På Konsumentverkets hemsida står följande att läsa om marknadsföring till barn:
”Det ställs särskilt höga krav på marknadsföring som riktar sig till eller berör barn, eftersom barn kan vara mindre kritiska och mer mottagliga för till exempel överdrivna produktlöften. Barn kan också ha svårt att skilja på reklaminslag och annan information. De förstår inte heller alltid att syftet med reklam är att locka till köp.”
Så, hur kommer det sig då att barn idag är fullkomligt överösta med reklam? Reklam som fått småtjejer att förstöra sina ansikten med dyr ”skincare” för vuxna, som lockat tioåringar att dricka energidrycker som riskerar att rubba hjärtrytm och blodsocker, som fått barn att äta så kryddstarka snacks att de hamnat på sjukhus.
Jo, det finns nämligen fortfarande ingen reglering när det kommer till marknadsföring som barn utsätts för på sociala medier.
Hur ska man som förälder kunna skydda barnen från reklamen utan att helt förbjuda sociala medier? Svaret är enkelt: Det går inte.
Exempelvis Youtube och Tiktok som många barn använder är fullproppade med riktad reklam, styrd av algoritmerna, det vill säga det barnen visar störst intresse för.
Själv drabbas jag ofta av känslan att försöka navigera genom en skitstorm av skräpkultur. Samtidigt vill man ju gärna vara den där coola morsan som ser till så att de hänger med i trenderna och snacket. En inte helt lätt balansgång.
Jag hoppas att det inom en snar framtid kommer en reglering när det gäller reklam riktad till barn på sociala medier, men fram tills dess får vi göra vad vi kan för att skydda dem: Prata om källkritik och marknadsföring, begränsa skärmtiden och framför allt, vara med och se vad de faktiskt tittar på.