årsåldern skäligen misstänkta

ANNONS

Rekordartisten Ant Wan klar för Sthlm Fields

Ant Wan slog rekord på Tele2. Blir det nytt rekord på Sthlm Fields?

Ant Wan slog rekord på Tele2. Blir det nytt rekord på Sthlm Fields?

Julia Sixtensson/Dopest

20250122141703
20250122141645
2025-01-22
14:17

Västeråsrapparen Ant Wan har dragit mest publik någonsin till Tele2 arena. I sommar kommer han till Stockholm igen.

Ant Wan kommer headlinea en av Sthlm Fields festivaldagar på Gärdet.

Konserten den 28 juni blir artistens första stora utomhus och trycket när biljetterna släpps den 27 januari kan antas bli högt.

När Ant Wan spelade i Stockholm i höstas drog han fullt hus på Tele2 och slog Madonnas tidigare publikrekord på arenan.

Sedan tidigare är Green Day, Muse och Mando Diao klara för Sthlm Fields.

KarlMeyer von Bremen
08-550 551 58
ANNONS
ANNONS